سبد خرید شما خالی است!

انواع کلمپ آمپر متر

 
انواع کلمپ آمپر متر
انواع کلمپ آمپر متر

کلمپ آمپر متر چیست؟

در این بخش از مقاله قصد داریم تا به انواع کلمپ آمپر متر و توضیح آن بپردازیم. کلمپ‎ متر یا آمپر‏متر ابزار بسیار سودمندی است که برای مهندسان امکان اندازه گیری جریان الکتریکی یا  آمپر را به سهولت فراهم می کند. برای استفاده از کلمپ متر کافیست قسمت چنگکی ابزار را در اطراف سیم حامل جریان قرار داده و بدون نیاز به اتصال پراب و قرار دادن به صورت سری آمپر متر مقدار جریان را اندازه گیری نمایید. در واقع تئوری اندازه گیری آمپرمتر بر مبنای خواص قانون فیزیکی است که اثبات می کند اطراف سیم حامل جریان میدان مغناطیسی وجود دارد که متناسب با مقدار جریان یا آمپر سیم می باشد.

در عمل در بسیاری از کلمپ آمپر متر ها از اثر هال در اندازه گیری میدان مغناطیسی اطراف سیمی که چنگک یا کلمپ را احاطه نموده استفاده کرده و ولتاژ متناسب با میدان به وسیلۀ آن آشکار ساز نیمه رسانای اثر هال حس می شود و به کمک میکروپروسسور داخل دستگاه به جریان معادل تبدیل می شود. امروزه استفاده از آمپرمتر کلمپی در نصب تجهیزات ابزار دقیق، اتوماسیون صنعتی و همچنین آزمایشگاه های الکترونیک یا کارگاه های برق و مواردی از این دست بسیار رایج است.  

کلمپ آمپرمتر می تواند به عنوان یک مولتی متر (multimeter) نیز قابل استفاده باشند. همچنین می توانند در سایز ها و ابعاد مختلف کوچک و بزرگ قرار گیرد. به علاوه می تواند به صورت میلی کلمپ آمپرمتر نیز قابل استفاده باشد. همچنین در کلمپ آمپر متر، سایز دهنه کلمپ ها در اندازه های مختلف موجود می باشد.

کلمپ یا کلمپ متر در یک انبرک قرار گرفته است که در بیشتر موارد دارای یک یا دو فک متحرک می باشد. اغلب کلمپ متر های رایج دارای یک شاسی می باشند که با فشار دادن این شاسی دهانه کلمپ باز شده و سیم حامل جریان در بین دو فک کلمپ قرار می گیرد. بعد از از قرار گرفتن سیم حامل جریان در کلمپ و بسته شدن کامل فک های کلمپ شما قادر به مشاهده جریان عبوری از سیم حامل جریان خواهید بود.

فک کلمپ متر ها در حقیقت دارای یک هسته که معمولا آهنی یا فریتی می باشد که با بسته شدن فک ها یک حلقه بسته تشکیل می دهد و میدان مغناطیسی اطراف سیم حامل جریان که ناشی از جریان الکترون ها در سیم است، در این حلقه القا شده و به این ترتیب تشخیص می دهند که جریان عبور از سیم چه میزان است.


انواع کلمپ آمپر متر

همانطور که در ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم، هدف در این بخش آشنایی با انواع کلمپ آمپر متر می باشد. در ادامه به انواع کلمپ آمپر متر و نیز کاربرد های این دستگاه می پردازیم.

کلمپ جریان AC 

این دست از انواع کلمپ آمپر متر قابلیت اندازه گیری جریان تا 1000 آمپر را دارا می باشد. همچنین دارای قطر دهانه کلمپ یا قطر کابل اندازه گیری نیز می باشد. بطور مثال قطر 46 میلی متر 

 


انواع کلمپ آمپر متر

کلمپ های AC/DC

 در این نوع از انواع کلمپ آمپر متر قابلیت اندازه گیری جریان AC/DC 200/1000/2000 آمپر فراهم است. همچنین قطر دهانه کلمپ 55 میلی متر می باشد.

