سبد خرید شما خالی است!

آموزش کار با فانکشن ژنراتور

 
آموزش کار با فانکشن ژنراتور
آموزش کار با فانکشن ژنراتور

آموزش کار با فانکشن ژنراتور

فانکشن ژنراتور (Function Generator) یکی از مهمترین و پرکاربردترین ابزار ها و تجهیزات آزمایشگاه‌های الکترونیک به حساب می آید. در طراحی و عیب‌یابی الکترونیک، جهت شبیه‌سازی عملکرد طبیعی مدار مورد بررسی، عموما به یک سیگنال قابل کنترل نیازمند هستیم. علاوه بر این، به منظور آزمایش سیستم‌های فیزیکی و ترنسدیوسرها، سیگنال‌های پایدار و قابل اطمینانی را نیاز داریم. 

سطح سیگنال مورد نیاز از میکرو ولت تا ده‌ها ولت یا بیشتر متغیر می باشد. تمامی این سیگنال‌ها توسط فانکشن ژنراتور تولید می‌شوند. در این بخش از مقاله با عنوان آموزش کار با فانکشن ژنراتور، با نحوه کار با این دستگاه بیشتر آشنا خواهیم شد.


نحوه ی کار کردن با فانکشن ژنراتور به چه شکل است؟

در این بخش از آموزش کار با فانکشن ژنراتور، به توضیح در مورد نحوه عمل کرد این دستگاه می پردازیم. در ابتدا فانکشن ژنراتور را روشن می کنیم، به کمک دکمه متغیری که جهت تعیین فرکانس تعبیه شده رنج فرکانس مورد نظر را مشخص می کنیم و با ولومی که برای تغییر فرکانس قرار داده شده، مقدار فرکانس را به طور دقیق تنظیم می کنیم، و در قدم بعدی باید نوع امواج یا سیگنال مورد نظر مثل یکی از امواج سینوسی، مربعی، دندانه اره ای و…  باشد را از طریق دکمه های مربوطه انتخاب می کنیم. در قسمت آخر می بایست مقدار ولتاژ یا دامنه را تنظیم کنیم. در نهایت می توانیم از سیگنال مربوطه خروجی بگیریم.

در ادامه ی مطلب با آموزش کار با فانکشن ژنراتور به صورت گسترده تر آشنا می شویم.

تنظیم فرکانس یا دوره تناوب

برای تنظیم فرکانس یا دوره تناوب دکمه F1 را لمس می کنیم. سپس بخش منوی انتخاب شده نسبت به سایر قسمت‌ها پررنگ و مشخص می‌شود. در ابتدا پارامتر 1 هایلایت خواهد شد. با فشار دادن دوباره F1 بین فرکانس و دوره تناوب سوییچ می‌شود.

در این بخش دو روش برای تغییر پارامتر انتخاب شده وجود دارد:

  • ابتدا پیچ تنظیم را بچرخانید تا مقدار موقعیت مکان‌ نمای های لایت شده تغییر کند. دکمه‌های جهت <> را برای جابه‌جا شدن مکان‌نما لمس کنید.
  • یکی از دکمه‌های اعداد پنل جلوی دستگاه را فشار دهید. یک مستطیل به شما نمایش داده می‌شود. در اینجا می‌توانید مقدار را وارد نمایید. از دکمه جهت > جهت حذف کردن عدد قبلی استفاده کنید. از دکمه‌های F1 تا F3 برای انتخاب واحد استفاده نمایید و یا F4 را فشار دهید تا به صفحه بعدی بروید و واحدها را انتخاب کنید. برای لغو ورودی دکمه F5 را فشار دهید.

آموزش کار با فانکشن ژنراتور

تنظیم دامنه 

دکمه F2 را فشار دهید. باید بخش منوی “Ampl” برای شما هایلایت شود. اگر چنین چیزی رخ نداد، F2 را فشار دهید تا به قسمت “Ampl” سوییچ کنید. در پارامتر 2 یک مکان‌نما نمایش داده می‌شود که مقدار دامنه را نشان می‌دهد. از پیچ تنظیم یا دکمه‌های اعداد برای تنظیم مقدار مطلوب استفاده نمایید.


تنظیم افست 

برای تنظیم افست، دکمه F3 را فشار دهید و اطمینان پیدا کنید که بخش منوی “Offset” نشان داده شود.در غیر این صورت، دوباره دکمه F3 را فشار دهید تا به “Offset” سوییچ کنید. در پارامتر 3 یک مکان‌نما در زیر عبارت Offset ظاهر می‌شود. برای وارد نمودن میزان مطلوب، یا پیچ تنظیم را بچرخانید و یا از دکمه‌های اعداد می توانید استفاده کنید.


تنظیم سطح بالا

دکمه F2 را فشار دهید و ببینید که آیا عبارت “High Level” نمایش داده شده است یا خیر. در غیر این صورت، باز هم F2 را بفشارید تا عبارت “High Level” نمایان شود. در پارامتر 2 یک مکان‌نما نمایش داده می‌شود که مقدار آن زیر عبارت Amplitude قرار دارد. جهت وارد کردن مقدار مطلوب، یا پیچ تنظیم را بچرخانید یا از دکمه‌های اعداد استفاده کنید.

 

 

آموزش کار با فانکشن ژنراتور

تنظیم سطح پایین

دکمه F3 را فشار دهید و مطمئن شوید عبارت “High Level” نشان داده شده است. در غیر این صورت، باز هم F3 را فشار دهید تا عبارت “Low Level” مشخص شود. در پارامتر 3 یک مکان‌نما ظاهر می‌شود که مقدار آن زیر عبارت Offset قرار دارد. به منظور وارد کردن مقدار مطلوب، یا پیچ تنظیم را بچرخانید یا از دکمه‌های اعداد استفاده کنید.

