سبد خرید شما خالی است!

ال سی آر متر (lcr متر) چیست؟

 
ال سی آر متر (lcr متر) چیست؟
ال سی آر متر چیست؟

ال سی آر متر چیست؟

ال سی آر متر وسیله ای است که قادر است به اندازه گیری با دقت و سرعت بالایی، میزان ظرفیت خازن، مقاومت الکتریکی و اندوکتانس سلف را مشخص نماید. این ابزار الکترونیکی چند کاره برای کسانی که سروکارشان با قطعات الکترونیکی است، به جهت کاربرد هایی که برای این افراد دارد بسیار ضروری و مهم می باشد. با توجه کاربرد گسترده سلف در مدارهای الکترونیکی جدید و نیاز روزافزون به تست انواع سلف، lcr متر به دستگاهی محبوب در آزمایشگاه های الکترونیکی تبدیل شده است. در تصویر عکسی از یک ال سی آر متر دستی نمایش داده شده است.


انواع ال سی آر متر

انواع lcr متر به ال سی آر متر آنالوگ و ال سی آر متر دیجیتال تقسیم بندی می شود.

ال سی آر متر آنالوگ

دستگاه lcr متر های قدیمی معمولا از نوع آنالوگ بودند. به این معنی که صفحه ای درجه بندی شده به مقدار محدودی از ظرفیت ها برای کاربر وجود داشت و یک عقربه متحرک با دقتی نسبتا پایین مقدار اندازه گیری شده را نشان می داد. البته مدل های قدیمی lcr متر دارای قیمت کمتر، میزان مصرف کمتر و ساختمان داخلی ساده تری بودند. به طوری که اصلا نیازی به مبدل آنالوگ به دیجیتال نداشتند و فقط از مقادیر محدودی از مقاومت و خازن و سلف پشتیبانی می کردند. همچنین معروف به سلف سنج و خازن سنج در آزمایشگاه ها بودند.

ال سی آر متر دیجیتال 

در مدل های بروز تر و جدیدتر که دیجیتال هستند، صفحه مدرج جای خود را به صفحات LCD داده است. همچنین محدودیت ها برای اندازه گیری ظرفیت خازن، مقاومت و اندوکتانس سلف برداشته شده و با استفاده از مبدل های آنالوگ به دیجیتال داخلی می توان هر المانی را به آن وصل کرد و میزان اندازه گیری شده را همراه با یکای آن در صفحه LCD مشاهده نمود. این مدل از دقت و سرعت بسیار بیشتری برخوردار است که البته همین مزیت موجب افزایش قیمت این نوع ال سی آر متر شده است. 

 


ال سی آر متر چیست؟



نوع دیگری از دسته بندی ال سی آر متر از نظر نوع کاربری می باشد که در دو دسته ی دستی و رومیزی قرار میگیرد. 

ال سی آر متر رومیزی

همانطور که از اسم آن ها پیداست، این مدل در مقایسه با ال سی آر متر های دستی سنگین تر، ثابت و دارای پایه برای قرار گرفتن آنها روی میز می باشد. متاسفانه این مدل فاقد باتری قابل شارژ می باشد و نیاز است دستگاه را برای روشن شدن و کار به برق شهر وصل کنید.

اما حجم بیشتر دستگاه برای کاربران، اندازه گیری های دقیق تر و کاربرد های بیشتر را به ارمغان می آورد. که این دست از کاربرد ها شامل فرکانس های قابل تنظیم و دقت اندازه گیری تا 10 برابر بیشتر از مدل های دستی می باشد. 

ال سی آر متر رومیزی

 


ال سی آر متر دستی

مشخص است که ال سی آر متر دستی یا پرتابل نوع قابل حمل و سبک ال سی آر متر است که دارای باتری قابل شارژ است. شما می توانید این دستگاه را شارژ کرده و برای مدتی بدون اتصال به برق استفاده کنید.

