سبد خرید شما خالی است!

قیمت و راهنمای خرید فانکشن ژنراتور ریگول (Rigol)

 
قیمت و راهنمای خرید فانکشن ژنراتور ریگول (Rigol)
فانکشن ژنراتور ریگول

فانکشن ژنراتور ریگول

یکی دیگر از تجهیزات آزمایشگاهی فانکشن ژنراتور ریگول است. این دستگاه انواع شکل موج ها را با فرکانس ها و دامنه های مختلف تولید می کند. فرکانس این شکل موج ها می تواند در محدوده وسیعی باشد و بیشترین شکل موج مورد نیاز امواج سینوسی و امواج دندانه دار است. ، موج مثلثی یک موج مربعی است. این خروجی های مختلف فانکشن ژنراتور rigol به طور همزمان در دسترس هستند. قبل از اعمال سیگنال تولید شده به مدار، شکل موج خروجی را باید با استفاده از اسیلوسکوپ مشاهده کرد و از صحت آن مطمئن شد. 


کاربرد فانکشن ژنراتور ریگول

  • مراکز تحقیق و توسعه آزمایشگاه های آموزشی مانند آزمایشگاه های برق و الکترونیک در دانشگاه ها
  • تعمیر تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی
  • تست پاسخ و تست تحریک
  • بررسی ویژگی های پاسخ فرکانسی و تزریق سیگنال درون مدار

پارامترهای مهم فانکشن ژنراتور ریگول

برای انتخاب مدل فانکشن ژنراتور rigol برای هر برنامه، لازم است انواع مدل های فانکشن ژنراتور ریگول را به همراه مشخصات آن را بدانید. یک سری مشخصات پنهان برای این دستگاه وجود دارد که برای تست ابزار مهم هستند. با توجه به ماهیت آنالوگ و دیجیتال ابزار اندازه گیری، مشخصات فانکشن ژنراتور rigol نیز متنوع است و به دنبال آن قیمت ها نیز بسیار متفاوت است. از انواع این پارامترهای مهم در انتخاب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

شکل موج: فانکشن ژنراتور می تواند شکل موج های سینوسی، مربعی، پالسی و غیره تولید کند. 

سطح خروجی: سطح خروجی می تواند متفاوت باشد و معمولاً قابل تنظیم است، اگرچه این مقدار حداکثر می تواند در هر فانکشن ژنراتور متفاوت باشد. معمولاً حداکثر مقدار برای خروجی 10-12 ولت است.

امپدانس خروجی: این مشخصه بار توسط درایور اعمال می شود و مقدار آن معمولاً 500 اهم است.

محدوده فرکانس: ژنراتورهای تابع محدوده فرکانس محدودیتی دارند که شامل موارد زیر است: 1. محدوده فرکانس پایین: از 0.1 تا 1 هرتز 2. محدوده فرکانس بالا: از 1 تا 20 هرتز

پایداری فرکانس: پایداری عملکرد ژنراتور می تواند متفاوت باشد و آزمایش آنالوگ با هدف پایداری بیشتر انجام می شود.

قابلیت قفل فاز: برخی از ژنراتورهای تابع می توانند فاز را قفل کنند، قفل فاز به منظور افزایش دقت و همگام سازی خروجی انجام می شود.

مدولاسیون: برخی از فانکشن ژنراتور ریگول قابلیت تعدیل سیگنال خروجی را دارند. مدولاسیون انجام شده در این دستگاه از نوع دامنه یا فرکانس است. 

شرایط محیطی: شرایط محیطی می تواند برای عملکرد ژنراتورها مهم باشد، مانند دمای کاری و رطوبت محل آزمایش .

مکانیکی: اندازه، وزن و سایر موارد مکانیکی برای همه ابزار مهم نیست، اما بهتر است بررسی شود.

