سبد خرید شما خالی است!

انواع مولتی متر و مقایسه آن ها

 
انواع مولتی متر و مقایسه آن ها
انواع مولتی متر

انواع مولتی متر

در حال حاضر دو نوع مولتی متر در بازار موجود است که شامل آنالوگ و دیجیتال می‌شود.مولتی متر ها را میتوانیم به دو دسته کلی Auto Range و غیر Auto Range یا Manual تقسیم کنیم.مدل آنالوگ با استفاده از عقربه‌ هایی که دارد اندازه‌گیری‌ها را نشان می‌دهد.باید بدانید که مولتی متر های دیجیتال و آنالوگ تنها از نظر صفحه نمایش متفاوت نیستند ؛در واقع تفاوت در دقت اندازه گیری  و تنوع امکانات  از مهم ترین تفاوت های این دو نوع هستند.

آنالوگ یا دیجیتال: هنگام خرید شما با مولتی مترهای دیجیتالی و یا عقربه ای در بازار مواجه می شوید که البته از نظر کارایی هیچ فرقی با یکدیگر نداشته و تنها فرق بر سر قدیمی و یا جدید بودن مدل های آن ها می باشد. بهتر است آگاه باشید که بسیاری از مولتی مترهای دیجیتالی امروزه از امکانات متعددی برخوردار هستند برای مثال: فرکانس شمار، فشارسنج، دماسنج، قابلیت اندازه گیری ظرفیت خازن و…  نوع آنالوگ این دستگاه فاقد این امکانات می‌باشد.نوع دیجیتال محبوب‌ترین و در دسترس‌ترین نوع از این ابزار بوده که دارای یک صفحه دیجیتالی برای نمایش اندازه گیری دارد.مدل دیجیتال این ابزار الکتریکی قابل اعتمادتر و دقیق‌تر از نوع عقربه‌ای آن است.توجه کنید که از مولتی مترهای مدرن و جدید استفاده کنید چرا که دارای اندازه گیری و دقت بسیار بیشتری است.

مهم‌ترین انواع مولتی متر را می توان اینگونه نام برد‍:

  1. مولتی متر آنالوگ (عقربه ای)
  2. مولتی متر دیجیتالی
  3. مولتی متر رومیزی
  4. مولتی متر انبری

مولتی متر آنالوگ چیست؟

یکی از قدیمی ترین انواع مولتی متر ها را، مدل عقربه ای یا آنالوگ می‌نامند این مدل از ابزارهای اندازه گیری، قریب به صد سال پیش طراحی شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد که شما می توانید مدل های بسیار مختلفی از این مولتی مترها را در بازار مورد مشاهده و مورد بررسی قرار دهید. 

در نظر داشته باشید ممکن است کمی خواندن و اندازه‌گیری با نوع آنالوگ برای شما سخت باشد.مولتی متر آنالوگ یا عقربه ای اکثرا از یک صفحه با تعدادی خطوط مدرج و دارای یک عقربه که می‌تواند روی خطوط مدرج حرکت کند ، یک سلکتور ، تعدادی ترمینال ، یک پتانسیومتر تنظیم صفر و دو عدد سیم رابط تشکیل می‌شود.مولتی متر آنالوگ تنها یک ‏مقدار سیگنال ورودی را نمایش می‌دهد.‏در نظر داشته باشید که مولتی متر‌های آنالوگ نیازی به منبع تغذیه ‏ندارند.‏

همچنین شرکت های بسیار کمتری امروزه به دنبال طراحی مولتی مترهای آنالوگ هستند زیرا  این ابزار شامل یک سری از محدودیت ها هستند که همین امر موجب شد تا  افراد استفاده از این مدل مولتی مترها را در اولویت خود قرار ندهند.

بی شک به خاطر طراحی بسیار ساده ی مولتی مترهای عقربه ای شکل، استفاده از این دستگاه ها نیز بسیار راحت تر می باشد. با این حال توصیه می کنیم که حتما جدید ترین و دقیق ترین مدل این دستگاه را خریداری کرده واز آن در حرفه ی مدنظرتان استفاده کنید.با توجه به استقبال پژوهشگران و کاربران از مولتی متر دیجیتال، احتمالا تا چند سال دیگر باید به طور کلی با مولتی متر آنالوگ خداحافظی کنیم در آینده ابزار های اندازه گیری آنالوگ سهم زیادی از بازار را نداشته باشند. .پس با در نظر گرفتن مواردی مثل خرابی یا پیدا کردن قطعات جایگزین، مولتی متر دیجیتال انتخاب به صرفه تری است.

