سبد خرید شما خالی است!

راهنمای خرید مولتی متر

 
راهنمای خرید مولتی متر
راهنمای خرید مولتی متر

راهنمای خرید مولتی متر

با توجه به این که نوع دیجیتال این دستگاه ویژگی‌ها و امکانات بیشتری دارد در ادامه به طور دقیق تری در رابطه با نکاتی که موقع خرید باید رعایت کنید نکاتی را درج کرده ایم.تعداد زیادی از این ابزار کاربردی در بازار موجود است و به صورت آنلاین برای آزمایش جریان، ولتاژ، مقاومت، ظرفیت خازنی و دیگر موارد  به کار برده می‌شود. با توجه به کاربرد و تقاضای بالا این محصول انواع مختلفی در بازار و در فروشگاه‌های اینترنتی وجود دارد. از این رو باید در هنگام خرید نکات زیادی را در نظر داشته باشید.

ما در این مطلب سعی داریم تا بهترین راهنمای خرید مولتی متر را با انواع بودجه  از ارزان قیمت ترین مدلها تا پیشرفته ترین مدل در اختیار تکنسین های برق  مهندسین و مامورین خرید کارخانجات قرار دهیم.

 

نکات خرید مولتی متر دیجیتالی

امپدانس ورودی

اگر می‌خواهید قطعات الکترونیکی حساس‌تر را مورد اندازه گیر قرار دهید، یک مولتی متر با امپدانس ورودی بالا برای اندازه گیری‌های دقیق انتخاب کنید.

ظرفیت انرژی

پیش از خرید حتما لازم است که از میزان ظرفیت انرژی و حداکثر ولتاژی  که دستگاه بدون آسیب می‌تواند اندازه بگیرید اطلاع داشته باشید.

اندازه گیری دما

در صورتی که نیاز به نظارت مداوم  به دما دارید، یک مدل دیجیتال این دستگاه با قابلیت دمای دو دیفرانسیل تهیه کنید. این عملکرد به شما امکان می‌دهد که دو دما را به طور همزمان اندازه گیری کنید.

 


راهنمای خرید مولتی متر

نکات مهم پیش از خرید

شناخت نوع نیاز:

 اولین مورد که باید پیش از خرید یک مولتی متر به آن دقت کنیم، نوع نیاز شما است. در حقیقت شما باید بدانید قصد استفاده در چه شرایطی از مولتی متر را دارید؟ مثلا یک برقکار حرفه ای هستید و یا اینکه فقط می خواهید با استفاده از این محصول، مشکلات برقی چند تا از وسایل خانگی منزلتان را برطرف کنید؛ این اولین موردی است که باید به آن خوب فکر کنید و سپس اقدام به خرید این وسیله الکترونیکی نمایید.

آنالوگ یا دیجیتال:

 در کل  شما می توانید با مولتی مترهای دیجیتالی و یا عقربه ای در بازار مواجه شوید که البته از نظر کارایی فرق چندانی با یکدیگر ندارند.

گستره مولتی متر:

 همانطور که گفته شد مولتی مترها دارای مدل های متنوعی هستند که به طبع از گستره عددی مختلفی نیز برخوردارند. بهتر است  بدانید تعریف گستره برای این وسایل اندازه گیری عبارت است از: کمترین تغییر در ولتاژ مورد اندازه گیری توسط دستگاه می باشد.

دقت اندازه گیری آن:

 دقت اندازه گیری برای مولتی مترها به این معنا است که تا چه اندازه خطا در عملکرد اندازه گیری قابل قبول است و قبل از آن عدد بدست آمده دیگر قابل اطمینان نیست! به یاد داشته باشید هر چه دقت اندازه گیری محصول الکترونیکی شما بیشتر باشد، کار با آن دقیق و مطمئن تر خواهد بود.

میزان مقاومت: 

بارها دیده شده است که به محض اتصال یک مولتی متر به یک مدار الکترونیکی فعال، اتصال الکترونیکی خیلی قوی حاصل شده است که بر روی عملکرد مدار تاثیر منفی گذاشته شده است و هم موجب گشته تا مولتی متر به اشتباه بیفتد و یک عدد کاملا غلط را برای شما نشان دهد! به همین دلیل است که میزان مقاومت مولتی مترها یا بصورت تخصصی یا همان امپدانس حائز اهمیت است و باید مقدار آن نیز زیاد باشد.

