سبد خرید شما خالی است!

آشنایی با لحیم کاری و نحوه صحیح آن

 
آشنایی با لحیم کاری و نحوه صحیح آن
لحیم کاری

لحیم کاری 

اگر شما هم جزو افرادی هستید که حوزه کاریتان به فعالیت های الکترونیک، ساخت و تعمیر وابسته است کسب برخی اطلاعات درباره لحیم کاری برایتان ضروری تلقی می شود. عنوان ذکر شده یک علم است. اما چگونگی پیاده سازی آن و کسب نتیجه نهایی به دقت، مهارت و تجربه اپراتور بستگی دارد. به طور کلی انسجام دو قطعه فلزی با کمک ذوب کردن یک مایع میانی را لحیم کاری می گویند. لحیم از لحاظ لغوی به معنای آلیاژ است. این ماده از ترکیب چندین فلز بدست می آید که برخی اصلی و برخی فرعی هستند. اتصالی که با کمک مایع لحیم به وجود می آید با پسوند اتصال لحیمی در میان صنعتگران شناخته می شود.
برای انجام این پروسه لازم است دو قطعه ای که قرار است به هم بچسبند را با کمک دستگاهی به نام هویه حرارت دهیم. با افزایش دمای این قطعات ماده میانی این دو اجزا ذوب می شود. این مایع حالت چسبندگی دارد در نتیجه قطعات به هم وصل می شوند. با صرف مدت زمان کوتاهی، مایع میانی از حالت مایع به جامد تغییر شکل داده و اتصال به وجود آمده را به مراتب محکم تر می کند. این ماده میانی فلزی به نام قلع است. در حین انجام این فرایند باید به نکات زیادی توجه کرد که مقدار قلع، میزان حرارت ساطع شونده از هویه و خشک بودن محل نصب برخی از آنهاست.

دستگاه لحیم کاری

دستگاه لحیم کاری یا همان هویه اولین ابزاری است که برای اعمال این فرایند به آن نیاز دارید. هویه سازه ای شناخته شده است که عمده فعالان عرصه الکترونیک با آن آشنایی دارند. این سازه می تواند قطعات الکتریکی و فلزی موجود بر برد و مدار را با کمک قلع به یکدیگر اتصال دهد. این دستگاه حاوی یک نوک یا مته است. این بخش می تواند به دو صورت ثابت یا چرخشی شروع به کار کند. نوک هویه با کمک کسب انرژی از منبع تغذیه آن داغ می شود. زمانی که قطعات و سیم لحیم (قلع) حرارت ببینند سیم آب شده و بدین ترتیب اتصال مورد نیاز پدید می آید.
این سازه ها دارای انواع مختلفی هستند. هر کدام از این اجزا برای انجام برخی فعالیت ها مناسب اند‌‌. پس مهم است که هویه ای که از آن برای لحیم کاری استفاده می کنید دارای چه مشخصات ساختاری باشد. این اجزا معمولا از لحاظ ابعاد، نوع منبع تغذیه و قدرت با دیگری تفاوت دارند. عمده هویه های موجود در بازار در دو نوع 40 وات و 60 وات عرضه می شوند. البته دستگاه لحیم کاری تنها عضو مورد نیاز این عملیات نیست. بلکه شما برای انجام این فرایند نیازمند اجزای دیگری مانند پایه، قلع، فلاکس و غیره هستید.

 

لحیم کاری

نحوه نگهداری از هویه 

هویه برای سالم ماندن به برخی نگهداری ها نیازمند است. اولین نکته تمیز کردن بدنه و نوک آن است. اگر تیرگی را در ساختار آن مشاهده کردید آن را با کمک یک اسفنج نسوز خیس پاک کنید. بهتر است پیش از کار با هویه کمی صبر کنید تا نوک آن کاملا داغ شود. 
از خراشیدن و سنباده کشیدن نوک سازه جلوگیری کنید. این کار نه تنها تاثیری در افزایش کیفیت محصول ندارد بلکه سلامت آن را به چالش می کشد. نگذارید که قلع در یک گوشه از سر هویه جمع شود‌. در این حالت لایه از سیم قلع بر روی آن ایجاد می شود که برای پاک کردنش راهی به جز سوهان کاری وجود ندارد.

