سبد خرید شما خالی است!

آموزش کار با کلمپ آمپر متر

 
آموزش کار با کلمپ آمپر متر
آموزش کار با کلمپ آمپر متر

آموزش کار با کلمپ آمپر متر

کلمپ آمپر متر وسیله ای بسیار کاربردی می باشد، چه شما یک حرفه ای باتجربه باشید و یا حتی یک آماتور که تازه کار خود را شروع میکنید، این وسیله همیشه به کارتان می آید. بنابراین ما فکر می کنیم که همه باید یک کلمپ متر را در جعبه ابزار خود همراه داشته باشند. مطمئنا برایتان سوال پیش می آید که ما این دستگاه را تهیه کردیم اما نحوه ی کار با آن را نمی دانیم. این موضوعیست که تکترونیکس به آن خواهد پرداخت و شما را در این بخش از مقاله به نام آموزش کار با کلمپ آمپر متر آشنا خواهیم کرد.

در سال های گذشته، تکنسین های برق برای اندازه گیری جریان از پراب های آزمایش استفاده می کردند نه کلمپ. کلمپ آمپر متر این امکان را برایتان فراهم می کند که  جریان را بدون شکسته شدن مدار اندازه گیری نمایید و یک خوانش جریان داشته باشید.

شاید در ابتدا در مورد آموزش کار با کلمپ آمپر متر سوالات بسیار زیادی برایتان بوجود آمده باشد، نگران نباشید، هدف ما راهنمایی شما عزیزان در استفاده از این وسیله ی کاربردی می باشد. ما یک راهنمای آسان برای خواندن و یادگیری در مورد چگونگی و آموزش کار با کلمپ آمپر متر ارائه داده ایم.


اصول اولیه

همانطور که میدانید، یک مولتی متر دیجیتال معمولا ولتاژ را اندازه گیری می کند، اما دارای چند قابلیت جریان است. این موضوع در کلمپ متر برعکس عمل می کند به طوری که برای اندازه گیری جریان بسیار عالی است، اما در مورد ولتاژ کمی کند عمل می کند.

در حالی که مولتی متر های دیجیتال با وضوح بسیار بالا اندازه گیری می کنند، اندازه گیری آنها در واحدهایی مانند میلی ولت و میلی آمپر است، اما کلمپ آمپر متر ها فقط تا نزدیکترین دهم یا صدم قابل اندازه گیری هستند. این موضوع جهت انجام کارهای الکتریکی خوب است، اما انتظار اندازه گیری های کوچکتر را از آن نداشته باشید.

مولتی متر های دیجیتال دقیقترند و امکان خوانش مستقیم را به شما می دهند، اما سرعت آنها بسیار کندتر است ونیز ایمن نمی باشند. داشتن مولتی متر دیجیتال و کلمپ متر دیجیتال انتخاب بسیار هوشمندانه ای است. اگرچه برای موقعیت های خاص، داشتن کلمپ آمپرمتر ضروری می باشد.

 


آموزش کار با کلمپ آمپر متر


کلمپ متر چگونه کار می کند؟

در داخل فک های سخت کلمپ متر دیجیتال آهن فریت قرار گرفته است. این همان چیزی است که میدان مغناطیسی جریان را هنگام عبور از یک رسانا اندازه گیری می نماید. یک ترانسفورماتور جریان نوسانات میدان مغناطیسی را حس می کند و مقدار آن را به قرائت AC تبدیل می نماید که در صفحه قابل نمایش می باشد. کلمپ متر ها جهت جریان های متناوب AC بسیار مناسب می باشند. که آنها را به وسیله ای کاربردی و ایده آل برای اندازه گیری غیر تماسی تبدیل می کند.

اگر با نحوه کار جریان مستقیم آشنا باشید، ممکن است متعجب شوید که چگونه یک کلمپ متر به شما کمک می کند در شرایطی که شما نیاز به اندازه گیری جریان های DC به جای AC دارید. جریان های DC در یک قطب ثابت جریان پیدا می کنند، AKA میدان مغناطیسی تغییری نمی کند. بنابراین آیا هنوز هم می توانید از یک کلمپ آمپرمتر دیجیتال برای اندازه گیری جریان DC استفاده کنید؟ پاسخ شما این است: بله می توانید.

