سبد خرید شما خالی است!

تفاوت کارت اسیلوسکوپ با اسیلوسکوپ رومیزی و دستی

 
تفاوت کارت اسیلوسکوپ با اسیلوسکوپ رومیزی و دستی
تفاوت کارت اسیلوسکوپ با اسیلوسکوپ

تفاوت کارت اسیلوسکوپ با اسیلوسکوپ

به طور کلی اسیلوسکوپ ها تفاوت چندانی در نوع عملکرد و کاربرد با یکدیگر ندارند. کاربرد همه آنها نمایش شکل موج می باشد. تنها تفاوت موجود در قابلیت های آنها و نوع امکاناتشان است. به همین جهت، بسته به نوع امکاناتشان باید آنها را مورد بررسی قرار داد.

هر دو نوع کارت اسیلوسکوپ و اسیلوسکوپ رومیزی ویژگی های منحصر به فردی را دارند. اما هنگام تصمیم گیری در مورد خرید تجهیزات، ابتدا ضروری است که نیازهای خود را به دقت مورد بررسی قرار داده و به مشخصات مهم و تفاوت های آن توجه  کنیم. در ادامه توضیح خواهیم داد که کارت اسیلوسکوپ با اسیلوسکوپ رومیزی و دستی چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند. ساختار اسیلوسکوپ عموما به چهار بخش تقسیم بندی می شود که این تقسیم بندی شامل مدار منبع تغذیه، مبدل آنالوگ به دیجیتال ، پردازنده و نمایشگر می شود که می توان این ساختار را برای هر نوع اسیلوسکوپی در نظر گرفت.


اسیلوسکوپ رومیزی

اسیلوسکوپ های رومیزی امکانات و تجهیزات کاملی دارند. در این نوع دستگاه ها یک صفحه نمایش اختصاصی و یک پردازنده قرار داده شده، همچنین این دستگاه شامل دکمه های کنترل پنل جلویی و یک رابط کاربری گرافیکی نیز می شود که هم کاربردی و هم نسبتاً غیر قابل تغییر است. این ویژگی در مورد سایر تجهیزات رومیزی نیز صدق می کند.

 

تفاوت کارت اسیلوسکوپ با اسیلوسکوپ


مزایای اسیلوسکوپ های رومیزی 

استفاده از تجهیزات رومیزی بسیار ساده می باشد. به همین جهت، مورد استقبال بیشتری واقع می شوند. از آنجایی که رابط کاربری، گرافیکی است، کیفیت نمایش امواج از نظر بصری، بسیار مطلوب تر می باشد. از آنجایی که اسیلوسکوپ‌های رومیزی فضای بیشتری نیز دارند، سازندگان می‌توانند امکانات بیشتری مثل لاجیک آنالایزر و فانکشن ژنراتور را در آنها ایجاد نمایند. پهنای باند بالاتر، نویز کمتر، پردازش دقیق و پاسخ دهی سریع، همه ی این موارد از ویژگی های فوق العاده ی اسیلوسکوپ های رومیزی هستند. با این حال، بسیاری از تجهیزات رومیزی مقرون به صرفه ای نیستند و در مقایسه با کارت های اسیلوسکوپ قیمت بیشتری دارند. بنابراین، پیش از خرید بیشتر در مورد این موضوع تحقیق کنید.


تفاوت کارت اسیلوسکوپ با اسیلوسکوپ رومیزی و دستی چیست؟

کارت اسیلوسکوپ یا به اصطلاح اسیلوسکوپ های USB از یک ریزپردازنده داخلی برای کنترل کردن و انجام اندازه‌گیری‌ها استفاده می شود اما در این بخش محدودیت‌هایی در مقایسه با اسیلوسکوپ های رومیزی وجود دارد. اما اسیلوسکوپ های USB مزایای خاص خود را نیز دارند. اگر قرار است به تفاوت اسیلوسکوپ ها بپردازیم، همین تفاوت در مورد انواع تجهیزات مانند منابع تغذیه ثابت، منبع تغذیه متغیر و USB نیز صدق می کند.