 

 

راهنمای خرید مولتی متر

 


پارامتر های الکتریکی مد نظر کاربر برای اندازه گیری

مولتی متر ها قادرند ولتاژ، جریان متناوب و مستقیم همچنین مقادیر مقاومت، ظرفیت خازنی و اندوکتانس، فاز و زاویه فاز، دیوتی سایکل و فرکانس، توان و راندمان، دما به وسیله دوربین حرارتی و ترموکوپل و دیگر پارامتر ها را اندازه گیری کنند.

کاربر و تکنسین فنی باید دقت داشته باشد تا کدام موارد مورد نیاز برای وی در محیط کاری می باشد توجه کنید هر کدام از این معیار‌ها میتوانند قیمت مولتی متر شما را تغییر دهد.

محدوده اندازه گیری پارامتر ها

 هرچه محدوده اندازه گیری دستگاه شما بیشتر شود کاربرد دستگاه صنعتی تر می شود و قیمت آن نیز بالاتر می رود.

ایمنی دستگاه

دستگاه ها نیازمند استاندارد های خاص محیط مورد استفاده هستند برای  رعایت هر کدام از استانداردهای بین المللی باید بسته بندی دستگاه، مدار و سایر ویژگی ها تغییر کند.

 

انتخاب بهترین مولتی متر

گستره مولتی متر و رقم‌ها

گستره یک مولتی متر بر اساس تعریف به معنای کمترین تغییر ولتاژ مورد اندازه گیریست باعث ایجاد تغییر در عدد اعلامی‌مولتی متر شود.گستره یک مولتی متر دیجیتال با تعداد عدد‌هایی سنجیده می‌شود که آن مولتی متر می‌تواند نمایش دهد.

یک مولتی متر دستی ۳½ ، در واقع دارای سه جایگاه عدد دیجیتالی است که می‌تواند عددی میان صفر تا ۹ را نمایش دهد و یک جایگاه عدد دیجیتالی که فقط قادر به نمایش صفر و یک است.

پس گستره عددی مولتی متر مورد بررسی ما ±۱,۹۹۹ است.

بیشتر مولتی متر‌های موجود در بازار یا به شکل ۳½ و یا ۴½ هستند. یعنی یا گستره ای برابر با  ±۱,۹۹۹ و یا ±۱۹,۹۹۹ دارند. گاها در بازار از کلماتی مانند بازه و رنج یا شمارش به جای گستره استفاده می‌شود.

در اصل تعریف شمارش بیشترین مقداری است که صفحه نمایشگر قبل از اینکه مجبور به تغییر بازه اندازه گیری مولتی متر باشید،نشان دهد.مثالا یک مولتی متر دیجیتال ۴½ می‌تواند در بازار به این شکل معرفی شود که می‌تواند تا ۱۹۹۹۹ یا تا ۲۰۰۰۰ نشان دهد یا بشمارد.

هرگز مولتی متر را برای اندازه گیری جریان‌های بیشتر از حد تحملش استفاده نکنید. مولتی متر‌های بی کیفیت و ارزان را حتی در زیر و نزدیکی حد تحمل اعلام شده نیز بیش از چند ثانیه استفاده نکنید !

آزمایش دیود

اکثر مولتی متر‌های موجود در بازار عملکرد بررسی دیود را شامل می شود. در این عملکرد ، افت ولتاژ حالت اتصال مستقیم دیود روی نمایشگر مولتی متر نوشته می‌شود (اصولا به میلی ولت)

 

راهنمای خرید مولتی متر

 

امکانات نیمه پیشرفته یک مولتی متر

صفحه گرافیکی

برخی از مولتی متر‌های پیشرفته دارای صفحه‌های نمایشگر گرافیکی هستند که می‌تواند اندازه گیری‌های شکل موج‌های متناوب را به شکل لحظه ای انجام داده و به یک نمودار تبدیل کند. اگر به دنبال یافتن منشا یک نویز در سیگنال‌ها هستید این ویٰژگی بسیار به کارتان خواهد آمد. اگر معمولا در حال کار با شکل موج‌های پیچیده و غیر خطی هستید بهتر است که یک مولتی متر گرافیکی برای خودتان داشته باشید.

 قابلیت ثبت داده‌ها

امکان ثبت داده‌ها به شما اجازه می‌دهد که داده‌های اندازه گیری شده از یک پروژه مشاهده و مستند کنید تا در بازه زمانی بعد تغییرات آن را مشاهده نمایید. نرم افزار جمع آوری داده می‌تواند داده‌های گرفته شده از مولتی متر شما را ثبت و دسته بندی کند بعد از آن نمودار‌ها و آمار بسیار دقیقی از تغییرات مختلف برای شما ترسیم کند که برای آنالیز و نتیجه گیری موثر است. چنین قابلیتی برای نصب و تعمیر و پایش سامانه‌هایی مانند کولر یا تهویه مطبوع ، گرمایش ، موتور‌های الکتریکی  و غیره بسیار کاربرد دارد.

