سبد خرید شما خالی است!

آموزش کار با سیگنال ژنراتور

 
آموزش کار با سیگنال ژنراتور
آموزش کار با سیگنال ژنراتور

آموزش کار با سیگنال ژنراتور

به طور کلی، آزمایشگاه های الکترونیک و اماکنی مانند مخابرات  دارای تجهیزات متعدد و پیچیده ای هستند که هر یک وظیفه ای را به دوش می کشند. سیگنال ژنراتور یکی از این دستگاه هاست که کاربرد گسترده ای در حوزه بررسی، تحلیل و تولید سیگنال های متفاوت با فرکانس های بالا دارد.

چگونگی استفاده‌ از این دستگاه نیازمند دریافت برخی نکات آموزشی است، چرا که عمده مردم با نحوه عملکرد سیگنال ژنراتور ها آشنایی کافی را ندارند، در ادامه این مطلب مراحل راه اندازی و کار با سیگنال ژنراتور شرح داده می شود.


نحوه کار با سیگنال ژنراتور

برای بهره گیری از این دستگاه، ابتدا آن را روشن کرده، و سپس به واسطه دکمه ای که به منظور تعیین میزان فرکانس در سازه تعبیه شده، نسبت به تنظیم مشخصه هایی همچون رنج و مقدار فرکانس اقدام کنید.

تعیین نوع سیگنال یا امواج دستگاه، دومین گام در راه اندازی و استفاده از آن است، انواع مختلفی از سیگنال ها در سازه وجود دارد که دندانه اره ای، مربعی، و سینوسی از جمله مدل های آن است.

تنظیم دامنه سازه مدنظر، آخرین گام در راه اندازی آن است، پس از پشت سر گذاشتن مراحل ذکر شده می توانید خروجی های درخواستی تان را از سیگنال ژنراتور دریافت کنید.

 

تنظیم فرکانس سیگنال ژنراتور

با لمس دکمه F1 می توانید فرکانس و یا دوره تناوب را به راحتی تنظیم کنید، پس از آن بخش منوی انتخابی به نسبت سایر قسمت ها برجسته می شود، برای شروع پارامتر 1 پررنگ خواهد شد، با لمس دوباره دکمه F1 بین دوره تناوب و فرکانس سوییچ می شود.

اگر بنا به هر دلیلی تمایل به تغییر پارامتر تعیین شده پیدا کردید، می توانید بر طبق مراحل درج شده، تغییرات را اعمال کنید.

1- با چرخاندن پیچ تنظیم اندازه موقعیت نمای پر رنگ شده را تغییر دهید، برای جا به جا شدن جهت ها از دکمه های <> استفاده کنید‌.

2- با فشار دادن یکی از شماره هایی که بر روی پنل جلویی دستگاه قرار دارند می توانید مقدار فرکانس را تغییر دهید، با استفاده از دکمه های جهت <> میتوانید اعداد قبلی را حذف کنید.

برای انتخاب واحد از دکمه های F1، F2، F3 استفاده کنید، با فشار دادن دکمه F4 به صفحه دیگری منتقل می شوید که در معیار های عددی دیگری در آنجا نقش بسته اند، به منظور لغو عملیات از دکمه F5 استفاده کنید.



آموزش کار با سیگنال ژنراتور

تنظیم دامنه سیگنال ژنراتور

با فشار دادن دکمه F2 بخش منوی Ampl برایتان پر رنگ می شود، اگر چنین تغییری حاصل نشد، دکمه F2 را فشار دهید، تا به قسمت Ampl منتقل شوید، در پارامتر 2 مقدار دامنه توسط یک مکان نما در حال نمایش است، با استفاده از دکمه اعداد یا پیچ تنظیم می توانید مقدار دامنه مطلوب را تنظیم کنید.

 

تنظیم سطح بالا ژنراتور

برای بالا بردن سطح، دکمه F2 را فشار دهید تا عبارت High Level برایتان نشان داده شود، همانطور که ملاحظه می‌کنید،‌ در پارامتر 2 یک مکان نما وجود دارد که اندازه آن در قسمت پایینی گزینه Amplitude قرار گرفته است.

برای وارد کردن مقدار مطلوب می توانید با چرخش پیچ تنظیم تغییرات لازم را اعمال کرده، و یا با استفاده از دکمه های اعداد آن را تنظیم کنید.

 

تنظیم سطح پایین

با فشار دادن دکمه F3 عبارت High Level نشان داده می شود، در پارامتر 3 مکان نما مجددا نمایش داده می شود، مقدار این معیار معمولا در قسمت پایینی گزینه Offset قرار گرفته است.

با استفاده از پیچ چرخش و یا دکمه های اعداد، می توانید مقدار سطح مطلوب تان را وارد کنید.

 

انواع سیگنال ژنراتور

بر طبق یک بررسی کلی، انواع مختلف سیگنال ژنراتور عبارت است از:

 

انواع سیگنال

سیگنال ها معمولا بر طبق معیار های متعددی دسته بندی می شوند، که رایج ترین آنها دسته بندی در دو نوع سیگنال دیجیتال و سیگنال آنالوگ است.

با اینکه هر دو مورد ذکر شده بر روی موج های الکترومغناطیس که ماهیت آن همواره آنالوگ است، سوار اند، اما نوع اطلاعاتی که انتقال داده می شود و یا مدولاسیون آن، در دو دسته ی دیجیتال و آنالوگ قرار می گیرند.

سیگنال دیجیتال بر پایه ی معیار صفر و یک تشکیل شده است، اما نوع آنالوگ آن می تواند هر پیغامی را بدون کد های صفر و یک منتقل کند.

با این وجود، دستگاه های پیشرفته تری در بازار وجود دارند که می توانند به طور دقیقی سیگنال های دیجیتال را تولید کنند، این نوع دستگاه ها به عنوان سیگنال ژنراتور دیجیتال شهرت یافته اند.

ساختن یک سیگنال ژنراتور دیجیتال، وابسته به آن است که سازه از مدولاسیون های دیجیتال پشتیبانی به عمل آورد، در غیر این صورت ساختن این سازه ممکن نیست.

 

آموزش کار با سیگنال ژنراتور

اجزای اصلی سیگنال ژنراتور

در تمامی ابزار آلات الکترونیکی، کالا از چند عضو ساخته می شود که در نبود این اعضا، چگونگی به انجام رساندن وظایف دستگاه زیر سوال می رود.

توان:

به زبان ساده تر، میزان قدرت یک دستگاه را، توان سازه عنوان می کنند، هر چه قدر توان یک سیگنال ژنراتور بیشتر باشد، می تواند مسافت های طولانی تری را تحت پوشش خود قرار دهد.

دامنه:

یکی دیگر از مهم ترین اجزای هر سیگنال ژنراتور، دامنه آن است، به طور کلی به میانگین دو معیار حداقل، و حداکثر توان سیگنال ژنراتور، دامنه می گویند. 

شکل موج:

عمده سیگنال ژنراتور ها سیگنال های تک فرکانس را تحت پوشش قرار می دهند که عموما شکل موج آنها به صورت سینوسی می باشد.

اما در برخی موارد لازم است سیگنال هایی با اشکال متفاوت داشته باشیم تا بتوانیم پاسخ های دریافتی سیستم خود را به ورودی های مختلف، بررسی کنیم.

شکل موج سینوسی، مثلثی، پالسی، دندانه ای، رمپی و غیره برخی از انواع موج های سیگنال های مختلف هستند. 

فرکانس:

مولفه های شاخص یک سیگنال را، فرکانس می نامند، که میزان نوسانات دریافتی را در زمانی مشخص، تعیین می کند. با توجه به نوع سیگنال ژنراتور، فرکانس های مختلفی برای عرضه می کنند. 

پیام:

به سیگنال ابتدایی که درون سیگنال اصلی اصطلاحا ضرب فرکانسی می شود، پیام می گویند، از این نوع ضرب به عنوان  مسئله ریاضی مدولاسیون نیز یاد می شود.

 

کاربرد سیگنال ژنراتور

  • تست تحریک و تست پاسخگویی، سنجش ویژگی های پاسخ فرکانسی و تزریق سیگنال های درون مداری
  • مرکزهای توسعه و تحقیق
  • آزمایش های آموزشی
  • تعمیرات تجهیزات الکترونیکی و الکتریکی

 

فاکتورهای مهم جهت انتخاب سیگنال ژنراتور

  • داشتن شمارنده فرکانس
  • تولید مدولاسیون ها
  • قابلیت اتصال به سیستم
  • مدل فانکشن
  • تعداد کانال خروجی
  • رزولوشن
  • سرعت نمونه برداری
  • دامنه سیگنال
  • محدوده فرکانس
آموزش کار با سیگنال ژنراتور

 

قیمت سیگنال ژنراتور

یکی از دغدغه های پر رنگ مشاغلی که در کسب و کار خود به این دستگاه نیاز دارند، چگونگی تهیه دستگاهی با کیفیت و قیمت مناسب است.

فاکتور های مختلفی بر روی قیمت نهایی سیگنال ژنراتور نقش دارند که مهم ترین آنها ابعاد، مدل، تجهیزات، کشور سازنده و غیره است.

اگر قصد خرید دستگاهی را دارید که از همه نظر با حوزه کاری شما مطابقت کند، و کیفیت و قیمت منصفانه ای داشته باشد، مراجعه به فروشگاه بزرگ تکترونیکس فرصتی طلایی برای شماست.

این مجموعه با عرضه کردن محصولات پیشرفته و با کیفیت در طی دوره های مختلف، توانسته است جایگاه خود را به عنوان یکی از بزرگترین مجموعه‌ های عرضه انواع وسایل اندازه گیری الکترونیکی، بیش از پیش تثبیت کند.

برای خرید سیگنال ژنراتور، می توانید بدون اتلاف وقت و با مراجعه به اطلاعات درج شده در وبسایت، با مشاورین ما ارتباط گرفته، و در اولین فرصت سفارش خود را ثبت کنید.

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.