سبد خرید شما خالی است!

کاربرد فانکشن ژنراتور

 
کاربرد فانکشن ژنراتور
کاربرد فانکشن ژنراتور

کاربرد فانکشن ژنراتور 

فانکشن ژنراتور یکی از ابزار های بسیار کاربردی و مفید در تولید کردن انواع دامنه موج می باشد. غیر از این موارد این وسیله ی کاربردی قبلیت های دیگری را نیز به کاربر ارائه می دهد که در این بخش از مقاله با عنوان کاربرد فانکشن ژنراتور به آن خواهیم پرداخت. 

این وسیله یکی از تجهیزات آزمایشگاهی کاربردی می باشد. فانکشن ژنراتور دستگاهی است که انواع مختلف شکل موج را با فرکانس و دامنه های مختلف تولید می کند، فرکانس این شکل موج ها می تواند در محدوده وسیعی باشد و شکل موج مورد نیاز بیشتر موج سینوسی، موج دندانه ای، موج مثلثی و موج مربعی می باشد. این خروجی های مختلف ژنراتور به طور همزمان در دسترس می باشد. می توان قبل از اعمال کردن سیگنال تولید شده به مدار با استفاده از اسیلوسکوپ، شکل موج خروجی را مشاهده نمود و از صحت آن اطمینان پیدا کرد.


موارد استفاده فانکشن ژنراتور

این وسیله با توجه به کارایی و عملکردی که دارد، قابل استفاده در حوزه های مختلفی می باشد که از جمله ی این موارد به بخش های زیر می توان اشاره کرد:

  • کاربرد فانکشن ژنراتور در مراکز تحقیق و توسعه آزمایشگاه‌های آموزشی همچون آزمایشگاه الکتریکی و الکترونیکی در دانشگاه‌ها
  • استفاده از این دستگاه در تعمیر تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی
  • استفاده در تست پاسخ دهی و تست تحریک
  • کاربرد فانکشن ژنراتور در بررسی خصوصیات پاسخ فرکانسی و تزریق سیگنال داخل مداری
  • تمامی موارد بالا از جمله موارد کاربرد فانکشن ژنراتور می باشند.

ویژگی های مهم در کارایی فانکشن ژنراتور

برای انتخاب فانکشن ژنراتور برای هر اپلیکیشن نیاز است که پارامترهای عملکرد و مشخصات یک فانکشن ژنراتور را شناسایی کنیم. یک سری مشخصات پنهان برای این دستگاه وجود دارد که برای تست ابزار مهم می باشد. مشخصات فانکشن ژنراتور به دلیل آنالوگ و دیجیتال بودن ابزارهای اندازه گیری و همچنین تنوع قیمت متغیر است. از انواع این ویژگی ها می توان موارد زیر را نام برد:

شکل موج دستگاه: 

شکل موج این دستگاه یا همان فانکشن ژنراتورها می تواند شکل موج سینوسی،مربعی،پالس را تشکیل دهد.

output level:

این گزینه به سطح خروجی دستگاه اشاره می کند. سطح خروجی می تواند متفاوت باشد و معمولا قابل تنظیم است. اگرچه در هر فانکشن ژنراتور این میزان ماکزیمم می تواند متغیر باشد. معمولا بیشترین مقدار برای خروجی 10 تا 12 ولت می باشد.

 


کاربرد فانکشن ژنراتور

output impedance:

 این مشخصه ی باری بوسیله ی محرک اعمال می شود و مقدار آن معمولا 500 اهم می باشد.

frequency range:

 فانکشن ژنراتورها یک رنج فرکانسی محدود دارند که شامل موارد زیر می شود: 

  1. محدوده ی فرکانس پایین: که از  0.1 تا 1 هرتز را شامل می شود.
  2. محدوده ی فرکانس بالا: این محدوده از 1 تا 20 هرتز می باشد.

frequency stability:

پایداری دستگاه مورد دیگری از این بخش می باشد.  پایداری فانکشن ژنراتور می تواند متفاوت باشد و تست آنالوگ با هدف بیشتر بودن پایداری صورت می پذیرد.

Phase lock capability: 

برخی از فانکشن ژنراتورها می توانند فاز را قفل کنند، قفل کردن فاز برای  بالا بردن دقت و سنکرون کردن خروجی انجام می شود.

Modulation:

تعدادی از فانکشن ژنراتورها قابلیت این را دارند که سیگنال خروجی را مدوله کنند. مدولاسیون انجام شده از نوع دامنه یا فرکانس می باشد.

environmental: 

برای فانکشن ژنراتورها شرایط محیطی می تواند مهم باشد که این عوامل شامل دمای کار و رطوبت می باشند.

Mechanical:

 سایز، وزن و سایر موارد مکانیکی برای همه ی ابزارها اهمیتی ندارد اما بهتر است بررسی شود.