 امکان فیلتر پایین گذر

فیلتر پایین گذر (Low Pass Filter) در مولتی متر یک امکان تخصصی برای رفع عیب و تعمیر راه انداز‌های موتور الکتریکی است.

خروجی یک راه انداز با فرکانس متغیر (VFD) یک ولتاژ سینوسی با مدولاسیون عرض پالس برای موتور ارسال می‌کند.

حتی اگر مولتی متر شما به امکان RMS واقعی مجهز باشد ، به خاطر پهنای باند وسیع، باز هم در این مورد دچار مشکل در اندازه گیری خواهید شد.

فیلتر پایین گذر طراحی شده اس که فرکانس‌های بالای ۱ کیلوهرتز را در زمان اندازه گیری ولتاژ‌های AC فیلتر کند.

این کار دقت را در مورد شکل موج‌های سینوس ساختگی و PWM که در راه انداز‌های اینورتر‌ها و موتور استفاده می‌شود زیاد می کند.

 حالت امپدانس پایین

موتوراین امپدانس بالا در حالت‌های خاص مانند ایجاد حالت شبه خازنی بین سیم‌های دارای جریان، باعث ایجاد خطایی به نام ولتاژ روح یا ولتاژ القایی می‌شود.در زمانی که شک در مورد حضور ولتاژ روح وجود دارد ، امپدانس پایین تنها راه غلبه بر این مشکل است . اگر مشکوک هستید که ممکن است در کاربرد‌های شما هم ولتاژ روح به وجود بیاید باید اقدام به خرید مولتی متر دارای حالت امپدانس پایین کنید.

 

 

راهنمای خرید مولتی متر

 حالت اهم متر هوشمند

اهم متر هوشمند یا سیستم جبران هوشمند افست ، یک قابلیت خاص در برخی مولتی متر‌ها است که مثل حالت امپدانس پایین برای رسیدن به دقت بالا در برخی وضعیت‌های خاص به کار می‌رود.این سیستم با اندازه گیری مقاومت با به کار‌گیری دو جریان آزمایشی جداگانه،مشخص می‌کند که آیا در ولتاژ ورودی افست (Offset) وجود دارد یا خیر، با این کار از ورود ولتاژ‌های غیر منتظره به اندازه گیری جلوگیری می‌کند.

فاکتور امنیت در خرید مولتی متر

خیلی از مردم در خرید مولتی متر به امنیت خودشان فکر نمی‌کنند.

اما شما به این نکته توجه کنید که در زمان خطر، تفاوت زیادی بین یک مولتی متر خوب و استاندارد و یک مولتی متر ارزان و غیر استاندارد وجود دارد. برای خرید مولتی متر مناسب با نیاز‌هایتان باید به محیط استفاده و کاربردهای مولتی متر توجه کافی کنید.

در مثال ذکر شده اگر جریان ۲۰ آمپری از یک مولتی متر خوب می‌گذشت در ۳۰ ثانیه اول هیچ صدمه ای متوجه مولتی متر و خود شما نبود و پس از آن به احتمال زیاد فیوز محافظت مولتی متر می‌سوخت و شما را از خطر برق گرفتگی شدید محافظت می‌کرد. حتی در آن زمان هم ایراد فیزیکی برای دستگاه شما به وجود نمی‌آمد و اسیب های ناشی از برق گرفتگی و حتی خطر مرگ شما را تهدید نمی‌کرد.

ظرفیت تحمل انرژی

برای این که خودتان را از خطر برق گرفتگی محافظت کنید ، بهتر است ظرفیت انرژی الکتریکی مدار‌ها و کابل‌هایی که با آن‌ها سرو کار دارید را بدانید و یا حداقل از آن‌ها تا حدودی آگاه باشید. یادتان باشد مدارهایی با ظرفیت بالای انرژی برای رساندن توان بالای الکتریکی طراحی شده اند و در نهایت اشتباه در اندازه گیری و تست روی این مدار‌ها هم اکثرا انرژی الکتریکی بیشتری را به شما انتقال می‌دهد. اندازه گیری روی مدار‌های الکتریکی که برای جریان‌های زیاد طراحی شده اند باید با مولتی متر‌هایی انجام شود که قادر هستند این توان‌ها را تحمل کنند. پس در خرید مولتی متر باید به این که قرار است چه مدارهایی را با آن آزمایش کنید هم فکر کرده باشید.


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.