سبد خرید شما خالی است!

راهنمای خرید اسیلوسکوپ

 
راهنمای خرید اسیلوسکوپ
اسیلوسکوپ

راهنمای خرید اسیلوسکوپ

 

در این مقاله قصد داریم راهنمای خرید اسیلوسکوپ را برای شما شرح دهیم. راهنمای خرید اسیلوسکوپ مناسب کسانی است که هنوز نمی دانند چه نکاتی را در هنگام انتخاب و خرید این دستگاه اندازه گیری در نظر بگیرند و به چه نکاتی حین خرید اسیلوسکوپ توجه داشته باشند. در این بخش ابتدا به معرفی کلی اسیلوسکوپ، انواع اسیلوسکوپ و بیان کردن کاربردهای آن می پردازیم و سپس پارامترها و فاکتور های لازم و مهمی که باید در هنگام خرید اسیلوسکوپ مد نظر قرار داد را عنوان خواهیم کرد.

 

 

اسیلوسکوپ چیست و چه کاربردی دارد

دستگاه اسیلوسکوپ به منظور اندازه گیری اختلاف فاز، زمان تناوب، دامنه ، فرکانس، بررسی نیمه هادیها و مواردی از این قبیل به کار گرفته می شود. اسیلوسکوپ، اسکوپ یا Oscilloscope یکی از ابزارهای مهم برای بررسی سیستم های الکترونیکی و مخابراتی می باشد. به عبارتی دیگر، اسیلوسکوپ ابزاری است که تغییرات دامنه سیگنال را در حوزه زمان نمایش می دهد و معمولا به صورت گراف پیوسته ای بر روی واحد های مشخص شده از نظر مقیاس نمایش داده می شود.

 

انواع اسیلوسکوپ

اسیلوسکوپ ها را به دو دسته اصلی اسیلوسکوپ دیجیتال و اسیلوسکوپ آنالوگ تقسیم بندی می کنند که هر یک از این دستگاه ها دارای کاربرد مخصوص خود می باشند.

نسل جدید اسیلوسکوپ های دیجیتال در انواع مختلف اسیلوسکوپ پرتابل، اسیلوسکوپ رومیزی و کارت اسیلوسکوپ عرضه می شوند.

 

اسیلوسکوپ

 

کاربرد های اسیلوسکوپ

از اسیلوسکوپ ها در آزمایشگاه الکترونیک، صنایع مخابراتی، صنایع نظامی و نیز در آموزشگاه های الکترونیک به منظور بررسی و عیب یابی سیستم های الکترونیکی و مخابراتی استفاده می شود.

نکات مهم در هنگام خرید اسیلوسکوپ

اولین و مهمترین بخشی که باید به آن در انتخاب اسیلوسکوپ توجه نمود، فرکانس کاری و سرعت نمونه برداری این دستگاه است. البته پارامترهای مهم دیگری هم وجود دارند که مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 

مواردی که برای خرید اسیلوسکوپ باید به آنها توجه کنید:

پهنای باند یا Band width 

پهنای باند سیگنال ، در حقیقت توانایی دقت اندازه گیری سیگنال آنالوگ بوده و این پارامتر که اساس فرکانس بیان می شود، از مفهوم فرکانس اسیلوسکوپ مجزا می باشد. در واقع پهنای باند یک سیگنال، به توانایی اندازه گیری دقیق مقدار سیگنال آنالوگ ، با دقت %2، وقتی که به اندازه 3db افت کرده است، گفته می شود.  به زبانی ساده تر، برای داشتن دقتی معادل %2 با یک اسیلوسکوپ 100MHz، بیشترین فرکانس اعمالی به دستگاه 20MHz خواهد بود.

تعداد کانال ها

تعداد شکل موج هایی که یک اسیلوسکوپ می تواند در یک لحظه نشان دهد، بسته به تعداد کانال های ورودی و نوع کاربرد آن متفاوت و مختلف است.  پرکاربرد ترین نوع اسیلوسکوپ ها، اسیلوسکوپ های 2 و 4 کاناله هستند. تعداد کانال های یک اسیلوسکوپ نقش بسزایی در تعیین قیمت اسیلوسکوپ ایفا می کند.