کلمپ آمپرمتر هایی که می توانند جریان DC را اندازه گیری نمایند از اثر Hall برای اندازه گیری صحیح شما استفاده می کنند. با این وجود، کلمپ متر های دیجیتال فقط به اندازه گیری جریان AC / DC محدود نمی شوند.

ممکن است هنگام خرید کلمپ آمپر متر، دستگاه شما شامل سنسورهای اضافی برای کاربرد هر چه بیشتر ابزار باشد. در این حالت، می توانید لامپ های تست را به کلمپ متر خود متصل نموده تا مواردی همچون ولتاژ را تحلیل و بررسی نمایید.

برعکس پروب های آزمایشی به سبک قدیمی، شما می توانید از یک کلمپ آمپر متر استفاده کنید تا بدون قطع شدن مدار، میزان جریان را بدست آورد. که این مورد استفاده از این دستگاه را بسیار کاربردی و مفید می کند.

بدون قطع شدن مدارها و قطع شدن سیم ها فقط کلمپ آمپر متر را دور سیم قرار دهید و قرائت خود را بدست آورید.

مهم ترین نکته این مقاله کار با این دستگاه  که همان آموزش کار با کلمپ آمپر متر است، می باشد. در این بخش به صورت گام به گام  با چگونگی کار با این دستگاه آشنا می شویم.


 ابتدا کلمپ متر خود را بشناسید.

قبل از شروع استفاده از کلمپ متر خود، بدانید که به دنبال چه چیزی هستید. به طور مثال، آیا به دنبال رزولوشن مناسب هستید؟ رزولوشن های هر کلمپ آمپرمتر با یکدیگر متفاوت می باشند. رزولوشن به شما این امکان را می دهد که در سیگنالی که اندازه گیری می کنید، تغییراتی وجود دارد. اگر یک متر با وضوح 0.2 آمپر دارید، توقع نداشته باشید که بتوانید تغییرات 0/1 آمپر را مشاهده نمایید. تفاوت در دقت نیز امری بسیار مهم است. حتی اگر کلمپ متر اندازه گیری فوق العاده قابل اطمینانی داشته باشند، اما به اندازه مولتی متر دقیق نیستند و جای خطا وجود دارد. رزولوشن شما عموما به شکل درصد بیان می شود.

 

آموزش کار با کلمپ آمپر متر


 آنچه را که مشاهده می کنید درک کنید.

اگر با کلمپ متر آشنایی ندارید، اعداد و اشکال روی نمایشگر ممکن است مانند زبان یونانی به نظر برسند. اما وقتی در مورد آنها توضیح داده شد، خواندن آن نیز برایتان آسان تر می شود. آموزش کار با کلمپ آمپر متر به شما در استفاده هرچه بیشتر از این دستگاه کاربردی کمک بسیاری می کند. در این قسمت برخی از اصطلاحاتی که ممکن است در صفحه نمایش دستگاه خود مشاهده کنید را لیست کرده ایم:

Inrush : مخفف جریان هجومی. اگر روشن باشد یعنی دستگاه فعال است.

Hold : این علامت نشان می دهد که کلمپ آمپر متر شما قادر به نگهداری آخرین قرائت برای بازه زمانی معین می باشد.

Ω و kΩ : به معنی اهم و کیلو اهم.

Hz : فرکانس یا هرتز

MAXMINAVG : این علامت به شما می گوید که بیشترین یا کمترین یا متوسط خواندن شما نمایش داده می شود. دقت به اینکه کدام مورد روشن است، بسیار حائز اهمیت است. اگر به طور تصادفی از حداقل تعداد محاسبات به جای میانگین استفاده کرده باشید، داده های شما اشتباه می باشد.

علاوه بر موارد گفته شده، هر کلمپ آمپر متر دارای نمادهای منحصر به فرد خود در صفحه نمایش می باشد. همه کلمپ آمپرمتر ها جهت سهولت کار شما دارای دفترچه راهنما می باشند. ما در تکترونیکس در کنار هر محصول در سایت فایل راهنما آن را نیز قرار داده ایم. قبل از استفاده از کلمپ آمپر متر، مشخصات دستگاه خود را بشناسید تا یاد بگیرید که چگونه صفحه نمایش را بخوانید. این مقاله با عنوان آموزش کار با کلمپ آمپر متر به این منظور برایتان تهیه شده است.


