سبد خرید شما خالی است!

راهنمای خرید هویه

 
راهنمای خرید هویه
راهنمای خرید هویه

راهنمای خرید هویه

به منظور خرید یک هویه خوب برای لحیم کاری فلزات، باید تحقیقات زیادی در این زمینه داشته باشید و ویژگی ها و نکات بسیاری را پیش از خرید خود در نظر بگیرید. شما هم اگر به تعمیرات علاقه داشته باشید یا کارتان به نوعی با تجهیزات الکترونیک سروکار داشته باشد، احتمال دارد در هنگام خرید این محصول با سردرگمی‌هایی مواجه شوید و این سوال برایتان پیش بیاید که کدام هویه بهتر و مناسب تر است یا به دنبال راهنمای خرید هویه خوب برای لحیم کاری بگردید.

 در صورتی که می‌خواهید درباره ویژگی هویه خوب و کاربردی بیشتر بدانید حتما ما را در ادامه این مقاله همراهی کنید. همچنین کارشناسان تکترونیکس می‌‌توانند شما را در انتخاب هویه مناسب یاری نمایند. کافیست با شماره های ما  تماس گرفته و یا به آدرس سایت ما  در تکترونیکس مراجعه کنید. امیدواریم با مطالعه این مقاله بتوانید بهترین هویه لحیم کاری مناسب با کار خود را پیدا کنید.



ویژگی هویه خوب

آشنایی با ویژگی یک هویه خوب می تواند شما را در پیدا کردن هرچه سریعتر هویه مورد نظر خود یاری دهد. هویه‌ها انواع مختلفی دارند که هر کدام از آن‌ها ممکن است برای یک کاربرد خوب و برای کاربرد های دیگر نامناسب باشند، پس نخست باید بدانیم چه انتظاری از هویه داریم و ویژگی‌های هویه که می‌توانیم آن‌ها را در زمان خرید مد نظر قرار دهیم چیست؟ مواردی که در این مطلب به آن‌ها می‌پردازیم شامل موارد زیر است.

  • کاربرد مورد نظر ما از تهیه هویه
  •  نوع هویه
  •  توان هویه
  • جنس و نوع نوک هویه
  •  جنس دسته
  • پایه محصول
  • دمای هویه
  • زمان کارکرد
  • قیمت
  •  برند سازنده ی هویه

کاربرد مورد نظر ما از هویه

کاربردی که از هویه مد نظر دارید در خرید آن بسیار تاثیر گذار است. به عنوان مثال اگر بخواهید لحیم کاری قطعات SMD و قطعات حساس را داشته باشید، هویه‌های پیشرفته گزینه ی مناسب شماست و در صورتی که می‌خواهید با قطعات DIP کار کنید، هویه‌های ساده و معمولی نیز کارتان را به خوبی راه خواهد انداخت و نیازی نیست نوع گران‌قیمت آن را تهیه کنید.

 


راهنمای خرید هویه


زمان کارکرد

اگر زیاد لحیم کاری می‌کنید، زمان کارکرد هویه برایتان مورد اهمیت است، یعنی هویه‌ای که بتواند ساعت‌ها کار کند مناسب کار شما می باشد. اما اگر تنها برای کارهای کوتاه مدت نیاز به خرید هویه دارید، این ویژگی شاید برایتان چندان قابل اهمیت نباشد.


جنس و نوک هویه

از آنجایی که نوک هویه، بخشی است که با قطعاتی که می‌خواهید لحیم کنید، ارتباط مستقیمی دارد، نقش مهمی را ایفا می کند. در صورتی که نوک هویه از جنس خوبی ساخته نشده باشد، هم لحیم شما به خوبی انجام نمی‌شود و هم خیلی زود خراب و سیاه می‌شود. یک نوک هویه خوب، از آلیاژهای خوب و مرغوبی ساخته شده و همچنین نسوز است.

در این بخش توصیه می شود  از هویه‌هایی استفاده شود که قابلیت تعویض نوک را دارند و در صورت خراب شدن نوک هویه می‌توانید آن را تعویض کنید. برخی هویه‌ها با نوک‌های متفاوت به فروش می‌رسند که انتخاب آن‌ها بسیار هوشمندانه است، زیرا ممکن است بخواهید لحیم قطعات مختلفی را انجام دهید  که هر کدام به نوع خاصی از نوک شامل مفتولی، سرکج، سر صاف، ماتیکی و …نیاز دارند.

نکته بسیار مهمی که خیلی‌ها درباره نوک هویه از آن اطلاعی ندارند، نحوه تمیز کردن نوک هویه است. تمیز کردن نوک هویه با سیم ظرفشویی می‌تواند آلیاژ آن را تخریب کند. پس باید از تمیز کننده نوک هویه برای این کار استفاده کنید. هویه‌های باکیفیت، همراه خود اسفنج نسوز و یا تمیز کننده نوک هویه دارند.


توان هویه

توان هویه یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید در زمان خرید و انتخاب هویه به آن توجه کنید. در اینجا نیز کاربرد هویه برای شما اهمیت بسیاری دارد. معمولا هویه‌های با توان بالا برای اتصالات سنگین استفاده کاربرد دارند، به عنوان مثال اگر سیم شما قطر بزرگی داشته باشد، توان بیش از ۱۰۰ وات مورد نیاز شماست. برای لحیم کاری بردهای ظریف هویه ای با توان ۴۰ و ۶۰ وات می‌تواند پاسخگوی نیاز شما باشد.

