سبد خرید شما خالی است!

انواع اسیلوسکوپ

 
انواع اسیلوسکوپ
انواع اسیلوسکوپ

انواع اسیلوسکوپ

اسیلوسکوپ انواع مختلفی دارد که شامل: اسیلوسکوپ آنالوگ و اسیلوسکوپ دیجیتال می شود. انواع مختلفی از اسیلوسکوپ ها، آنالوگ و دیجیتال، با طیف گسترده ای از قیمت موجود است. از آن جایی که انواع اسیلوسکوپ های دیجیتالی قادر به از دست دادن برخی از سیگنال های گذرا هستند، اسیلوسکوپ های آنالوگ هنوز برای برنامه های عیب یابی گذرا با ارزش هستند. با این حال، اسیلوسکوپ های دیجیتالی فسفر بالا توانایی ارائه قابلیت های مشابهی را دارند.

اسیلوسکوپ های آنالوگ

یک اسیلوسکوپ آنالوگ، سیگنالی که توسط یک پروب را دریافت کرده، نمایش می دهد و آن را روی صفحه نشان می دهد. قابلیت های ذخیره سازی به موج این اجازه را می دهد تا برای مدت زمانی طولانی نشان داده شود.

جایی که اسیلوسکوپ های آنالوگ قابلیت های خود را نشان می دهند، در برخورد با سیگنال های آنالوگ و اثرات گذرا می باشد. در اسیلوسکوپ های آنالوگ، فسفرهای روی مانیتور CRT پیش از تاریک شدن هوا برای مدتی می درخشند و به سیگنال ها با سرعت زیاد اجازه می دهند تا درخشندگی شدیدتری را ایجاد نمایند. این فرایند اجازه می دهد تا گذرا هم برجسته شود.

اسیلوسکوپ های آنالوگ محدوده دینامیکی مناسب تر و بهتری نسبت به نوع دیجیتال آن ارائه می کنند. این نوع از اسیلوسکوپ ها از مشکلات نامگذاری، که می تواند موجب خوانش اشتباه شود رنج نمی برند.

 اسیلوسکوپ های آنالوگ به طور کلی از نظر اقتصادی مقرون به صرفه تر از اسیلوسکوپ های دیجیتال می باشند و برای افراد مبتدی و علاقه مندان گزینه ای عالی به حساب می آیند. اسیلوسکوپ های آنالوگ که می توانند سیگنال های دیجیتالی با سرعت پایین تر را نیز اداره کنند، مخصوصاً برای کارهای صوتی و تصویری آنالوگ، بسیار ایده آل می باشند.

اسیلوسکوپ های دیجیتال

اسیلوسکوپ های دیجیتال در انواع مختلف و متنوعی وجود دارند. دو عامل اصلی و کلیدی، عملکرد انواع اسیلوسکوپ دیجیتال را مشخص می کند: پهنای باند و میزان نمونه برداری.

 مقدار و میزان نمونه برداری از یک اسیلوسکوپ توانایی آن را برای ثبت وقایع یک بار و گذرا محدود می نماید. پهنای باند اسیلوسکوپ فرکانس سیگنال‌های تکراری را محدود می کند.

در یک اسیلوسکوپ دیجیتالی از یک صفحه LCD مدرن استفاده می کنند. اصولا همه اسیلوسکوپ های جدید ساخته شده امروزه دیجیتالی می باشند.

در اسیلوسکوپ های دیجیتال، یک مرحله اضافی قبل از نمایش سیگنال روی صفحه استفاده می شود. مرحله اضافی سیگنال را به یک جریان دیجیتال با مبدل آنالوگ به دیجیتال تبدیل می کنند، که نیاز به صفحه های نوع CRT را برطرف می کند.

این ویژگی پیچیدگی طراحی آن را کمتر میکند و نیز امکان استفاده از امکاناتی بیشتر را فراهم می کند.

یک نمونه می تواند اضافه کردن دستکاری سیگنال و عملیات ریاضی پیچیده به آن باشد که در حال حاضر ویژگی های استاندارد اکثر اسیلوسکوپ های دیجیتال هستند.

 

انواع اسیلوسکوپ

اسیلوسکوپ سیگنال مختلط

مهندسان معمولا از اسیلوسکوپ های دیجیتال و آنالیزهای منطقی با هم استفاده می کنند، به همین علت است که اسیلوسکوپ سیگنال مختلط ساخته و طراحی  شده است. این دستگاه ها قابلیت های یک اسیلوسکوپ ذخیره دیجیتالی یا یک اسیلوسکوپ فسفر دیجیتال را با استفاده از یک تحلیل گر منطقی چند کاناله ترکیب می کنند.

قابلیت تحریک دیجیتال اسیلوسکوپ سیگنال مختلط به تجزیه  تحلیل رویدادهای آنالوگ که می تواند موجب تحول منطق دیجیتال شود کمک زیادی می کند. به شکل معمول، اسیلوسکوپ های سیگنال مختلط دارای دو یا چهار کانال ورودی آنالوگ و حدود 16 کانال ورودی دیجیتال می باشند.

اسیلوسکوپ دیجیتالی فسفر یا DPO

اسیلوسکوپ‌های فسفر نسبت به اسیلوسکوپ‌های استاندارد ذخیره دیجیتال، امکان تحلیل و ثبت سریع تر سیگنال را می‌دهند. اسیلوسکوپ های دیجیتالی فسفر از راه حل پردازش موازی ADC استفاده می کنند که میزان نمونه برداری بالاتری را ارائه می دهند و سطح عملکرد تجسم سیگنال را که در زمان واقعی ظاهر می شود، فعال می کند.

اسیلوسکوپ های دیجیتال فسفر، در نمایش دادن شدت سیگنال، مشابه اسیلوسکوپ های آنالوگ عمل می کنند. این نوع از اسیلوسکوپ ها با ذخیره پایگاه داده ای از مقادیر شکل موج های تکراری و افزایش شدت نمایشگر، در جایی که شکل موج با هم تداخل دارند، اثر فسفر را تکرار می کنند.

مانند یک اسیلوسکوپ آنالوگ، محدوده فسفر دیجیتال هم می تواند با نمایش دادن سطح شدت، گذرا را نمایش دهد. با این حال، امکان دارد گذرا که در خارج از پنجره ضبط داده و میزان به روز رسانی آن اتفاق می افتد را از دست بدهد.

اسیلوسکوپ‌های فسفر دیجیتال ویژگیهای اسیلوسکوپ‌های ذخیره دیجیتال و فناوری اسیلوسکوپ آنالوگ را ترکیب میکنند. این ویژگی ها برای زمانبندی دیجیتال، تجزیه و تحلیل پیشرفته، طراحی عمومی، آزمایش ارتباطات و عیب یابی عالی است.

اسیلوسکوپ نمونه برداری دیجیتال

اسیلوسکوپ های نمونه گیری دیجیتال دارای روش های ورودی کمی متفاوت می باشند که پهنای باند بیشتری را با محدوده دینامیکی پایین تر معامله می کند. ورودی، تقویت یا تضعیف نمی شود، بنابراین اسیلوسکوپ باید طیف وسیعی از سیگنال ورودی را کنترل نماید، که به طور کلی محدود به 1 پیک تا پیک 1 ولت است.

اسیلوسکوپ های نمونه برداری دیجیتالی فقط روی سیگنال های تکراری تمرکز می کنند و به ثبت گذرا فراتر از میزان نمونه برداری معمولی کمکی نمی کنند. از طرفی دیگر، اسیلوسکوپ های نمونه برداری دیجیتالی می توانند سیگنال هایی را که سرعت آن ها نسبت به سایر انواع اسیلوسکوپ با پهنای باند بیش از 80 گیگاهرتز بیشتر است، ثبت نمایند.

 

اسیلوسکوپ دیجیتال

اسیلوسکوپ دامنه مختلط یا MDO

اسیلوسکوپ دامنه مختلط یا ترکیبی عملکرد یک اسیلوسکوپ دیجیتال، یک تجزیه کننده طیف RF و یک تجزیه و تحلیل منطقی را در یک دستگاه ترکیب می کند. در حین طراحی یا کار با سیستم هایی که شامل سیگنال های دیجیتال، منطق دیجیتالی و ارتباطات فرکانس رادیویی است، اسیلوسکوپ های حوزه مختلط، ابزار ضروری هستند.

مزیت و ویژگی اصلی یک اسیلوسکوپ دامنه مختلط، مشاهده کردن سیگنال های هر دامنه به صورت هم زمان با یکدیگر است که به عیب یابی، اشکال زدایی و آزمایش طراحی کمک بسیار زیادی می کند.

اسیلوسکوپ ذخیره سازی دیجیتال یا DSO

بیشتر اسیلوسکوپ های دیجیتال، اسیلوسکوپ های ذخیره سازی دیجیتال هستند. اسیلوسکوپ های ذخیره سازی دیجیتالی می توانند رویدادهای گذرا را ثبت کرده و آن رویدادها را برای تجزیه و تحلیل، بایگانی، چاپ یا سایر پردازش ها ذخیره نمایند. این تجهیزات دارای ذخیره دائمی برای ضبط سیگنال ها هستند و می توانند برای ذخیره و تجزیه و تحلیل به رسانه های دیگر بارگذاری شوند.

اسیلوسکوپ های ذخیره سازی دیجیتال مانند اسب های طراحی دیجیتال دنیای واقعی هستند که در آن چهار یا چند سیگنال به شکل همزمان تجزیه و تحلیل و بررسی می شوند. با این حال، برخلاف اسیلوسکوپ آنالوگ، اسیلوسکوپ های ذخیره دیجیتال نمی توانند سطح شدت سیگنال زمان واقعی را نمایش دهند. می توان با استفاده از محرک ها، که به صورت دستی یا خودکار بسته به دستگاه تنظیم می شوند، رویدادهای تک عکس را ثبت نمود.

کلام آخر

 امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد و شما را با انواع اسیلوسکوپ و کاربرد هر یک بیشتر آشنا کند. برای خرید و قیمت انواع اسیلوسکوپ می توانید به سایت تکترونیکس مراجعه کنید و برای خرید انواع برند های اسیلوسکوپ و تجهیزات صنعتی با کارشناسان ما تماس بگیرید.


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.