سبد خرید شما خالی است!

آشنایی با انواع هویه لحیم کاری (مقایسه ویژگی و کاربرد)

 ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
آشنایی با انواع هویه لحیم کاری (مقایسه ویژگی و کاربرد)
انواع هویه
اگر برای انجام یک فرایند الکتریکی به وجود هویه نیاز پیدا کنید، کم کم به این نتیجه می رسید که تمام هویه ها نمی توانند برای انجام همه عملیات ها مفید باشند. بدیهی است که این وسیله نیز دارای چندین نمونه است که هر یک دارای ویژگی های خاصی هستند. اگر می خواهید با انواع هویه آشنا شوید و کارایی و ویژگی هر کدام را بدانید، در ادامه این محتوا همراه ما باشید.

هویه چیست؟

بر اساس بررسی های انجام شده، افراد می توانند با کمک انواع هویه برقی، قطعات کوچک و بزرگ الکتریکی را در مدار به هم متصل کنند. انواع هویه معمولا دارای یک سری یا نوک، بدنه و دسته هستند. حرارت در بخش مرکزی سازه ایجاد شده و کم کم به سمت سری وسیله هدایت می شود. اگر اپراتور قصد داشته باشد یک جزو از مدار را جدا کند، قلع روی آن را با حرارت ایجاد شده از سمت هویه ذوب می کند. بدین صورت اتصال ایجاد شده از هم گسسته می شود. اما اگر نیت فرد ایجاد یک اتصال جدید باشد، می تواند با کنار هم قرار دادن دو عضو و ریختن خمیر قلع، آنها را مجددا حرارت داده و با سرد شدن خمیر، آنها را به هم جوش دهد. پس کارایی اصلی انواع هویه برقی در به هم جوش دادن اقلام الکتریکی و رسانا در مدار خلاصه می شود.

كاربرد هویه

حال که با چیستی انواع هویه آشنا شدید،‌ بهتر است درباره کارایی آن نیز بیشتر بدانید. قطع و وصل کردن یک اتصال در مدار یک کاربرد کلی است. غافل از اینکه همین عملیات به ظاهر ساده می تواند در بسیاری از فرآیندهای خدماتی و تولیدی نقش داشته باشد. اگر قصد تعمیرات موبایل،‌ کامپیوتر، تلویزیون و … وسایل این چنینی را داشته باشید حتما به وجود انواع هویه نیاز پیدا می کنید. افزون بر این کالای نام برده می تواند در ساخت اقلام الکتریکی، لوله کشی، اتصال دادن لوله های وکیوم، تولید جواهرات، تعمیرات خودرو و … نقش داشته باشد. در کل کارایی انواع هویه برقی یکسان است و در اتصال دادن وسایل مختلف به یکدیگر خلاصه می شود. اما حوزه کاری آنها متفاوت است. مثلا از هویه های بزرگ برای اتصال دادن قطعات عظیم خودرو،‌ و از هویه های کوچک برای تعمیر برد موبایل استفاده می کنند.

انواع هویه 

منبع تغذیه،‌ مهم ترین عاملی است که می تواند این وسیله را دچار چندین دسته بندی کند. در اینجا منظور از منبع، همان حرارتی است که با کمک یک انرژی تولید می شود. هویه از این لحاظ به دو گروه الکتریکی و غیر الکتریکی تقسیم می شود. در هویه های الکتریکی، هیتر سیمی، هیتر سرامیکی یا خود نوک هویه، منبع تولید انرژی گرمایی می باشد. در هویه های قلمی ، منبع تولید گرما هیتر سیمی است. در هویه های سرامیکی، منبع گرما، هیتر سرامیکی است.
در هویه های ترانسی، منبع گرما از خود نوک هویه تأمین می شود. جریان تأمین شده از سیم پیچ ثانویۀ ترانس، از نوک هویه عبور می کند و این جریان، باعث بالا رفتن حرارت نوک هویه می شود. بنابراین خود نوک هویه، نقش هیتر را ایفا می کند. در هویه های غیر الکتریکی، منبع گرما شعلۀ آتش می باشد که شعلۀ آتش می تواند روی خود هویه قرار بگیرد و یا از منبع دیگری مانند چراغ پریموس یا کوره تأمین شود. 
در هویۀ گازی، در قسمتی نزدیک به نوک هویه، سر شعلۀ کوچکی وجود دارد که کارایی آن مانند فندک عمل می کند. حرارت حاصل از سوختن گاز به نوک هویه انتقال می یابد و آن را گرم می کند. در هویه های چکشی غیر الکتریکی، منبع تولید حرارت، کوره یا چراغ است. در ادامه لیستی از انواع هویه برقی و غیر برقی را به همراه کارایی شان درج می کنیم.
  1. هویه قلمی
  2. هویه ترانسی
  3. هویه گازی 
  4. هویه چکشی