 


انواع مولتی متر

 

مولتی متر دیجیتالی چیست؟

از جدیدترین پرکاربرد و در دسترس ترین مدل های مولتی متر می توان از مولتی مترهای دیجیتالی نام برد که در حال حاضر به یکی از پرفروش ترین نوع این ابزارهای اندازه گیری تبدیل شده است و شما می توانید با توجه به نیاز خود، بهترین و مدرن ترین مدل مولتی متر را تهیه و خریداری کنید.

برندهای بسیار متعددی در زمینه طراحی و ساخت مولتی مترهای دیجیتالی فعالیت دارند که شما می توانید با در نظر داشتن بودجه مالی خود، بهترین انتخاب را داشته و مناسب ترین ابزار اندازه گیری را تهیه کرده و آن را مورد استفاده قرار دهید.اندازه مولتی متر دیجیتال مانند وسایل دستی بسیار کوچک است این امر کار با ان را راحت‌تر می‌کند.بهتر است بدانید که برای استفاده از مولتی متر دیجیتال به منبع تغذیه نیاز دارید.

مولتی متر دیجیتال به دلیل دخالت چندین مولفه الکترونیکی و منطقی، ساخت‌وساز پیچیده‌ای دارد؛این مدل ها عمدتا دارای یک صفحه و نمایشگر دیجیتالی هستند که شما می توانید عددهای مدنظرتان را به راحتی بر روی این صفحه مشاهده کنید.مولتی متر دیجیتال قبل از انجام هرگونه اندازه‌گیری به‌صورت خودکار کالیبره می‌شود؛ این ابزار قادر به پذیرش چندین ورودی است و دارای نمایشگرهای قابل تنظیم است که به ‏کاربر این امکان را می‌دهد که بین سیگنال‌های ورودی یکی را انتخاب کند؛ قدرت و دقت اندازه گیری در انواع مولتی مترهای دیجیتالی بسیار بالا بوده به طوری که شما می توانید در انواع مشاغل و حرفه های مختلف به آسانی از این ابزار استفاده نمایید.مزایای مولتی مترهای حرفه ای دقت بالا ،پایداری دقت در طولانی مدت،پهنای باند وسیع اندازه گیری، امپدانس ورودی بالا،ثبت سریع و نمایش مقادیر اندازه گیری شده یا دیتالاگر Data Logger و قابلیت اتصال به کامپیوتر برای ذخیره نمودن و بررسی دوباره می توان نام برد.


مولتی متر رومیزی چیست؟

مولتی مترهای رومیزی یکی از پرکاربرد ترین نوع مولتی متر نامیده می شود.

البته توجه داشته باشید که مولتی مترهای رومیزی یکی از بهترین مدل های دیجیتالی است که از دقت بسیار بالایی در اندازه گیری برخوردار است و اکنون این مدل یکی از پرفروش های بازار است. به طور کلی این ابزار ها  یا رومیزی هستند و یا پرتابل که از لحاظ عملکرد یکسان هستند و تنها تفاوت آنها در وزن آنهاست که مولتی مترهای رومیزی به دلیل وزن زیادشان قابل جا به جایی نیستند و بیشتر در محیط های آزمایشگاهی کاربرد دارند.

طرز کار کردن با این مدل از مولتی مترها بسیار راحت و سریع است شما می توانید برندهای زیادی از این مولتی مترها را در بازار مورد مشاهده قرار دهید.

 

 

انواع مولتی متر

 


مولتی متر انبری (مولتی متر کلمپی) چیست؟

از دیگر بی نظیرترین انواع مولتی متر را، مولتی مترهای انبری (مولتی متر کلمپی) شکل داده است که شباهت بسیار زیادی را به انبر دست داشته و به همین دلیل نیز به اسم مولتی متر انبری شناخته و نامیده می شود. این انبر به ما کمک می کند تا جریان عبوری از یک عنصر را بدون نیاز به سری کردن آوومتر همراه با عنصری در مدار اندازه گیری کنیم. فقط لازم است سیم حامل جریان را بین این عنصر و بین براکت های آوومتر قرار داده سپس مقدار جریان عبوری از عنصر مورد نظر را بخوانید.

استفاده از مولتی مترهای انبری (مولتی متر کلمپی) شکل بسیار راحت تر بوده به طوری که شما می توانید در محیط های بسیار مختلف، به راحتی اقدام به استفاده از این ابزار اندازه گیری نمایید.

 

از مطالب ذکر شده می‌توان به این نتیجه رسید که امروزه مولتی‌متر دیجیتال به علت اندازه کوچک‌تر، پارامترهای ‏اندازه‌گیری بیشتر و معیار های ذکر شده  به‌طور گسترده‌تری مورد استفاده قرار می‌گیرند. توصیه ما این است که خرید مولتی ‏متر را از فروشگاه‌های معتبر که ضمانت اصالت کالا را ارائه‌ می‌دهند، انجام دهید.

 

 


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.