سایر اجزای مورد نیاز برای لحیم کاری

همانطور که پیشتر به آن اشاره کردیم هویه اصلی ترین و مهم ترین ابزار برای لحیم کاری است. اما این سازه به تنهایی نمی تواند کارایی زیادی داشته باشد و صفر تا صد مراحل را به اتمام برساند. بلکه حضور اجزای دیگری نیز ضروری است. در ادامه برخی از مهم ترین آنها را ذکر می کنیم.
پایه: پایه عضوی از هویه است که می توان دستگاه  را در آن قرار داد‌ و از تماس سازه به دست و سایر اجزای در دسترس جلوگیری ‌کرد. پایه ها می توانند حاوی ذره بین و گیره باشند. 
قلع: قلع یا سیم لحیم ماده ای است که سبب انسجام قطعات به یکدیگر می شود. سیم لحیم ترکیبی از قلع (نوعی آلیاژ) و سرب است. نسبت ترکیب این دو ماده در انواع مختلفی از سیم لحیم متقاوت است.
روغن لحیم: در هنگام لحیم کاری سطح مورد نظر باید کاملا تمیز و بدون رطوبت باشد. زمانی که قطعات فلزی حرارت می بینند لایه ای از اکسید آنها را می پوشاند. این لایه مانع ایجاد جریان الکتریکی می‌شود. برای جلوگیری از این حالت محل نصب و قطعات انتخابی را به ماده ای به نام روغن قلع آغشته می کنند. این ماده ترکیبی است که واکنش های شیمیایی کلیفون بدست آمده است.
قلع کش: زمانی کاربرد دارند که سیم لحیم به کار رفته در اتصال دو قطعه بیش از حد باشد. در این وضعیت قلع مجددا به وسیله هویه باز شده و سیم اضافه با کمک قلع کش پاک می شود. 

 

لحیم کاری

 

نحوه لحیم کاری

اولین مرحله از لحیم کاری، تمیز کردن قطعات مد نظر و محل نصب آنهاست. اگر قرار است با یک مدار چاپی کار کنید پیش از شروع عملیات سطح آن را با یک سمباده نرم تمیز کنید. در حین انجام این فعالیت باید دقت بالایی داشته باشید چرا که برخی قطعات یک مدار ممکن است به حرارت بیش از اندازه حساس باشند. توصیه می شود پس از لحیم کاری یک بخش و خنک شدن آن، لحیم بندی یک بخش دیگر را آغاز کنید. برای شروع سه عضو محل اتصال، قطعات و سیم لحیم را حرارت دهید. پس از آن مقدار مناسبی از قلع را میان دو قطعه بگذارید و با اعمال برخی جا به جایی ها آنها را در محل مناسب جایگذاری کنید. سپس هویه را از ترکیب بدست آمده دور کنید تا با افت حرارت محکم تر شود.
یافتن مجموعه ای که بتواند کلیه اقلام مورد نیاز در این حوزه را به صورت یکجا در اختیارتان بگذارد کار سختی است. اما ما در مجموعه بزرگ تکترونیکس کار را برایتان آسان کرده ایم. تکترونیکس سالهاست در حوزه خرید و فروش انواع ابزارآلات صنعتی و غیر صنعتی فعالیت می کند در نتیجه می تواند طیف گسترده ای از محصولات را با بهترین قیمت در اختیارتان بگذارد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های درج شده در صفحه در تماس باشید.

انواع لحیم کاری

لحیم کاری پروسه ای است که می تواند بسته به نوع فعالیت شما در چند شیوه مختلف به انجام برساند. اولین روش، روش نرم است. این حالت زمانی کاربرد دارد که شما بخواهید یک برد الکتریکی حساس را لحیم کاری کرده و قطعات کوچکی را به دیگری وصل کنید. ماده اتصال دهنده در این حالت قلع است که برای ذوب شدن به 350 سانتی‌گراد حرارت نیاز دارد. لحیم کاری سخت دومین راهکار اعمال اتصال محسوب می شود. این فرایند زمانی به کار می آید که استحکام اتصال ایجاد شده برایمان مهم باشد. برنج یا نقره معمولا ماده ای است که یک پیوند را ایجاد می کند. در این موقعیت به جای هویه از یک شعله دمنده بزرگ استفاده می کنند. لحیم کاری در دمای بالا، سومین و آخرین راه حل است. این پسوند به فرایند هایی داده می شود که برای آب کردن سیم لحیم نیازمند حرارت بیشتری هستند. در این شرایط به جای قلع معمولی از شمش آن استفاده می شود.

 

لحیم کاری

 

نکات ایمنی لحیم کاری 

هویه سازه ای است که نوک یا مته آن دارای حرارت بالایی است. در نتیجه برخورد آن به دست یا سایر اجزای بدن ممکن است موجب سوختگی شدید شود. علاوه بر آن اگر نوک هویه به وسایل قابل اشتعال برخورد کند احتمال ایجاد یک آتش سوری هرچند کوچک یا بزرگ وجود دارد. ناگفته نماند که قطعاتی را که حرارت داده اید و به روغن و لحیم آغشته کردید را به هیچ عنوان به صورت تان نزدیک نکنید. چرا که ممکن است قطره هایی از روغن یا قلع بدنتان را بسوزاند‌. برخورد بخار هایی با حرارت بالا نیز می تواند برای اپراتور مشکل ایجاد کند.
 

کلام پایانی

لحیم کاری پروسه ای است که در آن دو قطعه فلزی یا الکتریکی را به واسطه ذوب کردن یک جسم میانی به یکدیگر وصل می کنند. این جسم میانی سیم قلع نام دارد. زمانی که حرارت ببیند ذوب شده اتصال ضعیف و چسبنده ای را ایجاد می کند. زمانی که قلع خنک شود ساختار آن سفت شده و یک اتصال ایمن به وجود می آید. هویه اصلی ترین ابزار این عملیات است.‌ شما می توانید انواع هویه را با بهترین قیمت از تکترونیکس تهیه کنید.
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.