انواع هویه برقی

هویه قلمی

از بهترین و مهمترین انواع هویه برای مونتاژ و لحیم کاری، هویه های قلمی می باشند. هویه قلمی همانطور که از نامش پیداست به نوع متداول هویه که شکل قلم دارد، گفته میشود. این هویه ها، الکتریکی هستند و هیتر آنها می تواند سیمی یا سرامیکی باشد. نوع اتصال نوک آنها به هیتر نیز می تواند موارد 1 و 2 و 4 باشد. در توان های حرارتی مختلف وجود دارند و برخی از آنها نیز قابلیت تنظیم توان حرارتی را دارند. بیشتر این هویه ها با برق شهر کار می کنند یا به صورت هویه هیتر هستند و قابلیت حمل کردن را ندارند. 
منبع انرژی برخی دیگر از آنها آداپتور DC می باشد و در صورتی که بتوان آنها را به باتری متصل کرد (مانند باتری خودرو)، قابل حمل خواهند بود. سرعت گرم شدن آنها نسبت به انواع گازی و ترانسی پایین تر است. این هویه ها در دو نوع AC و DC موجود می باشند. اما نوع AC آنها که با برق شهر کار می کند از انواع دیگر آن متداول تر است. این هویه ها می توانند قابلیت های دیگری مانند نشان دادن دما، LED روشنایی و غیره هم داشته باشند. هویه های قلمی برای کاربردهای عمومی و از مهمترین انواع هویه برای لحیم کاری قطعات الکترونیکی می باشند.

هویه ترانسی

در هویه های ترانسی که به آنها Transformer soldering iron نیز گفته می شود، یک ترانس وجود دارد که برق شهر به سیم پیچ اولیۀ آن وصل می شود. سیم پیچ ثانویۀ این ترانس به نوک هویه متصل می شود. با توجه به این که سیم پیچ ثانویۀ این هویه ها تعداد دور کم و ضخامت زیادی دارد، جریان بالایی را تأمین می کند.
در این هویه ها، جریان از نوک هویه عبور می کند و آن را داغ می کند. در حقیقت خود نوک، هیتر هویه می باشد. با توجه به این که روی سیم پیچ ثانویۀ ترانس، مقاومت خیلی کمی قرار گرفته است، روشن بودن دائم آن موجب سوختن ترانس می شود. به همین دلیل تنها در زمان لحیم کاری لازم است برق آن وصل باشد. به همین منظور، این هویه ها یک سوییچ مانند ماشه دارند که برق آن را قطع و وصل می کند. از دیگر ویژگی های هویه های ترانسی شامل موارد زیر می شود:
  • میزان حرارت انواع هویه های ترانسی معمولاً بالاتر از هویه های قلمی می باشد. 
  • منبع انرژی این هویه ها برق شهر است و این هویه ها معمولا قابل حمل نیستند. 
  • سرعت گرم شدن این سازه سیار سریع می باشد. به شکلی که تنها در هنگام لحیم کاری نیاز است که سوییچ آن را فشار دهید..
  • این دستگاه ها جزو هویه های AC هستند.
  • شکل هویه تفنگی می باشد.
  • در برخی از آنها یک عدد لامپ کوچک برای روشن کردن محیط لحیم کاری وجود دارد.
  • هویه های ترانسی برای بسیاری از کاربردهای عمومی استفاده می شوند. اما با توجه به توان حرارتی بالایی که دارند، مناسب لحیم کاری سطوح و قطعات کوچک نمی باشند.

هویه گازی 

هویه های گازی، از انواع هویه های غیر الکتریکی هستند. منبع گرمای هویه های گازی، شعلۀ آتشی است که پشت نوک هویه قرار دارد. به  لحاظ تامین گاز، دو نوع هویۀ گازی وجود دارد. در نوع اول، مخزن گاز روی خود هویه قرار گرفته است. در نوع دوم نیز مخزن با شلنگ به هویه وصل می گردد. اما در اکثر اوقات وقتی می گوییم هویه گازی، منظور هویه های گازی نوع اول است. توان حرارتی این هویه ها متناسب با شدت و حجم شعلۀ آنها متغیر است و معمولاً توان حرارتی آنها بالاتر از هویه های قلمی است. 
این هویه ها قابلیت حمل را دارند و می توان در صورت عدم دسترسی به منابع انرژی از آنها استفاده نمود. سرعت داغ شدن این هویه ها از هویه های ترانسی پایین تر و از هویه های قلمی بالاتر است. به لحاظ شکل ظاهری نیز در هر دو نوع قلمی و تفنگی وجود دارند. برخی از انواع هویه های گازی دارای جرقه زن هستند و برخی دیگر فاقد جرقه زن می باشند و باید با شعلۀ آتش روشن شوند. کاربرد هویه های گازی، ذوب و لحیم کاری سطوحی است که نیاز به توان حرارتی نسبتاً بالا دارند. همچنین بیشتر کاربرد آنها زمانی است که انواع هویه الکتریکی در دسترس نباشد.