 


فانکشن ژنراتور ریگول

مدار داخلی فانکشن ژنراتور ریگول

ولتاژ کنترل شده فرکانس برای تنظیم دو منبع جریان یعنی منبع جریان بالا و منبع جریان پایین استفاده می شود. منبع جریان بالاتر جریان ثابتی را به انتگرال می دهد. ولتاژ خروجی یکپارچه ساز با گذشت زمان به صورت خطی افزایش می یابد. در صورت افزایش یا کاهش جریان خازن شارژ، شیب ولتاژ خروجی به ترتیب افزایش یا کاهش می یابد. از این رو فرکانس را کنترل می کند. مدار مولتی ویبراتور مقایسه کننده ولتاژ وضعیت شبکه را با ولتاژ خروجی تغییر می دهد. انتگرال نشان داده شده برابر است با حداکثر سطح بالایی از پیش تعیین شده. 

با توجه به این تغییر حالت، منبع جریان بالا حذف شده و منبع جریان کم روشن می شود. این منبع جریان کمتر جریان مخالف مدار یکپارچه را تامین می کند. خروجی یکپارچه ساز با گذشت زمان به صورت خطی کاهش می یابد. هنگامی که این ولتاژ خروجی برابر با حداکثر سطح بالای از پیش تعیین شده در سمت منفی باشد، مولتی ویبراتور مقایسه کننده ولتاژ منبع جریان پایین را خاموش می کند و دوباره وضعیت شبکه را تغییر می دهد. شبکه مقاومت در این مدار شکل دهنده با تغییر عرضی شیب موج مثلثی تغییر می کند. این عمل منجر به تولید یک موج سینوسی با امواج های کمتر از 1٪ می شود. دو تقویت کننده خروجی از هر یک از توابع شکل موج، دو خروجی همزمان و مجزا را انتخاب می کنند.  فانکشن ژنراتور ریگول ارائه سیگنال هایی با دامنه و فرکانس شناخته شده است. این دستگاه برای ارائه سطوح سیگنال بسیار پایین برای تست گیرنده ها استفاده می شود. اما اندازه گیری و کالیبره کردن سیگنال در سطح بسیار پایین بسیار دشوار است. بنابراین از دمپرها در ژنراتورهای عملکرد استفاده می شود. دستگاهی است که سطح قدرت سیگنال را به میزان ثابتی کاهش می دهد. 


منظور از سیگنال فانکشن ژنراتور ریگول چیست؟

دستگاهی که قادر به تولید سیگنال یا امواج الکترونیکی با دامنه (ولتاژ) و فرکانس مورد نظر ما باشد و آن را به خروجی بفرستد تا وارد مدار و کارهای دیگر شود، مولد سیگنال نامیده می شود.


تفاوت بین فانکشن ژنراتور ریگول و سیگنال ژنراتور چیست؟

سیگنال ژنراتور و فانکشن ژنراتور یکی از مهم ترین دستگاه هایی است که کاربردهای فراوانی در زمینه صنعت برق دارد. می توان گفت که ماهیت این دو ژنراتور یکسان است و هر دو سیگنال های متناوب تولید می کنند.

 تفاوت اصلی این دو ژنراتور در نوع سیگنالی است که تولید می کنند. فانکشن ژنراتور قادر به تولید انواع سیگنال های مربعی، سینوسی، مثلثی هستند. تولید کنید، در حالی که سیگنال مولد فقط یک سیگنال سینوسی تولید می کند.

 تفاوت دیگر بین مولد سیگنال و فانکشن ژنراتور در اندازه فرکانس است. به طور کلی، فرکانس سیگنال تولید شده توسط ژنراتورهای تابع کمتر از فرکانس سیگنال تولید شده توسط ژنراتورهای سیگنال است. بنابراین مولدهای سیگنال قادر به ایجاد سیگنال های فرکانس بالا هستند. 

دامنه سیگنال: در سیگنال ژنراتور، دامنه سیگنال های تولید شده بسیار کم و حدود ده ها میلی ولت است. در ژنراتورهای تابع، دامنه سیگنال های تولید شده بسیار بیشتر از مولدهای سیگنال است. محدوده سیگنال در عملکرد ژنراتورهای معمولی حدود 10 تا 20 ولت پیک به پیک است. در نتیجه، سه عامل اصلی در مقایسه بین  سیگنال ژنراتور و فانکشن ژنراتور عبارتند از: فرکانس، دامنه، شکل موج.


فانکشن ژنراتور ریگول چگونه کار می کند؟

ابتدا عملکرد فانکشن ژنراتور را روشن می کنیم و با دکمه متغیر، محدوده فرکانس مورد نظر را برای فرکانس داخلی تعیین می کنیم و با ولوم که برای تغییر فرکانس داخلی استفاده می کنیم مقدار فرکانس را تنظیم می کنیم. دقیقاً در مرحله بعد باید نوع موج یا سیگنال مورد نظر را انتخاب کنیم. مانند یکی از امواج سینوسی، موج مربعی، موج دندانه ای و غیره. از طریق دکمه های مربوطه آن را انتخاب می کنیم. در قسمت آخر باید مقدار ولتاژ یا دامنه را تنظیم کرده و سپس سیگنال مربوطه را خروجی کنیم.

 

خرید فانکشن ژنراتور ریگول


انواع فانکشن ژنراتور rigol

 فانکشن ژنراتور آنالوگ: در این تابع ژنراتور از قطعات و مدارهای خطی مانند RC، LC و ... برای تولید امواج استفاده می کنند. به همین دلیل معمولا حجم فیزیکی بالایی دارند. علاوه بر این در این نوع از فانکشن ژنراتور rigol، کنترل به طور پیوسته با قطعاتی مانند پتانسیومتر، سلکتور و ... انجام می شود. 

عملکرد ژنراتور دیجیتال در تابع ژنراتور دیجیتال، یک نوسان ساز با فرکانس ثابت و پایداری بسیار بالا (مانند نوسانگر کریستالی) فرکانس مرجع تولید می کند و مدارهای دیجیتال و شکل موج مورد نظر با فرکانس مورد نظر از این فرکانس به دست می آید. عملکرد ژنراتور دستی این ژنراتور عملکردی دارای وزن سبک و کانال های خروجی قابل حمل است. همچنین می تواند انواع امواج سینوسی و ... را اندازه گیری کند.


تفاوت بین عملکرد فانکشن ژنراتور ریگول دیجیتال و آنالوگ

فانکشن ژنراتور ریگول آنالوگ

فانکشن ژنراتور آنالوگ تنها قادر به تولید شکل موج سینوسی، مربعی و مثلثی تا حداکثر فرکانس 5 مگاهرتز هستند.

 آنها معمولاً یک نمایشگر هفت بخش برای نمایش مقدار فرکانس دارند و مقدار دامنه سیگنال توسط پیچی به نام Amplitude تغییر می کرد.

مزایای فانکشن ژنراتور ریگول دیجیتال نسبت به آنالوگ و دستی

  • تولید انواع شکل موج
  • داشتن ویژگی Burst
  • تک کاناله یا دو کاناله
  • قابلیت ذخیره سیگنال
  • امکان اتصال به کامپیوتر (مشاهده آنلاین، ذخیره، چاپ و ...))
  • امکان ورود سیگنال ذخیره شده از اسیلوسکوپ
  • دارای صفحه نمایش LCD و کیبورد
  • حالت های ماشه
  • تولید نویز

 

قیمت فانکشن ژنراتور ریگول


هنگام خرید فانکشن ژنراتور ریگول به چه نکاتی باید توجه کرد؟

  • محدوده فرکانس وسیع
  • دامنه سیگنال پیک به پیک
  • سرعت نمونه برداری بالا
  • کیفیت بالا
  • تعداد کانال های خروجی
  • انواع توابع (سینوس، مربع، مثلث، نویز و ...)
  • قابلیت Sweep یا Burst
  • قابلیت اتصال به کامپیوتر
  • تولید انواع مدولاسیون از قبیل AM، FM و...
  • داشتن فرکانس متر

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.