سبد خرید شما خالی است!

قیمت و خرید مولتی متر کلمپی (Clamp multimeter)

 
قیمت و خرید مولتی متر کلمپی (Clamp multimeter)
مولتی متر کلمپی

مولتی متر کلمپی

کلمپ متر وسیله ای مهم برای مهندسان برق برای اجرای تست های کاربردی تاسیسات الکتریکی مثلا تست ولتاژ و جریان و مقاومت و فرکانس و دیود و غیره می باشد.

در اندازه گیری هر کدام از کمیت های الکتریکی راه های گوناگونی کاربرد دارد کلمپ‎ متر یا آمپر‏متر چنگکی وسیله سودمندی است که به مهندسان توانایی اندازه گیری جریان الکتریکی (آمپر) را به آسانی می دهد. برای استفاده از کلمپ متر تنها باید  قسمت چنگکی تجهیز را در اطراف سیم حامل جریان قرار داده و بدون نیاز به اتصال پراب و قرار دادن به صورت سری آمپر متر مقدار جریان را بررسی کنید. در اصل تئوری اندازه گیری مولتی متر انبری بر مبنای خواص قانون فیزیکی است که اثبات می کند اطراف سیم حامل جریان میدان مغناطیسی وجود دارد که متناسب است با مقدار جریان یا آمپر سیم.

در بسیاری از کلمپ آمپر متر ها از اثر هال در اندازه گیری میدان مغناطیسی اطراف سیمی که چنگک یا کلمپ را احاطه کرده استفاده می‌شود و ولتاژ متناسب با میدان به وسیلۀ آن آشکار ساز نیمه رسانای اثر هال احساس می شود و با کمک میکروپروسسور درون دستگاه به جریان معادل تبدیل می گردد. امروزه استفاده از آمپرمتر کلمپی در نصب تجهیزات ابزار دقیق، اتوماسیون صنعتی و همچنین آزمایشگاه های الکترونیک و یا کارگاه های برق و غیره رواج دارد.  

کلمپ آمپرمتر (clamp meter) می تواند به عنوان یک مولتی متر (multimeter) هم قابل استفاده باشند. همچنین میتوانند در سایز های گوناگون کوچک و بزرگ باشند. یا به صورت میلی کلمپ آمپرمتر باشند. همچنین سایز دهنه کلمپ ها در اندازه های مختلف طراحی شده است.


امکانات سخت افزاری کلمپ متر 

  1. Back Light: سنسور نور پس زمینه برای جلوگیری از هدر رفتن باتری، بر اساس نور محیط  بک لایت را فعال و یا غیرفعال کرده در نهایت نور صفحه نمایش را تنظیم می کند.
  2. بازر(Buzzer): برای بررسی پیوستگی مسیر، از این تست استفاده کرده تا با بکارگیری از صدای بوق وصل بودن مدار را تایید کند.
  3. سایز دهانه کلمپ متر: حداکثر فاصله دهانه 2 فک کلمپ متر از هم می باشد.
  4. ورودی پروب ها: دقیقا بغل پروب ها حداکثر ولتاژ قابل تحمل نوشته شده است. 

امکانات نرم افزاری کلمپ متر

  1. دکمه Data Hold: دکمه ای برای ثبت اطلاعات اندازه گیری شده در حافظه دستگاه.
  2. اعداد قابل نمایش: اندازه گیری شده به صورت 2000 یا 4000 یا 6000 نمایش داده می شود.
قیمت مولتی متر کلمپی

 

بررسی جریان در مولتی متر و کلمپ متر 

در سنجش جریان با مولتی متر محدودیت هایی داریم که در برخی موارد استفاده از آن امکان پذیرنمی‌باشد.

  • نیاز به قطع سیم حامل جریان 
  • نیاز به پروب 
  • سنجش جریان تا نهایتا 20 آمپر
  • نیاز به تماس الکتریکی ( افزایش آسیب پذیری دستگاه و کم شدن ایمنی افراد )

مولتی متر کلمپی هیچ کدام از محدودیت های بالا ندارد و با برطرف شدن این مشکلات در آنها به یک دستگاه پیشرفته تر از مولتی مترها تبدیل شده است.