اندازه گیری کنید.

کارکرد اساسی  و بنیادی کلمپ متر را می توان در یک جمله خلاصه کرد. جریانی را که می خواهید اندازه بگیرید را انتخاب کنید، فک ها را باز کنید و آنها را در اطراف سیم قرار دهید (نه روی آن). کلمپ آمپر متر ها به اندازه کافی سریع هستند که فقط در طول چند ثانیه به شما قرائت را نشان می دهند. البته، در این دستورالعمل ها تفاوت های کوچکی نیز وجود دارد. بهتر است ابتدا از انتخابگر چرخشی استفاده کنید تا مطمئن شوید که کلمپ متر خود را روی عملکرد صحیح تنظیم نموده اید.

برای اطمینان از صحت دامنه خود از انتخابگر چرخشی نیز استفاده خواهید نمود. این مرحله بسیار مهم است زیرا اندازه گیری جریان بالاتر از محدوده انتخابی شما می تواند به کلمپ آمپرمتر شما آسیب جدی برساند. اگر از محدوده مطمئن نیستید، آن را بالاتر از آنچه فکر می کنید فقط برای ایمن بودن نیاز دارید تنظیم نمایید. در صورت لزوم بعدا می توانید آن را پایین بیاورید. برای اینکه بهترین قرائت را داشته باشید، مطمئن شوید که سیم الکتریکی که اندازه گیری می کنید در دستگاهی است که در حال حاضر کار می کند.

حتما اطمینان حاصل کنید که هادی الکتریکی شما در ولتاژ بالاتر از 600 ولت کار نمی کند. اگر یادتان باشد که چگونه در بالا ذکر کردیم که ولتاژ نقطه ضعف یک کلمپ آمپرمتر است، بنابراین اگر ولتاژ خیلی زیاد باشد، کلمپ متر قادر به خواندن نیست. بعد از اینکه همه این عوامل را بررسی کردید، می توانید اندازه گیری را انجام دهید. 

نکته مهم: اگرچه کلمپ متر ایمن نیست، زیرا همه آنها نمی توانند ولتاژ را اندازه گیری کنند و در صورت لمس سیم ها به شما اطمینان نمی دهند. همیشه هنگام برخورد با سیم هایی که جریان برق دارند بسیار احتیاط کنید.

 

آموزش کار با کلمپ آمپر متر


نکات پایانی

آمپرمتر از خیلی جهات شبیه کنتور آب می باشد که میزان آب مصرف شده منزل را اندازه گیری می کند. هر دوی این دستگاه ها (آمپرمتر و کنتور آب) باید طوری در مدار قرار گرفته شوند که جریان های الکتریسیته و آب از آنها بگذرد، تا بتوان شدت جریان را اندازه گیری نمایند.

 بهتر است برای استفاده از این آمپر متر از وسایل ایمنی مانند دستکش عایق استفاده کنید، بدین شکل که با فشار دادن ضامن آمپر متر که معمولاً در دستشان قرار دارد دهانه آمپر متر باز می شود. کابل های هادی جریان را در داخل دو فک دهانه آمپر متر قرار دهید و ضامن را رها کنید (در بعضی جهت قرار گیری هادی در میان فک ها مهم است) تا فک های آمپرمتر بسته شود و بدین صورت دو فک مانند حلقه ای دور کابل را میگیرند. 

اکنون با عبور جریان از کابل عقربه آمپر متر منحرف و جریان گذرا از کابل را نمایش می دهد. ترکیب مناسب تجهیزات تست بستگی به تجهیزاتی دارد که روی آن کار می کنید و اندازه گیری هایی که انجام می دهید. به طور مثال،  با یک کلمپ فشار سنج، شما نیاز به یک فیلتر کم گذر برای از بین بردن تداخلات الکترونیکی دارید که می تواند خوانش ها را منحرف نماید.

این بخش از مقاله با عنوان آموزش کار با کلمپ آمپر متر جهت آشنایی شما با نحوه عملکرد و کار با این دستگاه به پایان رسید. آموزش کار با کلمپ آمپر متر و دیگر دستگاه های مرتبط را می توانید در سایت ما دنبال نموده و برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در تکترونیکس در ارتباط باشید.


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.