سبد خرید شما خالی است!

دیتالاگر چیست؟ (Data Logger) | قیمت انواع دیتالاگر

 
دیتالاگر چیست؟ (Data Logger) | قیمت انواع دیتالاگر
دیتالاگر

دیتالاگر

به طور کلی، رویداد های لحظه ای از جمله عواملی هستند که سبب بروز مشکلات جزئی یا کلی در انواع سیستم های محیطی و الکتریکی می شوند.

برای فهمیدن علل رویداد های پیش آمده، متخصصین مربوط به اطلاعات دقیقی از تمامی جزئیات پیش آمده در محیط نیاز دارند تا بتوانند علت بروز آن اشکال را به خوبی درک کرده، و از تکرار مجدد آن جلوگیری کنند.

دیتالاگر از جمله تجهیزاتی است که به طور دقیق و مستمر رویداد های آنی را ثبت می کند، در ادامه این مطلب، به بررسی اطلاعات دقیق تری در مورد این محصول خواهیم پرداخت.

 

دیتالاگر چیست؟

بر طبق تعریفی چکیده، دیتالاگر دستگاهی است که می تواند به واسطه ی حسگر های موجود، و با مراجعه به اطلاعات دریافت شده از سمت کاربران، نسبت به ذخیره اطلاعات محیطی در پردازنده اقدام کند، این دستگاه می تواند بدون وجود کوچکترین مانعی،‌اطلاعات مربوطه را از سمت حسگر های مختلف دریافت کرده،‌ و بدون اتلاف وقت نسبت به ثبت آنها اقدام کند.

اطلاعات جمع آوری شده از سمت ثبات یا همان دیتالاگر در مواقع مورد نیاز، توسط ثبت کننده ها در کامپیوتر و یا نمایشگر نصب شده بر روی دستگاه به نمایش در می آیند.

اما انجام تمامی مراحل بدون وجود نیروی انسانی امکان پذیر نیست، بلکه حضور کاربر مستلزم ایجاد وظایفی مانند زمان جمع آوری اطلاعات در دستگاه است.


اجزای دیتالاگر

انواع مختلفی از دیتالاگر ها، هرکدام به منظور ارائه خدمات به خصوصی طراحی و ساخته شده اند که ابعاد آنها از دستگاه های ارزان قیمت قابل حمل، تا سازه های بسیار بزرگ و صنعتی متفاوت است.

اگرچه ممکن است در برخی موارد ساختار ثبات های مختلف با یکدیگر دارای تفاوت های کلی یا جزئی باشند، اما عمده دیتالاگر ها از اجزای مشترکی تشکیل شده اند.

تجهیزات کلی دستگاه دیتالاگر عبارت اند از:

سخت افزار:

 وظیفه اصلی این عضو تبدیل سیگنال های بدست آمده به داده های دیجیتال است، مدار های مبدل آنالوگ به دیجیتال، مدارات بهبود سیگنال و سنسور ها از جمله این داده ها هستند.

نرم افزار:

 این بخش مسئول ذخیره سازی اطلاعات مختلف به صورت بلند مدت است که معمولا توسط کارت حافظه انجام می شود.

نرم افزار دیتالاگر:

کاربرد اصلی این بخش، شامل آنالیز، جمع آوری و نمایش داده های مختلف می باشد.

 

دیتالاگر


نحوه استفاده از دیتالاگر

برای کارکرد با دستگاه ثبات، افراد مختلف مستلزم انجام مراحلی هستند، فرایند کلی چگونگی استفاده‌ از دیتالاگر به شرح زیر است.

  1. در گام اول سنسورهای مربوطه باید به دستگاه متصل شوند، شتاب سنج، گیجهای فشار، RTD، مقاومت های حرارتی، ترموکوپل و غیره از جمله این سنسور ها می باشند.
  2. در گام دوم دستگاه مربوطه باید توسط نرم افزار های دیتالاگر تنظیم شود.
  3. در گام سوم مقادیر متعدد پیکربندی همانند آلارم ها،‌ نرخ نمونه برداری، شرایط شروع و اتمام کار برای فرایند انجام کار باید تنظیم شوند.
  4. در مرحله آخر، هنگامی که داده های سنسورهای مختلف  توسط سخت افزار جمع آوری شد، می توان از اطلاعات دریافتی به منظور تهیه گزارش، ذخیره اطلاعات، و غیره استفاده کرد.