بررسی شباهت ها و تفاوت های کارکرد کلمپ آمپر متر و مولتی متر

مولتی متر و کلمپ متر دارای امکانات یکسانی می باشند و در روش اندازه گیری ولتاژ و مقاومت و البته انجام تست های دیود و ظرفیت خازنی و فرکانس و .... اکثرا مشابه همدیگر عمل می کنند. مهم ترین تفاوت آنها در روش اندازه گیری جریان و میزان سنجش جریان می باشد.

 برای محاسبه جریان عبوری از سیم حامل جریان با استفاده از مولتی متر,  باید بخشی از سیم را قطع نموده و دو سر پروب را به دو سر سیم قطع شده وصل کنیم و مولتی متر را به صورت سری در مدار قرار دهیم تا جریان را محاسبه کند. اما در سنجش جریان با استفاده از مولتی متر کلمپی نیازی به قطع مصرف کننده نمی باشد و صرفا با استفاده از باز کردن دهانه فک کلمپی سیم مورد نظر را داخل حلقه قرار داده و دستگاه از طریق روش القای مغناطیسی جریان را می سنجد.

نکته ی حائز اهمیت دیگر محدودیت مولتی متر در میزان جریان محاسبه شده می باشد.به این صورت که در مولتی مترها نهایتا تا 20 آمپر سنجیده می شود.این مشکل در کلمپ متر از بین رفته است و می توان با استفاده از آنها حتی تا 3000 آمپر را محاسبه کرد.قطعا این عملکرد مثبت می تواند به ما در استفاده از این دستگاه در تاسیسات صنعتی پتروشیمی و صنایع فولاد و  کارخانجات بزرگ  و بسیاری موارد دیگر کمک کند. اهمیت دارد که در هنگام استفاده از مولتی متر کلمپی نیازی به برقراری تماس الکتریکی با سیم حامل جریان نداریم که این مورد می تواند باعث افزایش ایمنی افراد و کاهش آسیب پذیری دستگاه شود که نکته حائز اهمیتی می باشد اما مولتی متر کاملا برعکس کلمپ متر عمل می کند.

بهتر است خاطر نشان کرد که مخصوصا  در مدل های بالای 1000 آمپر توانایی اندازه گیری جریان های بسیار پایین ( در حد mA ) را ندارند .از سویی دیگر برای سنجش جریان در مورد قطعات کوچک بردهای الکترونیکی کارایی ندارند و در مکان های کوچکی که دارای تعداد کابل های بسیاری باشد به دلیل کلمپ های نسبتا بزرگ شرایط اندازه گیری دشوار می باشد. پس در اینگونه موارد استفاده از مولتی متر می تواند مفیدتر باشد.

باید توجه داشته باشیم که که مولتی متر دیجیتال و مولتی متر کلمپی هر کدام دارای مزایا و معایبی نسبت به هم هستند و این ما هستیم که با در نظر گرفتن خصوصیات هر دستگاه و مکانی که می خواهیم از آنها استفاده کنیم ابزار مورد نیاز را انتخاب کرده تا نتیجه درست بگیریم.

 

تفاوتهای مولتی متر با مولتی متر انبری چیست؟ 

مولتی متر انبری

یک ابزار اندازه گیری جریان الکتریکی در صنعت برق و الکترونیک آمپرمتر کلمپی است که به علاوه اندازه گیری شدت جریان در سنجش ولتاژ و اهم نیز از آن استفاده می شود. این نوع دستگاه در انواع آمپرمتر کلمپی، میلی آمپرمتر و میکرو آمپرمتر کلمپی جهت کاربرد های گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد.