 

تفاوت کارت اسیلوسکوپ با اسیلوسکوپ


مزایای اسیلوسکوپ دستی یا پرتابل چیست؟

نسل جدید اسیلوسکوپ دیجیتال با نام اسیلوسکوپ دستی و یا پرتابل در سالهای اخیر تولید و مورد استفاده و استقبال  بسیاری از مهندسین برق و الکترونیک قرار گرفته است. اسیلوسکوپ دستی یا پرتابل در مقایسه با مدل های رومیزی وزن و سنگینی کمتری دارد، حمل آن آسان است و مجهز به تغذیه برق و باطری جهت استفاده در محیط آزمایشگاه و خطوط تولید و یا محیط صنعتی است. از دیگر مزایای مهم، اسیلوسکوپ های دستی مجهز به مولتی متر و دارای قابلیت انتقال Data به کامپیوتر نیز می باشند.


فرق اسیلوسکوپ دستی با رومیزی چیست؟

محل استفاده از دستگاه های مختلف اندازه گیری، بسیار ضروری است. برای استفاده و کاربرد در آزمایشگاه و یا محیط ثابت انتخاب اسیلوسکوپ رومیزی در مقایسه با پرتابل گزینه بهتری می باشد. اما به منظور استفاده در محیط های غیر ثابت مثل تعمیر برق خودرو، اسیلوسکوپ دستی بهترین گزینه است. انتخاب اسیلوسکوپ دستی به جهت برخورداری از باطری داخلی و در نتیجه عدم نیاز به برق شهری و همچنین وزن کم هنگام حمل ونقل بهترین انتخاب می باشد. از دیگر قابلیت های مهم اسیلوسکوپ دستی مجهز بودن آن به مولتی می باشد.

 

تفاوت کارت اسیلوسکوپ با اسیلوسکوپ


نکات کلیدی در انواع اسیلوسکوپ رومیزی و کارت اسیلوسکوپ

دستگاه اسیلوسکوپ دیجیتال یکی از اصلی ترین وسیله برای طراحان، تولیدکنندگان مدارات الکترونیکی و تعمیرکاران تجهیزات برق و الکترونیک جهت ارزیابی و بررسی دامنه، فرکانس، اختلاف فاز، زمان تناوب، بررسی عملکرد نیمه هادی ها در مدار  و مواردی از این دست می باشد. نکات زیر جهت انتخاب اسیلوسکوپ با قیمت مناسب برای افراد مبتدی، کاربردی می باشد و باید در هنگام انتخاب به این نکات توجه نمایید.

  1. پهنای باند یا Band width: قابلیت رنج فرکانسی قابل نمایش در اسیلوسکوپ های مختلف یکی از ویژگی های مهم و ضروری در خرید اسیلوسکوپ می باشد که به آن پهنای باند یا Bandwidth می گویند.
  2. نرخ نمونه برداری Sample Rate
  3. تعداد کانال های آن
  4. اندازه و ویژگی های صفحه نمایشگر: سایز صفحه نمایشگر در اسیلوسکوپ ها متغیر بوده و می توان گفت که صفحه نمایش رنگی با سایز بزرگتر،  از ویژگی های مهم اسیلوسکوپ های پرتابل می باشد.
  5. تریگر Trigger
  6. مقدار حافظه یا Record Length
  7. قابلیت اندازه گیری اتوماتیک
  8. کاربری آسان و سهولت کار با دستگاه
  9. اتصالات ورودی و خروجی ها
  10. خدمات و گارانتی محصول

در مقاله ی مذکور در رابطه با تفاوت میان کارت اسیلوسکوپ با اسیلوسکوپ رومیزی و دستی توضیح دادیم همچنین با فرق آن با انواع دیگر اسیلوسکوپ آشنا شدیم. با ارسال یادداشت های خود، سایت تکترونیکس را در تکمیل این متن یاری فرمایید.



برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.