سبد خرید شما خالی است!

نحوه کار با ارت تستر

 
نحوه کار با ارت تستر
نحوه کار با ارت تستر

نحوه کار با ارت تستر

برای دانستن چگونگی کارکرد با دستگاه ارت تستر، لازم است در ابتدا اطلاعاتی را در مورد آن به دست آوریم، به طور کلی ارت نوعی ابزار است که به منظور حفاظت از افراد،‌ تامین امنیت، و در نهایت جلوگیری از وارد شدن هرگونه خسارت به تجهیزات مختلف از آن استفاده می شود.

ارت تستر ابزاری است که معمولا برای سنجش میزان مقاومت زمین کاربرد دارد، اگر میزان مقاومت زمین اندک باشد این سازه به عنوان دستگاه سنجش مقاومت زمین نیز شناخته می شود. دستگاه دیجیتالی سنجش مقاومت زمین، ابزاری هوشمند و مفید است که در حوزه های مختفی، سودمند محسوب می شود، دستگاه ارت تستر شامل اجزایی مانند سیم های اتصال، نشان گر و سه میخ است.

هنگامی که سنبله های دستگاه را در فاصله ی 5 الی 10 متری زمین قرار می دهند، میزان مقاومت زمین به طور مستقیم و به شکل اهم نمایش داده می شود. اگر به ساختار ارت سنج توجه کنید خواهید دید که پایه ترمینال سیم پیچ فشار، از یک سمت به یکسو کننده و از سمت دیگر به الکترود زمین وصل شده است.

ارت تستر به گونه به یک سیم پیچ پتانسیل که در مرز وسط آهنربای دائمی شکل قرار دارد منسجم شده، که به طور کاملا مستقیم به ژنراتور DC متصل شده باشد. برای اینکه عضو نشانگر بتواند به درستی میزان مقاومت زمین را به نمایش بگذارد، در مرحله ی اول باید سیم پیچ به نشانگر متصل شود، و قطعه در مقیاس کالیبره شده به طور ساکن باقی بماند.

عواملی مانند انحراف نشانگر به نشانه هایی مثل جریان سیم پیچ و ولتاژ سیم پیچ فشار بستگی دارد. جریان مدار کوتاه دارای ماهیت متناوب است به همین علت به واسطه تجهیزات مختلف به زمین می رسد، به واسطه این مشخصات توان نتیجه گرفت جریان متناوب، در خاک جریان دارد.


نحوه اتصال دستگاه ارت سنج

به طور کلی نحوه اتصال دستگاه ارت سنج به سه روش امکان پذیر است، این روش ها عبارت اند از:

  1. دو سیمه
  2. سه سیمه
  3. چهار سیمه

از میان موارد نام برده، نحوه اتصال سه سیمه بیش از دو گزینه باقیمانده مورد استفاده افراد مختلف قرار می گیرد، برای درک بهتر این موضوع، چگونگی اتصال دستگاه ارت سنج سه سیمه شرح داده خواهد شد.

اتصال دستگاه ارت سنج به روش سه سیمه

برای اعمال این روش از تجهیزاتی مانند کابل ها در رنگ و ابعاد متعدد، سه عدد پراپ، و دو میله میخی شکل استفاده می کنند.

در این راهکار هر دو میله میخی در حالتی که به نسبت سیم چاه ارت در زمین قرار گرفته اند، در فاصله ی ۵ الی ۱۰ متری یکدیگر نصب شوند.

در مرحله بعد، باید سیم اول، دوم و سوم که به رنگ های سبز، زرد و غیره هستند، با رعایت اولویت بندی، از خروجی e، p، و c گرفته، و به p1، e1، c1 منسجم شوند. 

پس از انجام این فرایند،‌ می توان به راحتی با روشن کردن دستگاه ارت سنج، میزان مقاومت زمین را تست کرد.

 



نحوه کار با ارت تستر

تعریف تستر زمین یا ارت سنج

همیشه وجود پریز های ارت دار نشانه وجود چاه ارت نیست، به همین خاطر لازم است حفر چاه و اتصال آن به ارت با توجه به استاندارد های ساختمان و قواعد موجود در این عرصه به طور دقیقی انجام شود.

زمانی که چاه ارت بر اساس تمامی قوانین درج شده در نظام مهندسی ایجاد شد، باید فرصتی برای دریافت مجوز های گوناگون آن به وجود بیاید.

یکی از قواعدی که از لحاظ قانونی و استانداردی دارای اهمیت بسیاری است، میزان مقاومت ارت است که باید در سطح اندکی قرار داشته باشد.

از آنجایی که موارد کاربرد دستگاه ارت سنج هر کدام دارای حساسیت های ویژه ای هستند، فرایند تست مقاومت زمین باید حداقل سالی یکبار تکرار شود.

 

ساختار داخلی ارت سنج

دستگاه تستر زمین در واقع سازه ای است که از یک ژنراتور با محور دستی ایجاد شده است، همان طور که مطالب فوق ذکر شد، یکسو کننده و جریان دو مورد از اساسی ترین اعضای کارکردی این دستگاه محسوب می شوند.