 

 

انواع هویه

هویه چکشی

هویه چکشی یا Hammer soldering iron دارای سری شبیه چکش یا تبر است. شکل سر آنها در همۀ موارد شبیه چکش یا تبر نمی باشد و هویه های چکشی با اشکال متنوع وجود دارد. با این حال به این هویه ها، هویه چکشی می گویند. هویه چکشی در انواع الکتریکی و غیر الکتریکی وجود دارد. یکی از انواع هویه های چکشی غیر الکتریکی، هویۀ گازی با سرچکشی می باشد. دو مدل هویه چکشی غیر الکتریکی گازی وجود دارد. 
در یک نوع آن، مخزن گاز روی خود هویه قرار دارد و در نوع دیگر، مخزن گاز با شیلنگ به هویه اتصال می یابد. نوع دیگری نیز وجود دارد که با کوره یا شعله ای مثل شعلۀ چراغ پریموس گرم می شود. در این نوع، سر هویه درون کوره یا روی شعلۀ چراغ قرار می گیرد و گرم می شود. توان حرارتی هویه های چکشی، چه در نوع الکتریکی و چه غیر الکتریکی آن، بالا می باشد. نوع گازی این هویه ها قابل حمل هستند. از لحاظ سرعت گرم شدن هم با توجه به این که نوک هویه بزرگ است، مدت زمانی طول می کشد تا دستگاه به طور کامل گرم شوند. در نوع الکتریکی این هویه ها، منبع انرژی برق شهری است. 
بنابراین این هویه ها  قابل حمل نیستند و هیتر آنها نیز AC است. اشکال مختلف و متنوعی از انواع هویه چکشی وجود دارد. کاربرد هویه های چکشی هنگامی است که بخواهیم توان حرارتی بالایی را منتقل کنیم. بنابراین انواع هویه چکشی زمانی استفاده می شود که سطح لحیم کاری بزرگ باشد. هویه های چکشی مناسب لحیم کاری قطعات کوچک و ظریف نیستند و موجب آسیب رساندن به این قطعات می شوند

سایر نمونه‌ های هویه

سازه هایی که پیش تر آنها را شرح دادیم بخشی از هویه ها، یا بهتر بگوییم یک توضیح کلی درباره هر یک از گروه بندی های آنهاست. درحالی که شما برای تهیه این محصول نیاز دارید با دسته بندی های جزئی تر آن نیز آشنا شوید. در ادامه هویه باتری خور، شارژی، یو اس بی، پنسی، رومیزی، تفنگی و … بررسی می شود.

 

انواع هویه

 

هویه باتری خور

هویه باتری خور در مقایسه با انواع هویه برقی دارای قدرت کمتری است. چرا که با کمک چند باتری شارژ می شود و بدیهی است که میزان انرژی آنها محدود است. این نوع هویه میزان حرارت معمولی را تولید می‌ کند و برای انجام فرایند های نسبتا سبکی مثل تعمیرات موبایل مناسب است. لازم به ذکر است که این دستگاه پس از چند ساعت کار، به برق متصل شده و باتری ها مجددا شارژ می شوند. سبک بودن، امکان استفاده بدون وجود برق، حمل و نقل آسان و داشتن قیمت مناسب، از جمله ویژگی های انواع هویه باتری خور است.

هویه یو اس بی

شاید برایتان جالب باشد که بدانید نمونه خاصی از هویه ها با عنوان هویه یو اس بی طراحی شده اند که می توانند با کمک یک کابل و درگاه USB شارژ شوند و به طور همزمان‌ فعالیت داشته باشند. این هویه کوچک و البته سبک است و می تواند برای انجام کارهایی که نیاز به دقت و حرارت زیادی ندارد مفید باشد. البته اگر فعالیت تان کمی سنگین است و به دقت بالایی نیاز دارید، بهتر است از این نوع هویه استفاده‌ نکنید.

هویه پنسی

هویه پنسی، دستگاهی است که به علت شباهت داشتن به پنس، با این اسم شناخته می شود. همان طور که انتظار می رود این دستگاه از دو پایه به هم چسبیده تشکیل شده است. به سبب این طراحی خاص، اپراتور می تواند به شکل آسان تری به کلیات کار با هویه تسلط داشته باشد. در نتیجه سرعت لحیم کاری قطعات به شکل قابل توجهی افزایش پیدا می کند. انواع هویه برقی پنسی می تواند برای انجام اتصالاتی مثل مقاومت، خازن و دیود مناسب باشد.