 

انواع دیتالاگر

دیتالاگر ها از لحاظ دسته بندی به ۴ بخش مختلف تقسیم بندی می شوند، این بخش ها عبارت است از:

  • دیتالاگر USB
  • دیتالاگر BLE
  • سیستم های وابسته به وب
  • سنسور های بی سیم

به منظور افزایش آگاهی تان در رابطه با انواع دیتالاگر، هر یک از عضو های نام برده شرح داده شده، و خصوصیات هر کدام  ذکر می شود.

دیتالاگر USB

این نوع از کالاها علاوه بر اینکه قابل حمل و قابل استفاده مجدد هستند، از مزیت هایی همچون نصب آسان و هزینه اندک راه اندازی نیر برخوردار هستند.

 این نوع دیتالاگر، از سنسور های داخلی برای مانیتورینگ استفاده می کنند، این مشخصه در حالی است که سنسور های خارجی می توانند با کمی فاصله، به منظور مانیتورینگ از دستگاه ثبات استفاده شوند. 

دیتالاگر BLE

عمده ی مزیت های ذکر شده در رابطه با دیتالاگر USB در این سازه هم مشاهده می شوند، ویژگی هایی همچون قابل حمل بودن، قابلیت استفاده مجدد، نصب آسان و غیره از جمله ویژگی های مثبت این نوع از دیتالاگر است.

یکی از خصوصیات بارز این دستگاه، انتقال اطلاعات به صورت بی سیم به دیگر ابزار آلات تکنولوژی است، به واسطه دیتالاگر BLB می توان اطلاعات بدست آمده را با فاصله ی حداکثر ۱۰۰ فوت به تلفن های همراه و سیستم های مشابه انتقال داد. 

سیستم های مبتنی بر وب

سیستم های مبتنی بر وب دیتالاگر می توانند انواع مختلفی از سنسور های خارجی، و منتقل کردن داده های انباشته شده، به یک سرور وب مورد اطمینان، به منظور دستیابی به اطلاعات پیکربندی شوند. 

سنسور های بی سیم

در فرایند به کارگیری این نوع دیتالاگر ها، نیازی به بازاریابی دستی وجود ندارد، بلکه این دستگاه می تواند به واسطه سنسور های مختلف اطلاعات به دست آمده را به سیستم های مختلف انتقال دهد.


دیتالاگر دما

ثبت کننده های دما و اندیکاتور های دما تجهیزات حائز اهمیتی برای نگهداری زنجیره ها محسوب می شوند، یک دیتالاگر دما با بررسی کلی محیط و تجزیه و تحلیل رویداد های مختلف، می تواند افراد را در جریان هرگونه ایراد قرار داده، و از وقوع اتفاقات شدیدتر جلوگیری کند.

عمده این دستگاه ها معمولا برای مانیتورینگ و کنترل در مجموعه های زنجیره ای، و همچنین برای جمع کردن اطلاعات آب و هوایی در کسب و کار های مختلف کاربرد دارد.

 

انواع دیتالاگر

 

دیتالاگر رطوبت

علاوه بر دیتالاگر دما، عمده ی دیتالاگر های رطوبت در اماکن حساس به دما همانند گلخانه، انبار های کالا، و اتاق های کالیبراسیون مورد استفاده قرار می گیرند.

این دستگاه ها به طور مخصوصی از سنسور هایی تشکیل می شوند که قادر به اندازه گیری میزان رطوبت محیط هستند، با داشتن این ویژگی، سازه به راحتی می‌ تواند در صورت احساس هرگونه مشکل بدون اتلاف وقت هشدار دهد.


دیتالاگر فشار

کاربرد اصلی این نوع دستگاه ها اندازه گیری میزان فشار مایعات یا گاز ها است، علاوه بر آن این سازه برای موضوعات متغیری همچون جریان مایع یا گاز، سرعت، ارتفاع، آب و البته سطوح کاربرد دارد.

با توجه به شرایط محیطی، سازه ای این چنینی ممکن است ورودی پل و یا فشار مطلق را برای اندازه گیری بار یا فشار مورد بررسی قرار دهد.

با توجه به کاربرد های کلی این محصول می توان گفت دیتالاگر های فشار برای حضور در شرایط محیطی بسیار سخت طراحی و ساخته شده اند.


دیتالاگر ارتعاشی

این نوع از دیتالاگر ها معمولا به نام هایی مانند دیتالاگر لرزه ای نیر شناخته می شوند، وظیفه اصلی این دستگاه، تعیین مقدار دقیق میزان لرزش هایی است که در محیط اتفاق می افتد.

همان طور که می دانید طراحی هر دیتالاگر با دیگری متفاوت است، این محصولات برای اندازه گیری تاثیر شکل کلی امواج،  طراحی و ساخته شده اند.