 آموزش کار با فانکشن ژنراتور، استفاده از این دستگاه و بهره بردن از مزایای این تجهیز پر کاربرد تمام هدف این مقاله در سایت تکترونیکس می باشد.


فانکشن ژنراتور و کاربردهای آن

فانکشن‌ ژنراتورهای مدرنِ سنتز دیجیتالی مستقیم Direct Digital Synthesis یا DDS توانایی ارائه طیف گسترده‌ای از سیگنال‌ها را دارا می باشند. این فانکشن ژنراتورها می‌توانند خروجی سینوسی، مربعی و مثلثی با فرکانس کمتر از 1 هرتز تا حداقل 1 مگاهرتز با دامنه متغیر و افست DC قابل تنظیم را تولید نمایند. بسیاری از فانکشن ژنراتورها دارای قابلیت‌های اضافه‌ای همچون قابلیت ارائه فرکانس بالاتر، تقارن متغیر، جاروب فرکانس یا Frequency Sweep، مدولاسیون AM و FM و مواردی از این دست هستند. مدل‌های پیشرفته‌تر این دستگاه، انواع شکل موج‌های اضافی را ارائه می‌دهند و فانکشن ژنراتورهای شکل موج دلخواه می‌توانند شکل موج‌های دوره‌ای متناوب تعریف شده کاربر را مهیا کنند.

در بخش هایی که نیاز به سیگنال‌های محرک پایدار و تکرار پذیر است، از فانکشن ژنراتورها استفاده می‌شود. در این بخش موارد کلی کاربرد فانکشن ژنراتور ها آورده شده است:

  • به منظور تحقیق و توسعه
  • استفاده در مؤسسات آموزشی
  • مشاغل تعمیر تجهیزات الکترونیکی و الکتریکی
  • آزمایش تحریک یا پاسخ، توصیف پاسخ فرکانسی و تزریق سیگنال در مدار
  • قابل استفاده برای علاقه‌ مندان به صنعت الکترونیک

به منظور استفاده از یك فانکشن ژنراتور به بهترین وجه و داشتن بالاترین میزان بازدهی، کاربر باید از دکمه‌ها، ویژگی‌ها و مُدها یا حالت‌های عملکرد آن درک بالا و اساسی داشته باشد. مقاله آموزش کار با فانکشن ژنراتور برای کسانی که دانش کمی در مورد این دستگاه پر کاربرد دارند و همچنین تکنسین‌ها یا مهندسان باتجربه‌ ای که قصد دارند دانسته‌های خود را مرور کنند، بسیار مفید و کاربردی می باشد.

 

آموزش کار با فانکشن ژنراتور


انواع فانکشن ژنراتورهای موجود در بازار

فانکشن ژنراتورهای مختلفی در بازار وجود دارند که میزان هزینه آن از چند ده دلار تا ده هزار دلار است. برخی از انواع این دستگاه ها ابزارهایی اختصاصی هستند، برخی از آن‌ها جعبه‌های سیاه با رابط‌های USB و ترمینال خروجی‌ اند، برخی دیگر به کامپیوتر یا باس‌ های ابزار دقیق وصل می‌ شوند و برخی دیگر برنامه‌ های نرم‌ افزاری هستند که جهت تولید شکل موج بر روی رایانه روی پورت موازی یا از طریق کارت صدا قابل اجرا هستند. علاوه بر این موارد کیت‌های ارزان نیز به منظور بهره‌ بردن از قابلیت‌های فانکشن ژنراتور برای علاقه‌مندان وجود دارد.

فانکشن ژنراتورهای نرم‌افزاری کمترین میزان هزینه را دارند و می‌‌توانند برای دانشجویان و نیز علاقه‌ مندان با میزان بودجه کمتر مناسب باشند. آن‌ها همچنین از نظر فرکانس محدود ترین انواع فانکشن ژنراتورها به شمار می آیند و معمولا فقط در محدوده صوتی قرار می‌گیرند.

فانکشن ژنراتور هایی که به صورت جعبه سیاه هستند، به لحاظ هزینه در رده‌ های بعدی قرار دارند و از مزیت قابلیت حمل و مصرف توان پایین برخوردار می باشند. هدف این فانکشن ژنراتور ها اغلب کار با رایانه‌های قابل حمل یا همان لپ‌ تاپ‌ ها می باشد.

ژنراتورهایی که به باس‌های مختلف همچون PC ،VXI و… متصل می‌شوند، در مواردی که فضای بالایی وجود داشته باشد مناسب تر هستند و معمولاً برای یک سیستم اندازه‌گیری سفارشی کاربرد دارند.

ژنراتورهای اختصاصی رومیزی یا benchtop در کنار دکمه‌ ها و نمایشگرهای خود ارائه می‌شوند. این ابزارهای گران اختصاصی قابلیت‌ هایی را نیز به فانکشن ژنراتور ها اضافه می‌کنند و معمولاً شامل یک یا چند نوع اتصال رابط هستند که امکان کنترل توسط رایانه را دارد.


جهت آشنایی بیشتر با محصولات ما در تکترونیکس با همکاران ما در تماس باشید. امیدواریم این مقاله با عنوان آموزش کار با فانکشن ژنراتور برای شما مفید واقع شده باشد.


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.