هویه چاقویی

طراحی ظاهری این دستگاه مانند یک چاقو است. قسمت میانی نوک این هویه پهن تر، و بخش انتهایی آن تیز تر است. اگر کاری که انجام می دهید به حرارت بالایی نیاز دارد، این سازه مناسب شماست. چرا که هویه چاقویی می تواند حرارتی قریب بر 538 سلسیوس را ایجاد کند. بیشترین استفاده از این سازه در برش فوم و پارچه خلاصه می شود.

هویه تفنگی

این سازه در دسته انواع هویه برقی قرار می گیرد. شکل ظاهری آن مانند یک اسلحه کوچک است. فرد می تواند آن را در دست گرفته، و با اتصال کابل آن به برق هویه را روشن کند. هویه تفنگی برای انجام کارهایی با درجه دقت و حرارت متوسط مناسب است. راحتی استفاده از آن از جمله مزایایی است که می توان به آن اشاره کرد.

 

انواع هویه برقی

 

هویه تنظیم کننده دما 

این سازه نوع خاصی از هویه است ‌‌که به سبب داشتن برخی امکانات خاص قیمت بالاتری هم دارد. ظاهر آن بسیار شبیه هویه های ساده است. با این تفاوت که بر روی بدنه آن یک پیچ، دکمه یا قطعه ای این چنینی برای کم کردن یا بیشتر کردن حرارت سازه نصب شده است. مکانیزم کارکردی این وسیله در کنترل انرژی ورودی، کم یا زیاد کردن دما توسط ترموستات، و بهره گیری از نوک مغناطیسی خلاصه می شود. با توجه به اینکه شما می توانید در این وسیله میزان حرارت را کنترل کنید، بهره گیری از آن می تواند برای انواع کارها مناسب باشد.

هویه رومیزی

انواع هویه برقی رومیزی، یکی از گران ترین و البته کارآمد ترین سازه هایی که یک فرد می تواند آن را تهیه کند. این دستگاه لحیم کاری ابعاد بزرگ تری دارد و به همین نسبت امکان جا به جایی آن نیز محدود شده است‌. به دلیل همین ثابت بودن سازه است که پسوند رومیزی به نام آن اضافه شده است. این نوع هویه دارای چندین سری مختلف است که فرد می‌ تواند انواع نوک هویه را به آن وصل یا از آن جدا کند. با وجود این سری های اضافه، بدیهی است که شما بتوانید لیست بلند بالایی از انواع لحیم کاری ها را به کمک آن انجام دهید. 
هویه رومیزی به کمک منبع برق کار می کند. امکانات اضافه ای مثل کنترل دمای سری هویه نیز در آن وجود دارد‌. شما می توانید انواع هویه را با تضمین کیفیت و قیمت از سایت تکترونیکس خریداری کنید. برای انجام این کار کافیست به اطلاعات موجود در صفحه مراجعه کرده و یا با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید.

انواع هویه از لحاظ نوک

جالب است بدانید که انواع هویه می تواند از لحاظ شکل ظاهری نوک یا سری نیز در گروه های متفاوتی قرار بگیرد. اولین گروه از نوک هویه مخروطی نام دارد. اگر قرار است دو قطعه کوچک را در فضای محدودی به یکدیگر وصل کنید، استفاده از این سری هویه نمی تواند خالی از لطف باشد. البته برای انجام این کار می توانید از سری های سوزنی نیز استفاده کنید. پس از آن نوک اسکنه ای در اولویت قرار می گیرد. این قطعه با داشتن طراحی ساده اما محکم، برای کارهای عمومی با میزان توان بالا مناسب است.
اگر قرار است لحیم کاری را در کاربرد های عمومی به شکل کششی انجام دهید، نوک هویه اریب بهترین گزینه ای است که باید آن را تهیه کنید. در نهایت نیز نوک های ‌کاتری مورد توجه قرار می گیرند که با نصب شدن بر روی انواع هویه، می توانند اتصالات ناخواسته را قطع کنند.

سوالات متداول 

1- کدام نوع از انواع هویه برقی برای استفاده کارآموزان مناسب تر است؟

از آنجایی ‌که این افراد در حال آموزش دیدن و آزمون و خطا هستند بهتر است هویه های ساده و ارزان را خریداری کنند.

2- چرا نمی توان از هر هویه ای برای انجام اتصالات‌ مختلف استفاده کرد؟

بهره گیری از هویه نا مناسب ضمن اینکه می تواند فرایند لحیم کاری را کند کند، ممکن است به هویه و سازه وابسته آسیب برساند.

3- کدام یک از انواع هویه برقی برای تعمیرات موبایل مناسب تر است؟

هویه رومیزی.
 
۷۰۵
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید