سبد خرید شما خالی است!

تفاوت میگر و اهم متر

 
تفاوت میگر و اهم متر
تفاوت میگر با اهم متر

تفاوت میگر و اهم متر

ابزار آلات متعددی در صنعت ابزار های اندازه گیری وجود دارد، این تنوع بی نظیر در مواردی، سبب تشابه برخی سازه ها با یکدیگر می شود، به طوری که شخص نمی تواند تفاوت بین دو کالایی که کارایی مشابه دارند را تشخیص دهد‌.

دو دستگاه میگر و اهم متر، مثالی واضح در این عرصه هستند، با یک بررسی کلی در رابطه با تفاوت میگر و اهم متر می توان گفت تفاوت اصلی دستگاه میگر در مقایسه با اهم متر میزان ظرفیت آن برای اندازه گیری کمیت هاست، این سازه‌ می تواند میزان مقاومت یا ولتاژ ابزار های مختلف را با قدرت و دقت بسیار بالایی مورد بررسی قرار دهد، چرا که این محصول به طور ویژه برای بررسی امپدانس های بالا طراحی شده است.

در مقابل تمامی این ویژگی ها، دستگاه اهم متر برای اندازه گیری امپدانس های کمتر و محدودتر طراحی شده است، البته موارد ذکر شده در رابطه با اهم متر های معمولی صدق می شود، چرا که برخی نمونه های بروز تر این دستگاه می توانند قابلیت های بارز تری را ارائه دهند.

برای دانستن میزان تفاوت دستگاه هایی مانند میگر و اهم متر، لازم است اطلاعات جامعی را در رابطه با کلیات این محصولات بدست آورید،‌ تا بتوانید نکات مثبت و منفی هر کدامشان را به خوبی درک کنید، در ادامه این مطلب به بررسی هر کدام از دستگاه های ذکر شده می پردازیم.


میگر چیست؟

میزان کیفیت عایق کابل های مختلف در منتقل کردن جریان الکتریسیته از اهمیت بسیاری برخوردار است، چنانچه این کیفیت با استاندارد های لحاظ شده مغایرت داشته باشد، زیان هایی را برای دیگر اجزای الکتریکی به دنبال خواهد داشت، علاوه بر آن که میزان قابل توجهی از انرژی نیز تلف می شود.

مهندسان مربوطه برای سنجش میزان کیفیت عایق کابل ها، از دستگاهی به نام میگر استفاده می کنند، همان طور که در مطالب فوق ذکر شد، این دستگاه دارای ظرفیت بسیار بالایی برای سنجش مقاومت است.

ابزار آلاتی این چنینی معمولا دارای اسامی متعددی هستند، میگر نیر از این قاعده مستثنی نیست، مگا اهم متر و دستگاه تستر مقاومت عایقی کابل، از جمله نام های مشترک این کالا هستند.

 

طرز تشخیص سالم بودن میگر

برای تشخیص سلامت دستگاه میگر، راه های متنوعی وجود دارد، اما رایج ترین آنها دقت به عقربه دستگاه پس از انجام فرایند هایی است.

برای انجام این تست باید اهرمی را که در کنار دستگاه نصب شده است را به حرکت در آورد و سپس، دو سر سیم ها را به یکدیگر متصل کرد، اگر پس از انجام این مراحل عقربه دستگاه تستر عایق بر روی شماره صفر قرار بگیرد، می توان از سلامت دستگاه دریافتی اطمینان حاصل کرد.




تفاوت میگر با اهم متر

نحوه عملکرد میگر (تستر عایق)

بدست آوردن اندازه این کمیت در تست عایقی کابل های مختلف، تست سوئیچ ها و کابل ها، موتور های الکتریکی و غیره از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد.

چگونگی کارکرد این دستگاه بدین صورت است که با اعمال کردن یک پتانسیل یا ولتاژ بالا مانند مولتی متر، میزان مقاومت  را بدست می آورند، با این تفاوت که میگر می تواند مقادیر بسیار زیاد مقاومت را اندازه گیری کرده، و با حساسیت بالایی به نمایش درآورد.

برخی از نمونه های ولتاژ تست عبارت است از:

  • 10KV
  • 5KV
  • 500V
  • 1000V
  • 2.5KV

 

طرز کار با میگر

نحوه کار با دستگاه تست عایقی کابل ها بدین صورت است که اتصال مثبت این دستگاه به اجزایی مانند هادی کابل و منفی به واسطه زمین یا کابل (در حالتی که شیلد به سطحی چون زمین وصل شده باشد) می باشد.

میزان پتانسیل و یا ولتاژ دستگاه متناسب با پتانسیل نامی کابل جایگزین می شود، برای مشاهده مقادیر مقاومت کابل باید حداقل نیم دقیقه صبر پیشه کنید، پس از آن می توانید اطلاعات درخواستی خود را دریافت کنید.

 

طریقه میگر زدن روی دستگاه

برای نصب میگر بر روی دستگاه های مختلف در ابتدا لازم است از قطعی برق اطمینان کامل حاصل شود، پس از آن باید نبود جریان ولتاژ توسط آزمایش هایی، به واسطه اشخاصی که به طور کامل به وسایل ایمنی تجهیز هستند، تست شود.

بعد از پشت سر گذاشتن این مراحل، می توان به راحتی میزان مقاومت کابل ها را اندازه گرفت.

 

کاربرد میگر

معمولا اولین سوالی که در ذهن افراد مبتدی در زمینه دستگاه های صنایع مختلف پیش می آید، فواید یا همان کاربرد های سازه مربوطه است، بنابراین دانستن اطلاعاتی مانند کاربرد میگر و مطالبی نظیر آن خالی از لطف نیست، کاربرد های اصلی دستگاه تستر عایق یا همان میگر عبارت است از:

  • آزمایش های مفصل بندی و سرکابل ها
  • امکان بازبینی اجزای مختلف و سنجش آنها جهت اطمینان از کارکرد کالا هنگام دریافت آن از انبار های تجهیزات
  • سنجش سریع میزان کیفیت دستگاه هایی که به تازگی تولید شده اند.
  • تست جمع بندی مقاومت عایقی در انواع تجهیزات برقی، تابلو های برق، موتور ها و کابل ها

 

قیمت میگر

مزایا، معایب، تفاوت ها و شباهت ها در کنار هم، می توانند تعیین کننده قیمت نهایی یک دستگاه باشند، به زبان ساده تر معیار هایی مانند مدل دستگاه، میزان ظرفیت، مطابقت دستگاه با تکنولوژی و غیره همگی تاثیرات قابل توجهی در بهای تمام شده این دستگاه دارند.

فارغ از مشخصات ظاهری و درونی دستگاه، عواملی مانند قیمت مواد اولیه، تکنولوژی های مورد نیاز برای ساخت دستگاه، نوسانات بازار ارز، کشور تولید کننده کالا و مسائلی نظیر آنها به طور مستقیم و یا غیر مستقیمی بر روی قیمت آن موثر هستند بنابراین تعیین نرخ مشخصی از بهای این سازه، ممکن نیست.

 

خرید میگر

از آنجایی که این دستگاه می تواند نقش ویژه ای را در تامین امنیت سازه های متعدد و حتی افراد مختلف ایفا کند، تهیه نمونه اصلی و با کیفیت آن جزو ضروریات شروع هر پروژه ای تلقی می شود.

با جست و جویی ساده متوجه خواهید شد که یکی از بهترین فروشگاه هایی که در زمینه عرضه محصولات الکتریکی  و الکترونیکی فعالیت می کند، تکترونیکس نام دارد.

این مجموعه همواره با ارائه کالاهایی با کیفیت بی نظیر توانسته است جایگاه خود را به عنوان یکی از اصلی ترین مراجع عرضه ابزار آلات این چنینی حفظ نماید.

متقاضیان این کالا می توانند کالای درخواستی شان را بالا ترین کیفیت و پایین ترین قیمت ثبت سفارش کرده، و در اولین فرصت آن را دریافت کنند.

 

 

تفاوت میگر با اهم متر

 

اهم متر چیست؟

اهم متر که به اسامی مانند مولتی متر نیز شهرت دارد، یک دستگاه سنجش مکانینی است، که برای اندازه گیری جریان، ولتاژ، مقاومت و سایر کمیت های مشابه کاربرد دارد.

مولتی متر در انواع نسخه های دیجیتال و آنالوگ یافت شده، و در موارد بسیار زیادی از تست های سطحی مثل اندازه گیری پتانسیل باتری، تشخیص عیب دستگاه های مختلف و سنجش دستگاه های پیچیده تر به کار گرفته می شود.

اهم متر یکی از ابزار آلاتی است که به واسطه ی برقکاران برای انجام فرایند هایی مانند عیب یابی دستگاه های الکتریکی مانند سیستم های سیم کشی، منبع تغذیه، مدار ها، وسایل برقی و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.

 

انواع اهم متر

دستگاهی مانند اهم متر از لحاظ ویژگی های ساختاری و کارکردی به دو دسته ی کلی اهم متر های آنالوگ و دیجیتالی تقسیم بندی می شوند، در ادامه این مطلب هر کدام از موارد ذکر شده شرح داده می شوند‌.

 

اهم متر آنالوگ

ابزاری مانند یک اهم متر آنالوگ بر اساس یک میکرومتر (ابزاری برای اندازه گیری جریان و پتانسیل) ایجاد می شود، این سازه مجهز به عقربه ای است که بر روی صفحه مقیاس دستگاه در حال حرکت است.

مدل آنالوگ دستگاه های اهم متر از نمونه های مشابه خود یعنی اهم متر های دیجیتالی ارزان تر هستند، اما این مزیت در برابر معایبی همچون کارکرد سخت با دستگاه‌ و عدم دریافت اطلاعات دقیق قرار دارد.

