سبد خرید شما خالی است!

فرق مولتی متر با اهم متر

 
فرق مولتی متر با اهم متر
فرق مولتی متر با اهم متر

فرق مولتی متر با اهم متر

یکی از انواع قطعات الکترونیکی که در مدارهای الکترونیکی استفاده می‌شود مقاومت است. میزان مقاومت طبق استاندارد بین المللی از روی رنگ‌های آن قابل تشخیص است. اگر به هر دلیل رنگ‌های مقاومت پاک شود باید از ابزاری برای سنجش آن استفاده کرد. بنابراین بهترین ابزار کاربردی برای اندازه گیری مقاومت الکتریکی استفاده از اهم متر است.

 همچنین مولتی متر دستگاهی است که مقادیری چون  ولتاژ، جریان الکتریکی و مقاومت الکتریکی را اندازه گیری می کنند. برخی از مولتی مترهای دیجیتال علاوه بر گزینه های بالا مجهز به دماسنج و خازن سنج نیز هستند.

 

 انواع اهم متر

انواع اهم متر در دو نوع اهم متر آنالوگ یا عقربه‌ای و اهم متر دیجیتال در بازار موجود است. اهم متر آنالوگ نمونه ای قدیمی است که جای خود را به نوع  دیجیتال داده است. نوع پیشرفته اهم متر دیجیتال شامل میلی اهم متر و میکرو اهم متر است که در بازه کمتر از یک اهم قابل استفاده قرار می‌گیرد.

کارایی میلی اهم متر در صنایع سیم و کابل، در اندازه گیری اهم  ترانسفورماتورها و سیم پیچ موتورهای الکتریکی ، سوئیچ های فشار قوی و سنجش دقیق اهم اتصالات برقی است.

 



فرق مولتی متر با اهم متر

انواع مولتی متر

مولتی متر آنالوگ یا عقربه‌ای همان‌طور که از نامش مشخص است از یک صفحه با تعدادی خطوط و اعداد مندرج ‏تشکیل شده است که میزان مورد نظر سنجش‌شده را با عقربه بر روی آن خطوط نشان می‌دهد.

 هر یک از ‏موارد قابل‌سنجش با استفاده از روش خاص خود باید مورد بررسی قرار بگیرد؛ بنابراین می‌توان گفت یادگیری ‏طرز کار این نوع از مولتی متر برای افراد مبتدی کمی سخت خواهد بود. برای مثال جهت اندازه‌گیری ‏مقاومت، مقاومت مجهول به صورت سری و از طریق باتری به متر وصل می‌شود به طوری که جریان عبوری از ‏متر با مقاومت نسبت مستقیم دارد.‏

البته برای مولتی متر آنالوگ ویژگی های مثبتی نیز می‌توان در نظر گرفت که عبارت‌اند از ارزان بودن آن، بی نیاز به باتری ‏بودن و توانایی اندازه‌گیری نوسانات خوانش‌های مختلف هنگام اندازه‌گیری.

همچنین دو عامل اصلی دقت و حساسیت در اندازه‌گیری با مولتی متر آنالوگ موثر است. حساسیت به جریان متقابل انحراف در ‏مقیاس کامل اشاره دارد و بر حسب اهم بر ولت اندازه‌گیری می‌شود.‏

 

تعریف و کاربرد مولتی متر دیجیتال

 مولتی متر دیجیتال، از نوع آنالوگ آن بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع از مولتی متر تمام عملکردها ‏را از ‏AC‏ تا ‏DC‏ انجام می‌دهد. مولتی متر دیجیتال شامل یک نمایشگر ‏LCD، یک دستگیره پیچی برای انتخاب ‏محدوده‌های مختلف از یک مدار به عنوان کنترل، یک مدار داخلی متشکل از مدار تهویه سیگنال و یک مبدل ‏آنالوگ به دیجیتال است. به طور کلی کار کردن با مولتی متر دیجیتال بسیار آسان‌تر است و فقط کافی است محدوده و ‏پارامتر مورد نظر انتخاب شود. ‏

 

فرق مولتی متر با اهم متر

 

انواع مولتی متر دیجیتال

مولتی متر دیجیتال خود به سه دسته زیر تقسیم می‌شود:‏

 

‏‏ مولتی متر فلوک: این نوع با  کارکردهای متفاوت طراحی می‌شود. به طور کلی دارای یک نمایشگر بزرگ ‏است و برای اندازه‌گیری مقاومت الکتریکی و ولتاژ استفاده می‌شود. مولتی متر فلوک یکی از  معروف‌ترین و پرکاربردترین ‏ابزارها است. ‏

‏‏ مولتی متر دیجیتالی گیره‌ای: از این مولتی متر برای اندازه‌گیری جریان برق استفاده می‌شود. این نوع مولتی ‏متر دارای یک ویژگی اضافه به اسم گیره است که این گیره در زمان اندازه‌گیری ولت توسط پروب‌ها، آمپر را ‏اندازه‌گیری می‌کند. این مولتی‌متر شامل انواع تنظیمات است و توصیه می‌شود تنها توسط افراد حرفه ای مورد استفاده قرار بگیرد.‏