قطعه هایی مانند یکسو کننده و معکوس کننده جریان در شفت ژنراتور DC دستگاه نصب شده اند، لازم به ذکر است که عملکرد اصلی دستگاه ارت سنج به طور واضحی به یکسو کننده در DC بستگی دارد.

علاوه بر اجزای ذکر شده، دستگاه تستر زمین دارای دو عدد کموتاتور نیز می باشد، به طور معمول کموتاتور ها ابزار هایی هستند که به جهت تغییر جهت جریان به کار میروند، با نگاهی دقیق تر می توان گفت هر کموتاتور خود دارای ۴ بخش متصل دیگر است که آنها را جاروبک می نامند.

به جهت هدایت نیرو، جاروبک ها از قطعات ثابت به سمت قسمت های دارای تحرک سازه تعبیه شده اند، نحوه قرارگیری جاروبک ها باید به گونه ای باشد که بتواند قبل و بعد از چرخش با یکی از بخش های کموتاتور ارتباط داشته باشند.

 

ضرورت استفاده از دستگاه ارت تستر

یکی از مهم ترین وظایف یک مهندس برق، اطمینان حاصل کردن از احداث سیستم های الکترونیکی زمینی برای تاسیسات مختلف است، قاعده ذکر شده از جمله حساس ترین مقررات ملی ساختمان محسوب می شود.

حضور سیستم ارت در یک سازه ساختمانی سبب عدم بروز حوادثی مانند تخلیه الکتریسیته ساکن، جلوگیری از اتصالی دستگاه های الکتریکی، عدم برق گرفتگی افراد و غیره خواهد بود، به همین علت این عضو دارای حساسیت و اهمیت بسیار زیادی است.

چنانچه دانش و دقت کافی در اجرای سیستم های ارت وجود نداشته‌ باشد، عوارضی مانند کوتاه شدن عمر مفید دستگاه و افزایش مقاومت ارت در دراز مدت مشاهده خواهد شد، وجود این نقص ها می تواند در نهایت سبب عدم تحقق اهداف تاسیساتی گردد.

 

نحوه کار با ارت تستر


انواع ارت سنج

سازه‌ هایی که در ابتدا به عنوان ارت سنج به کار گرفته می شدند، در مدل های عقربه ای و مکانیکی ایجاد می شدند، اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی انواع مختلفی از ارت تستر های دیجیتالی در بازار موجود هستند، که در مقایسه با نمونه های قبلی  دقت بسیار بالایی دارند.

ارت تستر ها از لحاظ کارکردی، به دو دسته ی کلمپی و میله ای تقسیم می شوند، تعیین اندازه مقاومت ارت با استفاده از کالایی همچون ارت تستر، به روش های گوناگونی انجام می شود، برخی از این شیوه ها عبارت اند از:

  • روش افت پتانسیل 62 درصد
  • روش تکنیک چیدمان مثلثی
  • روش تکنیک الکترود متصل
  • روش دو نقطه ای
  • روش تزریق جریان کلمپی
  • روش شیپ
  • روش سه نقطه
  • روش ارت مرده
  • روش بدون کوبیدن میله

 

کاربرد ارت سنج (ارت تستر)

به طور معمول کالاهای این چنینی معمولا کاربرد های متعددی در حوزه های علمی و صنعتی دارند،‌ در ادامه این مطلب برخی از کاربرد های آن درج می شوند.

  • اتاق های کنترل و سرورها
  • استودیو های ضبط صدا
  • مخازن گاز پالایشگاه ها
  • سیستم های تلفن همراه
  • برج های مخابراتی
  • پست های خیابانی
  • سیستم های صاعقه گیر انواع کارخانه یا ساختمان ها
  • تیر های چراغ برق

 

مزیت های دستگاه ارت تستر

استفاده از دستگاه ارت تستر به منظور سنجش میزان مقاومت زمین، بدون شک مزیت های متعددی را به دنبال خواهد داشت، برخی از مزیت های استفاده از دستگاه عبارت است از:

  • امنیت بالا برای کاربران
  • سهولت استفاده در زمین های بتنی
  • کاربری آسان
  • نداشتن نیاز به قطع کردن کابل ها

 

نحوه کار با ارت تستر

 

قیمت دستگاه ارت تستر

با توجه به گوناگونی مدل های این دستگاه و کاربرد های متفاوتی که هر یک از آنها دارند، نمی توان رنج قیمت مشخصی را برای آنها مشخص کرد.

عوامل متعددی می توانند بر روی قیمت دستگاه ارت تستر تاثیر گذار باشند، که هم ترین آنها،‌ قیمت تجهیزات اولیه، و نوسانات قیمت ارز است.

اگر علاقمند به تهیه دستگاه ارت سنج هستید، خرید آن از فروشگاه بزرگ تکترونیکس می تواند گزینه ای طلایی برایتان باشد، چرا که کالاهای عرضه شونده از سمت مجموعه‌ ما، علاوه بر کیفیت مناسب، دارای قیمت هایی رقابتی است.

برای اطلاع از جزئیات بیشتر و خرید این محصول، می‌ توانید به اطلاعات درج شده در وبسایت مراجعه کنید.


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.