نرخ نمونه برداری یا Sample Rate 

در واقع مفهوم Sample Rate در اسیلوسکوپ شباهت بسیاری به تعداد فریم عکسی دارد که در یک ثانیه در فیلم نمایش داده می شود.  هرچقدر تعداد این فریم ها بیشتر شود، فیلم از کیفیت بالاتری برخوردار بوده و تعداد لحظات از دست رفته بسیار کم و ناچیز خواهد بود.

تریگر

در واقع تریگر جهت ثابت کردن سیگنال پردازش شده، توسط اسیلوسکوپ در صفحه نمایشگر مورد استفاده قرار می گیرد. ولوم تریگر، بعد از پیدا کردن اولین نقطه تکرار یک سیگنال، فرکانس جاروب افقی خود را برای نمایش ثابت سیگنال تنظیم می نماید.

مقدارحافظه

توانایی ذخیره و ثبت سیگنال در اسیلوسکوپ، به ظرفیت و گنجایش حافظه داخلی این دستگاه، بستگی دارد. مقدار حافظه داخلی اسیلوسکوپ نیز همانند تعداد کانالهای ورودی نقش بسیار مهمی در تعیین قیمت اسیلوسکوپ دارد.

قابلیت اندازه گیری اتوماتیک

 روش کار کردن با اسیلوسکوپ با استفاده از قابلیت AUTO یا خودکار، کار کردن با اسیلوسکوپ را بسیار ساده و بی دردسر کرده است. کاربر می تواند بهترین وضعیت سیگنال را به صورت اتوماتیک انتخاب و مشاهده کند.

قابلیت اتصال به کامپیوتر

اتصال سیستم های اندازه گیری مثل اسیلوسکوپ به کامپیوتر، علاوه بر در اختیار قرار دادن تمام امکانات دستگاه در صفحه نمایش رایانه، امکانات دیگری از جمله مشاهده چندین سیگنال از دستگاهای متفاوت در یک صفحه و امکان تحلیل کردن همزمان آن برای کاربر را فراهم می کند.

سایز و ویژگی های صفحه نمایشگر

اندازه صفحه نمایش این قابلیت را به کاربر می دهد که تعداد سیکلهای بیشتری را در صفحه مورد ارزیابی و بررسی قرار دهد. یک صفحه نمایش مرغوب و باکیفیت هم باعث می شود که کاربر در شرایط نوری مختلف و زوایای دید بسته به خوبی بتواند جزئیات صفحه نمایش را مشاهده کند.

دیکد کردن سریال باس در اسیلوسکوپ

بیشتر ارتباطات سطح سیستمی مانند کامپیوتر به کامپیوتر از طریق لینک های داده ی سریال انتقال پیدا می کنند. حتی در مدارات چاپی امروزی، بیشتر داده های چیپ به چیپ از طریق باس های سریال منتقل می شوند. بعضی از اسیلوسکوپ ها قادر به دیکود کردن باس های سریال و نمایش همبستگی داده زمان با دیگر جبهه های موج هستند. دیکدینگ اتوماتیک بسیار سریع تر و دقیق تر از دیکدینگ دستی است.


به طور خلاصه و جمع بندی شده به موارد زیر نیز توجه نمایید:

  • تعداد کانال
  • سرعت نمونه برداری
  • نوع LCD
  • پهنای باند
  • قابلیت اتصال به وسایل جانبی(مانند USB)

 

و برخی امکانات جانبی دیگر مثل:

  • فانکشن GO/NO GO
  • حافظه داخلی
  •   اندازه گیری اتوماتیک
  • دیتا لاگر
  • ذخیره سیگنال
  • فناوری VPO
  • خروجی SVGA
  • خروجی DVI
  •  ماژول لاجیک آنالایزر
  • فانکشن FFT
  • و ...

 

اسیلوسکوپ

خدمات و گارانتی محصول

حتما مطلع هستید که این روزها خرید جنس نو بدون گارانتی منسوخ شده است. مگر اینکه جنس از اجناس قاچاق باشد. به همین علت به این موضوع توجه ویژه داشته باشید که ایا گارانتی شرکتی که قصد خرید محصول از انجا را دارید معتبر است یا خیر.

نیازهای خود را مشخص کنید

و در آخر در نظر داشته باشید اسیلوسکوپی را خریداری کنید که نیازهای شما را چه در زمان حال و چه در زمان آینده جوابگو باشد. امیدواریم این راهنمای خرید اسیلوسکوپ، بتواند به شما در انتخاب یک اسیلوسکوپ مناسب و کاربردی بسته به نوع نیازتان کمک بزرگی کند.


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.