فرق مولتی متر با کلمپ متر یکی از سؤالات پرتکراری است که معمولاً بسیاری از افراد با آن مواجه می‌شوند. دلیل آن نیز کمیت های اندازه گیری یکسان میان این دو دستگاه است. اکثرا از مولتی متر برای اندازه گیری مقاومت ولتاژ و جریان های پایین تر از 10 آمپر استفاده می شود اما از کلمپ متر در اندازه گیری شدت جریان الکتریکی بالا استفاده می شود. معنی کلمه کلمپ clamp، حلقه یا انبر است که هنگام سنجش جریان، آن را به دور سیم فاز قرار می دهند. به همین خاطر ابزار اندازه گیری جریان الکتریکی را کلمپ متر می نامند. سیم پیچ درون کلمپ امواج الکترو مغناطیسی اطراف سیم فاز را دریافت و به مدار انتقال می دهد.


کاربرد مولتی متر کلمپی (مولتی متر انبری)

اینکه چطور می توان جلوی سوختن لوازم برقی را گرفت؟ در این شرایط با داشتن یک مولتی متر کلمپی یا کلمپ متر دیجیتال میتوان دلیل نوسان برق و تست وسایل الکترونیکی را مورد بررسی قرار داد و بدین وسیله از سوختن لوازم برقی جلوگیری کرد. یکی از ابزار ها برای محافظت از سوختن وسایل الکترونیکی خانگی مورد استفاده قرار دادن محافظ برق است.

دانشجویان مهندسی برق برای اندازه‌گیری‌ جریان الکتریکی مدارهای کوچک خود و برق‌کاران حرفه‌ای و البته صنعت‌گران  در نیروگاه‌ها، بردهای الکتریکی، تجهیزات الکترومکانیکی و دیگر بخش‌های صنعتی همه و همه به کلمپ متر دیجیتال نیازمند هستند.


ویژگی های بهترین کلمپ متر دیجیتال چیست؟

کلمپ متر دیجیتال دستگاهی با آخرین تکنولوژی روز دنیا است و به دلیل ساختار کلمپی آن، خطرات احتمالی در سنجش جریان الکتریکی مدار را تا حد زیادی کاهش داده است. قطعا جهت انتخاب بهترین مولتی متر کلمپی دیجیتال ویژگی های متعددی باید در نظر گرفته شود.

تکنسین های برق در عیب یابی انواع مدارات الکتریکی معمولا نیاز خود را با یک کلمپ متر دیجیتال AC برطرف می کنند اما گاها در بعضی کاربردها نیاز به کلمپ متر های پیشرفته تری است.  ویژگی های مهم کلمپ متر دیجیتال در امکاناتی مثل قابلیت سنجش جریان dc، سنجش RMS واقعی، اندازه گیری پاور فاکتور، هارمونیک ها وغیره می باشد. دقت اندازه گیری، فانکشن LPF مخفف Low Pass Filter جهت حذف امواج نویز محیط، برخورداری از استانداردهای ایمنی CAT III و CATVI از دیگر ویژگی های کلمپ متر دیجیتال پیشرفته می باشد.

 

خرید مولتی متر کلمپی

 

امکانات تست مولتی متر کلمپی

امکانات تست یک مولتی متر کلمپی از پارامترهای اطراف سلکتور آن مشخص می شود. در یک کلمپ متر با امکانات خوب معمولا توانایی تست ولتاژ AC و ولتاژ DC و جریان AC و جریان DC و تست مقاومت و دیود و بازر و غیره  وجود دارد. نقطه قابل توجه در مورد تست جریان در این دستگاه عدم نیاز به استفاده از پروب ها می باشد و با قراردادن سیم حامل جریان در بین 2 دهانه فک کلمپی از طریق القا جریان بررسی می شود. اما برای تست ولتاژ  در کلمپ متر حتما از پروبها استفاده می کنیم.


قیمت مولتی متر کلمپی

مدل های مختلفی به نام مولتی متر کلمپی طراحی شده است که با معیار های مختلف امکانات گوناگون و در انواع رنج های قیمتی امروز در دسترس است که باید بسته به نیاز خود و هزینه مورد نظر پس از بررسی انواع مدل ها در بازه‌های قیمتی بسیار متنوع محصول خود را انتخاب کنید.



برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.