مدار داخلی فانکشن ژنراتور و کاربرد آن

ولتاژ تحت کنترل با فرکانس جهت تنظیم دو منبع جریان یعنی منبع جریان بالا و پایین استفاده می شود. منبع جریان بالاتر جریان ثابت را به شکل یکپارچه تامین می کند. ولتاژ خروجی انتگرال گیر با گذشت زمان به صورت خطی افزایش پیدا می کند. اگر جریان، خازن شارژ را زیاد یا کم کند، شیب ولتاژ خروجی به ترتیب کاهش یا افزایش پیدا می کند. از این جهت این فرکانس را کنترل می کند. 

مدار مولتی ویبراتور مقایسه کننده ولتاژ هنگام ولتاژ خروجی حالت شبکه را تغییر می دهد. انتگرال برابر با حداکثر سطح بالایی از پیش تعیین شده است. به علت این تغییر حالت، منبع جریان بالایی حذف شده و منبع جریان پایین روشن می شود. این منبع جریان پایین تر، جریان مخالف مدار جمع کننده را تأمین می کند. 

خروجی از انتگرال با زمان به صورت خطی کاهش می یابد. هنگامی که این ولتاژ خروجی برابر با حداکثر سطح بالای از پیش تعیین شده در سمت منفی باشد، مولتی ویبراتور مقایسه کننده ولتاژ با خاموش کردن منبع جریان پایین تر و دوباره حالت شبکه را تغییر می دهد. شبکه مقاومت در این مدار، با تغییر عرض عرضی شیب موج مثلثی تغییر می کند. این امر منجر به تشکیل موج سینوسی با امواج کمتر از 1٪ می شود.

 دو نوع تقویت کننده خروجی از هر یک از توابع شکل موج، دو خروجی همزمان و جداگانه انتخاب می کنند. کارایی و کاربرد فانکشن ژنراتور تأمین سیگنال هایی با دامنه شناخته شده و فرکانس شناخته شده است. این دستگاه جهت تهیه سطوح سیگنال در سطح بسیار پایین برای آزمایش گیرنده ها کاربرد دارد. اما اندازه گیری و کالیبراسیون سیگنال در سطح پایین بسیار سخت و دشوار است. به همین جهت میراگرها در مولدهای عملکرد استفاده می شود. این دستگاهی است که سبب کاهش سطح توان سیگنال را با مقدار ثابت می شود.

 

کاربرد فانکشن ژنراتور


سیگنال ژنراتور چیست؟

این وسیله دستگاهی است که قادر به تولید سیگنال ها یا امواج الکترونیکی با مقدار دامنه  ولتاژ و فرکانس مورد نظر ما می باشد و برای وارد کردن به مدار و… آن را به خروجی می فرستد. 


انواع فانکشن ژنراتور

 فانکشن ژنراتور آنالوگ 

در این نوع از فانکشن ژنراتور، برای تولید موج از قطعات و مدارات خطی چون مدار RC , LC و … بهره برده می شود. به همین دلیل معمولا حجم فیزیکی بالایی را دارند. علاوه بر آن در این نوع فانکشن ژنراتور، کنترل به صورت پیوسته و با قطعاتی مانند پتانسیومتر، سلکتور و مواردی از این دست انجام می پذیرد.

 فانکشن ژنراتور دیجیتال

 در فانکشن ژنراتور نوع دیجیتال، یک اسیلاتور همراه با یک فرکانس ثابت و پایداری بسیار بالا مانند اسیلاتور کریستالی، فرکانس مرجعی را تولید می کند و مدارات دیجیتال و شکل موج دلخواه به علاوه فرکانس مورد نظر را از این فرکانس به دست می آورند. 

فانکشن ژنراتور دستی 

این فانکشن ژنراتور دارای کانال های خروجی همراه با وزن سبک و قابل حمل می باشد. همچنین توان اندازه گیری انواع موج های سینوسی و غیره را دارا می باشد.

 

کاربرد فانکشن ژنراتور


حین خرید فانکشن ژنراتور به چه نکاتی باید توجه کرد؟

تا اینجای مقاله در مورد کاربرد فانکشن ژنراتور، انواع فانکشن ژنراتور و… اشاره نمودیم. برای تکمیل این بخش از مقاله یک سری از موارد که به شما در خرید این دستگاه کمک می کند، را آورده ایم. پیش از خرید فانکشن ژنراتور حتما به موارد گفته شده توجه نمایید.

  1. محدوده فرکانسی وسیع فانکشن ژنراتور
  2. دامنه سیگنال پیک تو پیک
  3. سرعت نمونه برداری بالا
  4. رزولوشن دستگاه
  5. تعداد کانال های خروجی
  6. نوع فانکشن ها که شامل سینوسی، مربعی، مثلثی، نویز و … می شود.
  7. قابلیت Sweep یا Burst
  8. قابلیت متصل شدن به کامپیوتر
  9. تولید انواع مدولاسیون ها مانند AM، FM و…
  10. داشتن فرکانس متر

هدف سایت تکترونیکس در این بخش از راهنمای کاربرد فانکشن ژنراتور، آشنایی با کاربرد های این دستگاه و مواردی چون انواع، ویژگی های فانکشن ژنراتور می باشد. برای اطلاع از خرید و سفارش این دستگاه با کارشناسان ما در ارتباط باشید.


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.