باید به این نکته توجه کنید که توان بالاتر الزاما به معنی دمای بالاتر نمی باشد، این توان بالاتر به این معنی است که آن هویه می‌تواند زودتر به دمای مورد نظر رسیده و آن دما را بهتر حفظ کند. وقتی توان یک هویه برای کار مورد نظر شما کم باشد، یعنی سرعت گرم شدن هویه پایین تر است و دمای آن نیز پایدارتر است.

 از آنجا که دما در هویه‌های با توان پایین، ثابت نیست، فرایند لحیم کاری را سخت تر می کند و قطعات نیز آسیب بیشتری می بینند. توان خروجی با وات (W) قابل اندازه گیری است و معمولا عددی بین 40 تا 200 وات است. اگر بیشتر از توان یک هویه از آن کار بکشید، موجب آسیب جدی به آن می شوید.

 

راهنمای خرید هویه


دمای هویه

همانطور که گفته شد، توان هویه و دمای هویه، دو مورد مختلف هستند، اگر می‌خواهید اقدام به لحیم کاری قطعاتی کنید که بسیار حساس هستند مانند آی سی‌ها، سنسورها و قطعات SMD نباید از دمای بالای در هویه استفاده کنید و در صورتی که می‌خواهید اتصالات سنگین انجام دهید، نیاز به دمای بالایی دارید، پس باید هویه‌هایی را خریداری کنید که بتوانند دمای بالا ایجاد کنند.


قیمت هویه

یکی از فاکتور های مهم در خرید هویه، قیمت آن است. این قیمت بر اساس عوامل مختلفی تعیین می شود. به عنوان مثال، هویه‌های گات ژاپن یا ولر آلمان به دلیل کیفیت بسیار بالایی که دارند، قیمت بالاتری نسبت به هویه‌های چینی و بی‌کیفیت در بازار دارند. ممکن است نیاز شما را هویه ده هزار تومانی یا یک هویه میلیونی برطرف کند، اگر نیاز به یک هویه قلمی ساده دارید، بهتر است برای یک هیتر هوای گرم حرفه‌ای و گران‌قیمت  هزینه زیادی صرف نکنید.


جنس دسته هویه

دسته هویه‌های قلمی و تفنگی و… می‌تواند از جنس پلاستیک یا چوب ساخته شده باشد. مزیت دسته‌های چوبی به پلاستیکی، منتقل کردن کمتر حرارت است. این دسته‌های چوبی داغ نشده و دست شما را نمی‌سوزانند. اگر هویه‌های با دسته پلاستیکی خریداری می‌کنید نباید فراموش کنید که پلاستیک آن از جنس نسوز باشد.


برند سازنده

تعداد زیادی از خریداران هویه این سوال برایشان پیش می آید که چه برند و مارکی از هویه خریداری کنند؟ در پاسخ باید گفت تعداد تولیدکنندگان هویه در ایران و جهان، بسیار زیاد است اما شرکت‌های ژاپنی و آلمانی دارای کیفیت بی نظیر و منحصر به فردی از تولید هویه می باشند. هرجا صحبت از هویه با کیفیت می‌شود نام هویه گات ژاپن، هویه ولر آلمان و هویه ارسا آلمان مطرح می‌شود. برندهای چینی نظیر کوئیک، یاکسون و گرداک نیز محصولات خوبی را تولید می‌کنند. حین خرید هویه و سایر ابزار لحیم کاری نباید فراموش کنید که جنس اصل خریداری کنید، چرا که هویه‌های چینی طرح گات و یا مشابه و لر و ارسا در بازار ایران بسیار زیادند و شما باید تنها از نمایندگی‌های رسمی مانند تکترونیکس آن‌ها را خریداری نمایید.


پایه هویه

اگر از پایه هویه برای کار خود استفاده نکنید، امکان دارد  با خطراتی مانند آتش‌سوزی و یا سوختگی مواجه شوید. همچنین داشتن پایه، موجب افزایش سرعت لحیم کاری شما می شود. بسیاری از هویه‌های ساخت برندهای معتبر، همراه خود پایه هویه نیز دارند، اما اگر هویه‌ای خریداری می‌کنید که پایه هویه ندارد، پیشنهاد می شود حتما آن را مطابق با نوک هویه و شکل محصول خود خریداری کنید. استفاده از پایه هویه، می‌تواند به طور چشمگیری کار شما را آسان‌تر کند.

 

راهنمای خرید هویه

نوع هویه

هویه در انواع مختلفی به فروش می‌رسد از جمله ی آنها می توان به هویه رومیزی، هویه فندکی، هویه تفنگی و هویه قلمی اشاره نمود. برخی از انواع این هویه‌ها، ثابت هستند، یعنی فقط توانایی تولید یک دمای خاص را دارند. این هویه‌ها نسبت به هویه‌های متغیر قیمت پایین تری دارند. هویه‌های متغیر که می‌توانند چند دمای خاص را تولید کنند قیمت بالاتری نیز دارند و اگر چه قیمت بالاتری دارند اما مناسب برای انجام کارهای پیچیده‌تر نیز هستند. زمانی که کار شما نیاز به هویه هوای گرم دارد، نمی‌توانید به جای آن از هویه قلمی یا چکشی نیز استفاده کنید. 


در این مقاله سعی شده تا شما را با خرید بهترین هویه مورد نیاز آشنا کنیم. برای مقاله های مرتبط مطالب سایت ما را دنبال کنید. امیدواریم از مقاله ی راهنمای خرید هویه نهایت استفاده را برده باشید.

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.