سبد خرید شما خالی است!

آموزش استفاده از اسیلوسکوپ دیجیتال

 
آموزش استفاده از اسیلوسکوپ دیجیتال
آموزش استفاده از اسیلوسکوپ دیجیتال

آموزش استفاده از اسیلوسکوپ دیجیتال

در این مقاله قصد داریم شما را با نحوه کار و استفاده از اسیلوسکوپ دیجیتال آشنا کنیم. در مرحله ی اول برای کار با اسیلوسکوپ و اندازه‌گیری یک سیگنال، می بایست یک پراب انتخاب کنید..برای بسیاری از سیگنال­‌ها، پراب passive ساده‌­ای که همراه اسیلوسکوپ­تان است، مناسب می باشد و به خوبی کار خواهد کرد.

پس از انتخاب پراب و پیش از اینکه آن را وصل کنید، میزان تضعیف را روی پراب­تان تنظیم نمایید. 10x که رایج­‌ترین ضریب تضعیف است، اغلب بهترین گزینه می‌باشد. اگر می‌خواهید ولتاژ بسیار پایینی را اندازه‌گیری کنید، ممکن است نیاز به استفاده از 1x داشته باشید.


وصل کردن پراب و روشن کردن اسیلوسکوپ

در مرحله دوم، پراب خود را به کانال اول اسیلوسکوپ تان وصل کرده و آن را روشن کنید. در اینجا کمی صبر کنید، راه اندازی برخی از اسیلوسکوپ‌ها ممکن است به اندازه‌ی یک رایانه ی شخصی قدیمی طول می­‌کشد.پس از راه اندازی، شما باید تقسیمات، مقیاس و یک خط مستقیم و نویزدار از شکل موج را در صفحه نمایش مشاهده کنید. علاوه بر آن، صفحه نمایش نیز باید مقادیر تنظیم شده قبلی برای زمان و volts/div را نمایش دهد. فعلاً با نادیده گرفتن این مقیاس‌­ها، تنظیمات زیر را انجام دهید تا اسیلوسکوپ خود را در یک تنظیم استاندارد قرار دهید:

ابتدا کانال 1 را روشن و کانال 2 را خاموش کنید. کانال 1 را روی اتصال DC قرار دهید. منبع تریگر را روی کانال 1 قرار دهید. بدون منبع خارجی. نوع تریگر را روی لبه بالارونده تنظیم کنید و مد تریگر را روی automatic  قرار دهید (خلاف مد single). اطمینان پیدا کنید که تضعیف پراب روی اسیلوسکوپ متناسب با تنظیمات روی پراب باشد (برای مثال  1x و 10x). برای انجام دادن راحت تر تنظیمات، می توانید به دفترچه راهنمای اسیلوسکوپ خود مراجعه کنید تا این موارد را دقیق تر انجام دهید.


تست کردن پراب

در سومین مرحله، کانال را به یک سیگنال معنادار متصل کنید.بیشتر اسیلوسکوپ‌ها یک مولد فرکانس داخلی دارند که یک موج قابل اطمینان و با فرکانس تعیین شده را انتشار می دهد. در GA1102CAL یک موج مربعی یک کیلوهرتزی در سمت راست و پایین پنل جلویی وجود دارد.

 خروجی مولد فرکانس، دو فلز جداگانه دارد، که یکی از آنها برای سیگنال و یکی برای زمین است. گیره زمین پراب خود را به زمین و نوک پراب را به خروجی سیگنال متصل کنید. هنگامی که دو قسمت پراب را به هم وصل کنید، سیگنالی را می­‌بینید که در قسمت صفحه نمایش شما شروع به نوسان می‌کند. 

 

آموزش استفاده از اسیلوسکوپ دیجیتال

 

سعی کنید ولوم­‌های افقی و عمودی سیستم را دست‌کاری کنید تا شکل موج در اطراف صفحه نمایش را بتوانید کنترل کنید. چرخش ساعتگرد ولوم‌­های مقیاس موجب بزرگ‌نمایی شکل موج و چرخش پادساعتگرد آن، باعث کوچک‌نمایی شکل موج می­‌شود. شما می‌­توانید از ولوم position برای تعیین موقعیت شکل موج­تان استفاده کنید.

اگر همچنان موج­تان ناپایدار است، ولوم position تریگر را بچرخانید. مطمئن شوید تریگر از بلندترین قله شکل موجتان بالاتر نباشد. نوع تریگر باید به‌صورت خودکار روی لبه تنظیم شود که معمولاً برای موج‌های مربعی شکل گزینه خوبی می باشد. سعی کنید آنقدر ولوم‌ها را دست‌کاری کنید تا یک دوره از موج خود را روی صفحه نمایش، نشان دهید یا اینکه در مقیاس زمانی کوچک‌نمایی کنید تا ده‌ها مربع را نمایش دهید.

 

اولین نکته برای بررسی سیگنال، پیدا کردن یک نقطه زمین قابل اطمینان است. گیره زمین خود را به یک زمین شناخته شده وصل کنید، برخی مواقع ممکن است مجبور شوید از یک سیم کوچک برای اتصال گیره زمین و زمین مدارتان استفاده نمایید. سپس، نوک پراب­تان را به سیگنال تحت آزمایش وصل کنید. نوک پراب‌­ها دارای شکل های مختلفی می باشند، مثل گیره فنری، قلاب و... نوعی را پیدا کنید که نیاز نباشد همیشه آن را در جای خود نگه دارید.

 

با داشتن یک سیگنال تریگر و مقیاس‌­گذاری شده، وقت آن رسیده که تغییرات لحظه­‌ای، دوره و سایر ویژگی­‌های شکل موج را اندازه گیری نمایید. بعضی از اسیلوسکوپ‌ها ابزارهای اندازه‌گیری بیشتری نسبت به سایر اسیلوسکوپ ها دارند، اما همه‌­ی آن­‌ها دارای تقسیماتی هستند که حداقل توانایی تخمین دامنه و فرکانس را به شما می دهند.

 

تعداد زیادی از آن‌ها از انواع ابزارهای اندازه­‌گیری خودکار و پیش فرض پشتیبانی می­‌کنند، حتی ممکن است به‌طور مداوم مرتبط‌ترین اطلاعات مثل فرکانس را نمایش دهند. برای اینکه حداکثر استفاده را از اسیلوسکوپ خود داشته باشید، باید تمام پارامترهای اندازه­‌گیری را که پشتیبانی می‌­کند، ارزیابی و بررسی کنید. بیشتر آن‌ها فرکانس، دامنه، چرخه کار، ولتاژ متوسط و سایر ویژگی­‌های موج را به‌طور خودکار برای شما اندازه گیری و محاسبه می­‌کنند. هنگامی که کمیت مورد نظرتان را اندازه‌گیری کردید، می‌توانید تنظیمات را شروع و کمیت­‌های دیگری را اندازه‌گیری کنید. تعدادی از اسیلوسکوپ‌ها از نگهداری، چاپ یا ذخیره شکل موج نیز پشتیبانی می‌کنند، بنابراین می‌توانید تجربه‌های خوبی از اندازه‌گیری سیگنال داشته‌ باشید. برای اطلاعات بیشتر و نحوه ی دقیق تر کار با این دستگاه حتما به دفترچه ی راهنمای دستگاه خود نیز نگاهی بیندازید.

 

امیدواریم Tektronix به شما برای استفاده ی هرچه بیشتر از کارایی بی نهایت اسیلوسکوپ دیجیتال کمک کرده باشد.


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.