کلمپ های قابل انعطاف AC

 این نوع کلمپ ها از انواع کلمپ آمپر متر قابلیت اندازه گیری جریان های بالا تا ماکزیمم 3000 آمپر با استفاده از کلمپ قابل انعطاف را دارا می باشند. از مشخصات قطر کلمپ فلکسیبل ماکزیمم 19cm می باشد.

میلی آمپر متر کلمپی 

 از انواع کلمپ آمپر متر می توان به میلی آمپر متر کلمپی اشاره کرد که مجهز به اندازه گیری دقیق و مقادیر پایین جریان بوده و دارای قطر کلمپ حداکثر 25mm می باشد.

کلمپ نشتی جریان 

 این نوع از این دستگاه مجهز به اندازه گیری نشتی جریان AC در کابل با دقت بالایی می باشد.

مولتی مترها 

دارای اندازه گیری همزمان جریان AC/DC، ولتاژ AC/DC، مقاومت و خازن و غیره می باشد.

کلمپ های قدرت یا پاورمتر کلمپی 

 این نوع از دیگر انواع کلمپ آمپر متر، علاوه بر اندازه گیری جریان و ولتاژ، اندازه گیری توان،PF ضریب توان، زاویه فاز و در برخی مدل ها، هارمونیک را نیز دارا می باشند.

 

انواع کلمپ آمپر متر

 


کاربرد کلمپ آمپر متر

پس از آشنایی با انواع کلمپ آمپر متر و کارایی هریک، بد نیست در مورد کاربرد کلمپ آمپر متر نیز بدانیم. برخی از کاربرد های این دستگاه در قسمت پایین آورده شده است.

موارد استفاده از کلمپ آمپر متر شامل بخشهای زیر می شود:

  • صنایع و کارخانجات
  • تابلو برق
  • کابل های فشار قوی و قطور
  • دانشگاهها
  • بیمارستان ها
  • واحدهای تاسیساتی
  • آبکاری فلزات
  • پیمانکاران شرکت توزیع و انتقال برق
  • کارخانجاتی که مبحث 19 ساختمان را اجرا و دنبال می کنند.
  • مناسب برای کارخانجات تولید سیم و کابل
  • مناسب برای دانشگاه ها،بیمارستان ها و واحدهای تاسیساتی
  • آبکاری فلزات
  • تابلو سازهای برق صنعتی
  • قابلیت استفاده برای پیمانکاران و متصدیان شرکت توزیع و انتقال برق و اپراتورها و مهندسان برق جهت ارزیابی بار شبکه + تحلیل شبکه

 


مزایای استفاده از کلمپ آمپر متر:

  • اندازه گیری جریان DC( مدل های قدیمی تنها ACاندازه گیری می کردند)
  • عدم نیاز به قطع کابل
  • اندازه گیری جریان به شکل غیر تماسی
  • اندازه گیری جریان های بالا
  • امنیت بالا
  • سهولت در اجرا

معایب: 

  1. عدم اندازه گیری جریان های پایین در برخی از مدل ها
  2. تست سخت و دشوار در اماکن کوچک با تعدد کابل به علت کلمپ نسبتا بزرگ 

 

انواع کلمپ آمپر متر

 


به شکل کلی از کلمپ آمپر متر در تمامی صنایع از جمله تست کابل های فشار قوی، اندازه گیری جریان به شیوه غیر تماسی، آبکاری فلزات مختلف، واحد های تاسیسات استفاده می شود. عدم نیاز به قطع کابل از جمله مزایای استفاده از این دستگاه می باشد. امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد و با انواع کلمپ آمپر متر، کاربرد و مزایای این دستگاه بیشتر آشنا شده باشید.

همچنین برای مطالعه ی مقالات مرتبط، نحوه خرید و اطلاع از قیمت کلمپ آمپر متر با سایت تکترونیکس و کارشناسان ما در ارتباط باشید.


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.