‏‏ مولتی متر با محدوده خودکار: این مدل از مولتی متر یک ابزار ساده برای استفاده است که در عین حال ‏هزینه بیشتری هم دارد. این ابزار برای استفاده در پروژه‌های ساده و در خانه، توصیه می‌شود که به ‏طور کلی یک بخش واحد را در یک زمان، اندازه‌گیری می‌کند. ‏

 

 

فرق مولتی متر با اهم متر

تفاوت مولتی متر دیجیتال و آنالوگ

مولتی متر آنالوگ برای اندازه‌گیری مقادیر محدود الکتریکی استفاده می‌شود، در صورتی که مولتی متر دیجیتال ‏می‌تواند برای مقادیر بیشتری مورد استفاده قرار بگیرد.‏

مولتی متر آنالوگ به لحاظ اندازه و سایز بزرگتر از مولتی متر دیجیتال است.

نوع خوانش در این دو مدل متفاوت است. در نوع آنالوگ به صورت عقربه‌ای و در نوع دیجیتال به صورت ‏عدد روی نمایشگر.‏

دقت مولتی مترهای دیجیتال از نوع آنالوگ بیشتر است.‏

قیمت مولتی مترهای دیجیتال در مقایسه با آنالوگ، بیشتر میباشد.‏

در نوع دیجیتال محدوده فرکانس بیشتر است.‏

 

 

تفاوت مولتی متر با اهم متر چیست؟

اهم متر برای اندازه گیری مقاومت الکتریکی اجسام رسانا استفاده می شود در حالی که مولتی متر به جهت اندازه گیری چندین کمیت مانند جریان الکتریکی ولتاژ و  مقاومت الکتریکی استفاده می‌شود.

جهت اندازه گیری و عیب یابی در یک مدار هم به اهم متر و همچنین به ولت متر نیاز است اما این نیاز را می‌توان توسط مولتی متر به تنهایی برآورده کرد.

مولتی متر قادر به تست دیود و ترانزیستور است اما اهم متر فاقد این قابلیت میباشد.

اهم متر توانایی جایگزینی مولتی متر را ندارد اما در بیشتر نیازها مولتی متر این قابلیت را دارد.

اهم مترها نسبتاً ارزان هستند اما خرید مولتی متر خوب به دلیل بهره مندی از قابلیت‌های بیشتر آن به لحاظ اقتصادی به صرفه تر می‌باشد.

در نتیجه تفاوت این دو دستگاه در این است که اهم متر فقط قابلیت اندازه گیری مقاومت الکتریکی را دارد ولی مولتی متر می تواند علاوه بر مقاومت، پارامترهای دیگر را نیز اندازه گیری کند. از آنجایی که مولتی متر چندین کار را به شکل همزمان انجام می دهد قطعا قیمت آن نیز به مراتب بیشتر از قیمت اهم متر است. هر چه یک مولتی متر پارامترهای بیشتری را اندازه گیری کند و در محدوده ولتاژ و جریان گسترده تری کار کند قیمت آن هم بالاتر می رود.

از دیگر ویژگی هایی که یک مولتی متر خوب می تواند داشته باشد قابلیت اندازه گیری دما، تست پیوستگی جریان می باشد.

با استفاده از ابزارهای مانند مولتی متر باعث بالا رفتن سرعت کار و راحتی بیشتر در فرآیند تعمیرات می شود. به نحوی از مولتی متر برای عیب یابی و اندازه گیری دیگر پارامترهای الکتریکی قطعات برد موبایل می توان استفاده کرد.

 

 

فرق مولتی متر با اهم متر

مولتی متر و کاربردهای آن

امروزه مولتی مترهای دیجیتال به علت برخورداری از قابلیت‌های بیشتر جایگزین مولتی مترهای آنالوگ شده اند. این ابزار در دو نوع مولتی متر رومیزی و مولتی متر دستی برای استفاده در مکان‌های مختلف ساخته شده است. تفاوت مولتی متر پرتابل با رومیزی در نوع کاربرد آن است. مهندسین و تکنسینها از مولتی متر رومیزی اغلب در آزمایشگاه‌های برق استفاده می‌کنند در صورتیکه مولتی متر پرتابل یا دستی بیشتر جهت استفاده در مکان‌های غیر ثابت می باشد. همچنین شما می‌توانید انواع مدل‌های مختلف مولتی متر بر اساس  نوع نیاز خود را در بازار انتخاب کنید.

کسانی  که کار تحقیقاتی و عیب یابی مدارهای الکترونیک را انجام می‌دهند معمولاً از مولتی متر دیجیتال بیشتر استفاده میکنند اما آن دسته از مهندسین و تکنسین‌های برق قدرت که نیاز به اندازه گیری جریان‌های بالا دارند از مولتی متر کلمپی معروف به کلمپ متر دیجیتال استفاده می‌کنند.

مولتی متر کلمپی با استفاده از تکنولوژی سنسور هال و میدان مغناطیسی اطراف کابل می‌تواند بدون قطع سیم جریان عبوری از یک سیم حامل جریان الکتریکی را اندازه گیری نماید. 


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.