هنگام بهره گیری از اهم متر آنالوگ باید با دقت بسیار بالایی عمل کرد، چرا که این سازه ها معمولا در برابر عوامل مخربی چون ضربه بسیار حساس است.

مولتی متر های آنالوگ نمی توانند اعداد دقیقی را در قالب ولت متر به متقاضیان ارائه دهند، اما با این وجود، به سبب اینکه این  دستگاه می تواند تغییرات  ولتاژ را به طور واضحی نشان دهد، در بسیاری از موارد مناسب جلوه داده می شود.

ساختار این دستگاه به گونه ای است که از میزان مقاومت بسیار اندکی برخوردار است، به همین جهت حساسیت زیادی در سنجش جریان های مختلف داشته، و میزان خطای آن کمتر از 40 میکرو آمپر می باشد.

 

اهم متر دیجیتال

یکی از رایج ترین مدل های اهم متر، نوع دیجیتال آن است که خود در دو نوع ساده و پیشرفته طراحی، و به بازار های مصرف ارائه شده است.

در دستگاه مولتی متر دیجیتالی کنتور های دیجیتالی جایگزین اجزایی مانند عقربه متحرک و صفحه مقیاس شده اند، اطلاعات درخواستی از سمت متقاضیان  به واسطه صفحه LED نصب شده بر روی مولتی متر به راحتی نمایش داده می شود.

نوع دیجیتالی اهم متر ها در مقایسه با مدل آنالوگ آن از قیمت بالاتری برخوردار هستند و چگونگی خواندن اطلاعات درج شده در آن از دست بسیاری از افراد ساخته نیست، اما با این حال دستگاه اهم متر دیجیتالی از کیفیت و مقاومت بالاتری در مقایسه با اهم متر آنالوگ برخوردار است.

 


نحوه استفاده از اهم متر

با وجود اینکه مولتی متر دیجیتال و آنالوگ دارای تفاوت های برجسته ای با یکدیگر هستند، عملکرد اصلی آنها با یکدیگر مشابه است.

این سازه متشکل از دو کابل مشکی و قرمز و سه ورودی برای متصل شدن کابل هاست، کابلی که به رنگ مشکی طراحی شده است معمولا به ورودی مشترک متصل می شود، کابل قرمز رنگ نیز با توجه به عملکرد ساره، به یکی از دو خروجی باقی مانده وصل می شود.

پس از آن که سیم ها به درستی به پورت های مربوطه وصل شدند، باید نسبت به تنظیم کردن دستگاه برای استفاده از آن به جهت اندازه گیری اقدام کرد، این پروسه معمولا به واسطه اهرمی که در قسمت وسطی دستگاه تعبیه شده انجام می شود.

هنگامی که قسمت پایانی فلری سیم ها وارد مدار شوند، می توان نسبت به بدست آوردن اعداد مختلف اقدام کرد.

واضح است که کار با تجهیزات و مدار های مختلف به واسطه ی مولتی متر از امنیت بالاتری برخوردار است،‌ البته این قاعده تا زمانی صدق می کند که تمامی معیار های استفاده از اهم متر بر اساس چارچوب های معین شده اجرا شود.

 

تفاوت میگر با اهم متر

 

کاربرد اهم متر

اهم متر های پیشرفته قادر اند مقادیر بسیار زیادی را اندازه گیری کنند، برخی از این مقادیر عبارت است از:

درجه حرارت سلسیوس یا فارنهایت

  • القا
  • فرکانس
  • چرخه کار
  •  دسی بل
  • هدایت
  • ظرفیت
  • مقاومت
  • جریان مستقیم برق
  • جریان متناوب برق

قیمت اهم متر

کالاهای صنعتی که به طور مستقیم با عواملی همچون‌ مواد اولیه گران قیمت و نوسانات بازار ارز رو به رو هستند،‌ معمولا قیمت های ثابتی هم نخواهند داشت.

جدا از دو مورد نام برده، اجزای به کار رفته در ساخت انواع اهم متر، به علاوه کاربرد، مزیت ها و معایب آنها، هر کدامشان تاثیر شگفت آوری را بر روی سازه ای چون اهم متر متحمل می شوند‌.

 

خرید اهم متر

حال که با مطالعه موارد ذکر شده به شناخت نسبتا کاملی در رابطه با انواع اهم متر دست پیدا کردید، زمان آن فرا رسیده است که به واسطه ی فروشگاه بزرگ تکترونیکس نسبت به خرید آن اقدام کنید.

مجموعه معتمد تکترونیکس سابقه درخشانی در رابطه با عرضه انواع ابزار آلات الکتریکی و الکترونیکی مرتبط با اندازه گیری کمیت های مختلف را دارد که به واسطه همین سابقه درخشان، به عنوان عرضه کننده ای مشتری مدار در میان متقاضیان شهرت یافته است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر و ثبت سفارش دستگاه می توانید به اطلاعات درج شده در وبسایت مراجعه کرده، و یا در اولین فرصت با ما تماس بگیرید.

 

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.