 

کاربرد دیتالاگر

از آنجایی که بسیاری از کسب و کار ها از لحاظ ایمنی و استاندارد های کاری به ابراز هایی مانند دیتالاگر نیاز دارند، میزان کاربرد این محصول در صنایع مختلف، به طور قابل توجهی افزایش داشته است، برخی از این کاربرد ها به شرح زیر هستند.

  • ذخیره اتومات رطوبت خاک
  • ذخیره اتومات فشار گاز
  • مانیتورینگ خطوط لوله، نفت و گاز
  • مانیتورینگ محیط زیست
  • ثبت دما و رطوبت
  • آزمایش خودرو
  • ذخیره اطلاعات ولتاژ و جریان
  • مانیتورینگ سطح مخزن

خصوصیات دیتالاگر

خصوصیات بارز دیتالاگر ها عموما به ۵ دسته تقسیم بندی می شوند، در ادامه این مطلب این خصوصیات به ترتیب ذکر می شوند.

  1. تعداد کانال ها: تعداد کانال های یک دیتالاگر عبارت است از مجموعه سنسور ها و مبدل هایی که به طور همزمان می توانند به دیتالاگر وصل شوند.
  2. فرکانس نمونه برداری: تعداد دفعاتی که دستگاه اطلاعات دریافتی از هر سنسور را خوانده، و به حافظه یا کامپیوتر انتقال می دهد را فرکانس نمونه برداری می نامند.
  3. نوع سنسور های پشتیبانی کننده: به طور کلی هر دیتالاگر مبدل ها و سنسور های مختص به خودش را پشتیبانی می کند، به طور مثال یک دستگاه ممکن است فقط بتواند سنسور های ترموکوپل ها را پشتیبانی کند و از بررسی دیگر سنسور ها خودداری کند.
  4. پردازش اطلاعات جمع آوری شده: در بسیاری از موارد محصول دارای نرم افزاری است که به واسطه آن افراد می توانند علاوه بر مشاهده اطلاعات، در ایجاد  تغییرات آنها هم دخیل باشند.
  5. مدت زمان ثبت داده ها: یکی از خصوصیات برجسته این کالا، امکان ذخیره اطلاعات در مدت زمان های بسیار طولانی و نگهداری آن در دوره های مختلفی است، این مزیت مستلزم داشتن رسانه های ذخیره سازی در گنجایش های بسیار بالا است که در حین حال میزان انرژی اندکی را صرف کنند.

 

دیتالاگر

 

قیمت دیتالاگر

محرک های مختلفی می توانند بر روی کاهش یا افزایش قیمت یک دیتالاگر تاثیر گذار واقع شوند، اما با یک بررسی کلی می توان گفت قیمت قطعات، نوسانات بازار ارز، و در نهایت استاندارد های کیفیتی محصول، از حمله محرک های اصلی این حوزه هستند.

همان طور که در مطالب فوق ذکر شد، این محصولات در ابعاد و البته مدل های مختلفی به بازار های مختلف ارائه می شوند، هر کدام از این تفاوت ها می توانند تا حد بسیار زیادی در تعیین قیمت این کالا نقش داشته باشند.

علاوه بر آن، ویژگی های ساختاری دستگاه، در تعیین ارزش آن از جایگاه ویژه ای برخوردار اند، مهمترین جزئیات دخیل در قیمت دیتالاگر عبارت است از:

  • نوع نمایشگر
  • نوع نرم افزار و سخت افزار
  • قابلیت کار بدون کامپیوتر
  • تعداد فرمان های خروجی
  • تعداد سنسور های پشتیبانی کننده
  • سرعت نمونه برداری
  • مقدار حافظه دیتالاگر

فارغ از تمامی موارد ذکر شده، تهیه کالای مد نظر از فروشنده ای مطمئن می تواند تا حد بسیار زیادی در تعیین قیمت و کیفیت کالای دریافتی تان دخیل باشد.

اگر قصد خرید انواع دیتالاگر را دارید، مجموعه تکترونیکس می تواند به بهترین نحو، شما را در این امر یاری کند.

این مجموعه با در دست داشتن سیلی از رضایت مشتریان و البته سابقه کاری طولانی مدت، جزو اصلی ترین فروشنده های حوزه ی ارائه تجهیزات اندازه گیری در کشور محسوب می شود.

با توجه شعار اصلی این مجموعه‌ (ما به مشتری اهمیت می دهیم) می توان اطمینان داد که کالای دریافتی شما دارای قیمتی منصفانه، استاندارد هایی دقیق و کیفیتی بی نظیر خواهد بود.


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.