ال سی آر متر چیست؟

 


عملکرد lcr متر

برای اینکه عملکرد این دستگاه را به خوبی متوجه شوید، به مقایسه عملکرد آن با مولتی متر خواهیم پرداخت. می‌دانیم که مولتی متر‌ها دستگاه‌هایی هستند که از طریق بایاس DC و اعمال ولتاژ به دو نقطه اندازه‌گیری شده بصورت سری یا موازی، می‌توانند مقادیر و پارامتر های  مختلفی را برای ما اندازه‌گیری کنند. به دلیل ولتاژ DC، مولتی‌متر نمی‌تواند امپدانس را محاسبه نماید و براساس تکنیک محاسبه زمان شارژ و دشارژ خازن به ما ظرفیت خازن را نشان می‌دهد؛ به همین علت به دقت محاسبه‌ای دقیق‌تر از ۱ % دسترسی نداریم.

اما در دستگاه‌های ال سی آر متر دیجیتال با استفاده از تکنیک ولتاژ AC و محاسبه امپدانس، به دقتی ده برابر بیشتر از مولتی متر‌های دیجیتال دست یافته ایم. تکنولوژی موجود در ساخت در ال سی آر متر‌ها براساس اعمال ولتاژ AC می‌باشد و از این طریق، امپدانس و زاویه فاز بین ولتاژ و جریان را محاسبه می‌کند تا بعد از آن اندوکتانس و ظرفیت خازن را محاسبه کند. یک lcr متر معمولا ۳ خروجی برای اندازه‌گیری قطعات و یک خروجی جهت کالیبراسیون دارد تا درصد خطا را کاهش دهد و دقت خوب و بالایی را به کاربر ارائه دهد.


تفاوت ال سی آر متر دستی با رومیزی

ال سی آر متر های دستی سبک و قابل حمل بوده و همین امر از جمله مزایای آنها محسوب می شوند. این مزیت آنها را به ابزاری تبدیل کرده که می تواند همیشه همراه مهندسان باشد و با انتقال به محل کار یا محل های دیگر به راحتی به کار سریع تر و بهتر کمک آنها کمک کند. به علاوه نوع دستی ال سی آر متر، دارای باتری قابل شارژ است.

 به این معنا که دیگر لازم نیست دستگاه همواره به برق متصل باشد. lcr متر های دستی نیز از منبع داخلی AC جهت تست و اندازه گیری امپدانس استفاده می نمایند بنابراین در این نوع نیز دقت اندازه گیری تا 0.1%  را داریم در اغلب مدل های جدید تر از فرکانس های تست متفاوت و نیز کابل USB به منظور اتصال به کامپیوتر پشتیبانی می شود.

 

ال سی آر متر دستی


فرکانس تست

 یکی از فاکتور های مهم خازن سنج در اندازه‌گیری ظرفیت خازن، فرکانس آن می باشد. بنابراین یک دستگاه ال سی آر متر باید قادر باشد از فرکانس‌های پر کاربرد و متنوع پشتیبانی کند. معمولا اغلب مدل‌های دستی می‌توانند فرکانس‌های ۱۰۰، ۱۲۰، ۱ کیلو هرتز و ۱۰ کیلوهرتز را پشتیبانی کنند.


خرید ال سی آر متر 

اگر تا کنون به این فکر افتاده اید که هدف از خرید ال سی آر متر چیست، باید به شما بگویم که lcr متر برای انجام اندازه گیری های مستقیم و دقیق سلف ها، خازن ها و مقاومت ها با استفاده از فرکانس های مختلف تست، ابزاری ایده آل و کاربردی است که قطعا کار شما را سرعت می بخشد. 

در صورتی که علاقه مند به خرید ال سی آر متر از سایت ما هستید، با مراجعه به سایت و بررسی دقیق انواع آن با قیمتی مناسب و کیفیتی عالی دستبه انتخاب بهترین نوع آن با توجه به نیاز خود بزنید. برای اطلاع از قیمت ال سی آر متر مدنظر خود می توانید با کارشناسان مجرب ما در تکترونیکس در تماس باشید و قیمت دقیق این دستگاه را بررسی نمایید.



برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.